تاریخ انتشار: یکشنبه 28 اسفند 1401
تاثیر غذاهای گیاهی بر زیبایی و سلامت پوست

  تاثیر غذاهای گیاهی بر زیبایی و سلامت پوست

محققان نشان دادند که سلامتی و زیبایی پوست بدن تا حدود زیادی تابع تغذیه می‌باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، نقش بالقوه غذاهای گیاهی در ارتقای سلامت پوست یک حوزه نوظهور از تحقیقات تغذیه است. غذاهای گیاهی سرشار از ترکیبات زیست فعال از جمله ویتامین C، ویتامین E، بتا کاروتن، پلی فنول‌ها و اسیدهای فنولیک هستند که می‌توانند به دفاع اکسیدانی، کاهش التهاب و تقویت ساختار پوست کمک کنند. مطالعات اپیدمیولوژیک مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات انتخابی را با سلامت پوست مرتبط دانسته‌اند. اثرات مفید برخی از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات و نوشیدنی‌های غنی از پلی فنل بر روی پوست گزارش شده است که هر کدام از اینها ترکیبات شیمیایی گیاهی منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. 
میوه‌ها و سبزیجات
میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ترکیبات فعال زیستی از جمله کاروتنوئیدها، ویتامین و پلی فنول‌ها هستند. اینها در پوست توزیع می‌شوند و دفاع اکسیدانی و یکپارچگی ساختاری را تقویت می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند تا در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UVR محافظت شوند. VitC یک کوفاکتور برای پرولیل و لیزیل هیدروکسیلازها است که برای سنتز کلاژن مهم هستند. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان در گردش اصلی عمل می‌کند که می‌تواند گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) حاصل از UVR را خاموش کند. مشاهده شد که مکمل کاروتنوئیدها در محدوده 24 تا 25 میلی گرم در روز به مدت 12 هفته در مردان و زنان سالم 20 تا 57 ساله باعث کاهش قابل توجه اریتم ناشی از UV می‌شود. 
انبه
انبه سرشار از کاروتنوئیدها (مخصوصاً بتاکاروتن) و همچنین ویتامین C و اسید فنولیک گالیک است. انبه آتاولفو دارای بالاترین میزان ویتامین C در میان گونه‌های انبه‌ای است که معمولاً در ایالات متحده یافت می‌شود. این گونه انبه همچنین سرشار از بتاکاروتن است که 85 گرم آن 2219 میکروگرم (16 درصد از RDA برای زنان بالغ) را فراهم می‌کند. گلوکز و فروکتوز برای افزایش گلیکوزیشن فیبرهای کلاژن و الاستین که یکپارچگی بافت زیر جلدی حمایت کننده از پوست را مختل می‌کند، شناخته شده است. انبه همچنین منبع غذایی اولیه پلی فنل مانگیفرین است. کاهش طول چین و چروک، همراه با افزایش بسته‌های کلاژن و مهار آسیب فیبر کلاژن از طریق کاهش التهاب انجام می‌گیرد.
طالبی
طالبی (Cucumis melo L) سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است و حاوی مقادیر بیشتری نسبت به عسل است. در یک مطالعه، با بررسی زنان 40 تا 70 ساله با FSPT II تا IV، شرکت‌کنندگان یک کپسول حاوی MPJC همراه با عصاره هسته انگور، ویتامین C و روی را برای 8 مورد مصرف کردند. هفته‌ها بعد بهبودی قابل توجهی در رنگ پوست، درخشندگی، حلقه‌های تیره زیر چشم، اریتم و رضایت ذهنی کلی مشاهده شد. نویسندگان پیشنهاد کردند که سوپراکسید دیسموتاز یک محرک اصلی است که در اثرات مشاهده‌شده MPJC نقش دارد. با این حال، این مکانیسم بعید به نظر می‌رسد زیرا سوپراکسید دیسموتاز پروتئینی است که در طی هضم کاتابولیز می‌شود و دست نخورده جذب نمی‌شود. 
پرتقال‌ها
پرتقال (Citrus sinensis) به طور گسترده‌ای به عنوان منبع غنی از ویتامین C شناخته شده است. مشخصات مواد مغذی و پلی فنولیک بسته به تنوع و عوامل محیطی در طول فصل رشد متفاوت است. رایج ترین فلاونوئیدهای موجود در مرکبات شامل کورستین، هسپریدین و ناریروتین است. یکی دیگر از زیرگروه فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها بوده، که در پرتقال خونی یافت می‌شود که به پالپ و آب میوه رنگ قرمز آن را می‌دهد. مهار اریتم ناشی از اشعه ماوراء بنفش در 20 شرکت کننده سفیدپوست 26 تا 47 ساله با FSPT II و III مشاهده شد که با 100 میلی گرم در روز عصاره پودری، مشتق شده از ترکیبی از انواع پرتقال خونی حاوی 2.8٪ تا 3.2٪ آنتوسیانین، مکمل شدند. ملانین یک مولکول ضروری مهم برای محافظت از نور پوست است که طیف وسیعی از اشعه‌های UV را جذب می‌کند، و انرژی را به عنوان گرما برای محافظت از پوست در برابر آسیب DNA از بین می‌برد. افزایش ملانوژنز می‌تواند تعادل درون ملانوسیت‌ها را مختل کند و ممکن است به صورت تیره شدن پوست یا پرپیگمانتاسیون مشاهده شود. آب پرتقال خونی حدود 6.65 میلی گرم آنتوسیانین کل در هر وعده 100 میلی لیتری را فراهم می‌کند که می‌تواند باعث کاهش TEWL ناشی از UV، عمق چین و چروک، ضخامت اپیدرم و تخریب کلاژن شد. 
گوجه فرنگی‌ها
گوجه‌فرنگی (Lycopersicon esculentum) سرشار از لیکوپن است، یک کاروتنوئید با قابلیت‌های دفاعی قوی اکسیدانی. کاهش قابل توجهی در اریتم ناشی از اشعه ماوراء بنفش، همراه با افزایش سطح لیکوپن سرم، پس از 10 هفته مصرف روزانه 40 گرم رب گوجه‌فرنگی مشاهده شد که تقریباً 16 میلی‌گرم لیکوپن را در مقایسه با گروه کنترل روغن زیتون فراهم می‌کرد. رب گوجه فرنگی افزایش قابل توجهی در پروکلاژن I و مهار بیان کلاژناز متالوپروتئیناز-1، آسیب DNA میتوکندری و کاهش فیبریلین-1 در پاسخ به بافت ناشی از UVR نشان داد. گوجه‌فرنگی خام در مقایسه با گوجه‌فرنگی‌های فرآوری‌شده حاوی شکل زیستی کمتری از لیکوپن است. 
کلم پیچ
کلم پیچ (Brassica oleracea) سرشار از کاروتنوئیدها، VitC و گلوکورافانین است، گلوکوزینولاتی که به سولفورافان تبدیل می‌شود، که می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از مسیر سیگنالینگ Nrf2 را کاهش دهد. افزایش قابل توجهی در ضخامت اپیدرم و پوست هنگامی مشاهده شد که موش‌های مستعد پیری پوست به مدت 43 هفته روزانه کلم پیچ خشک شده با اسپری یا عصاره کلم پیچ غنی شده با گلوکورافانین مصرف کردند. گزارش شده است که سرخ کردن و بخارپز کردن گلوکوزینولات بیشتری را در مقایسه با جوشاندن حفظ می‌کند.
انار
انار (Punica granatum L) سرشار از آنتوسیانین، الاژیتانین پونیکالاژین و اسید الاژیک است. افزایش قابل توجهی در MED با مصرف روزانه 8 اونس (237 میلی لیتر) آب انار یا عصاره آن به مدت 12 هفته در 74 زن مشاهده شد. 30 تا 40 با FSPT II تا IV.60 آب و عصاره انار مقادیر مشابهی از پونیکالاژین و اسید الاژیک را فراهم می‌کرد. مصرف پودر کنسانتره آب انار به طور قابل توجهی باعث کاهش تشکیل چین و چروک، مهار کاهش غلظت کلاژن نوع I و هیالورونان و افزایش محتوای آب پوست در موش‌های تحت درمان با UVB در مقایسه با گروهی که پودر را دریافت نکرده بودند، شد. یک فنجان آب انار معادل یک وعده میوه است و در توصیه روزانه به حساب می‌آید.
بادام‌ها
بادام (Prunus dulcis) سرشار از آلفا توکوفرول، MUFA و پلی فنول‌ها است که همگی باعث دفاع اکسیدانی می‌شوند. آلفا توکوفرول فراوان ترین شکل ویتامین E در بافت‌های انسان است و تا حدی با خاموش کردن پراکسیداسیون لیپیدی و افزایش سطح گلوتاتیون پلاسما (GSH)، یک آنتی اکسیدان درون زا عمل می‌کند. شدت و عرض کلی چین و چروک در زنان یائسه 55 تا 80 ساله با FSPT I یا II مشاهده شد که بادام مصرف کردند که 20 درصد از کل کالری را به مدت 16 هفته در مقایسه با تنقلات بدون آجیل همسان با انرژی مصرف کردند. علاوه بر این، شدت رنگدانه صورت با مصرف بادام به طور قابل توجهی کاهش یافت و هیچ تغییری در گروه میان وعده‌های بدون آجیل مشاهده نشد. تصور می‌شود که اثرات مفید بادام بر زیبایی پوست تا حدی به دلیل قابلیت دفاع اکسیدانی آن‌ها باشد. 
سویا
دانه‌های سویا (Glycine max) سرشار از ایزوفلاون‌های جنیستئین و دایدزین هستند که ساختارهایی شبیه به استروژن دارند و ممکن است با گیرنده‌های این هورمون در تعامل باشند. کاهش استروژن در دوران یائسگی با تغییراتی در لایه‌های پوستی که باعث افزایش شرایط پوستی مانند چین و چروک می‌شود مرتبط است. کاهش قابل توجهی در چین و چروک‌های ریز و افزایش ریز ریلف پوست (شبکه‌ای از شیارها و برآمدگی‌ها) در کانتی جانبی و خاصیت ارتجاعی در گونه‌ها در زنان ژاپنی 35 تا 48 ساله مشاهده شد که عصاره سویا غنی از ایزوفلاون (40 میلی گرم آگلیکون ایزوفلاون سویا) مصرف کردند. 
قهوه
قهوه (Coffea L) سرشار از پلی فنول‌ها، به ویژه اسید کلروژنیک است. یک مطالعه مشاهده‌ای میزان کلروژنیک اسید مصرف شده از قهوه را توسط 131 زن ژاپنی 30 تا 60 ساله ارزیابی کرد و به ارتباط معنی داری بین مصرف بیشتر قهوه (≥450 میلی لیتر در لیتر) با هایپرپیگمانتاسیون کمتر اشاره کرد. دانه‌های قهوه تد حاوی 7.95 تا 8.75 میلی‌گرم بر گرم از کل پلی‌فنل‌ها هستند که می‌تواند پس از 12 ماه نگهداری به 1.17 تا 1.58 میلی‌گرم در گرم کاهش یابد. 
نتیجه
مطالعات ذکر شده در اینجا به طور جمعی شواهدی از مزایای بالقوه غذاهای گیاهی برای سلامت و زیبایی پوست ارائه می‌دهند. در عصر تغذیه شخصی، این بررسی می‌تواند به متخصصان تغذیه کمک کند تا توصیه‌های غذایی بهتری در مورد برخی از غذاهای گیاهی ارائه دهند تا یک رژیم غذایی متعادل را تکمیل کنند. بسیاری از غذاها و عصاره‌های مورد بحث سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند VitC، آلفا توکوفرول، بتا کاروتن، پلی فنول‌ها و اسیدهای فنولیک هستند که دفاع اکسیدانی، مکانیسم‌های حمایتی برای کاهش التهاب، یا حمایت ساختاری و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش در پوست را فراهم می‌کنند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه