تاریخ انتشار: دوشنبه 07 فروردین 1402
کشف پروتئینی در خون که با افسردگی مرتبط است

از مولکول مرتبط با افسردگی در خون می‌توان به‌ عنوان نشانگر زیستی برای تشخیص دوره‌های افسردگی و مولکول درمانی برای درمان اختلالات شناختی و عاطفی استفاده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، روند پیری اغلب با شروع علائم عصبی مانند زوال شناختی، از دست دادن حافظه یا اختلالات خلقی مانند افسردگی مرتبط است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که فاکتور رشد GDF11، پروتئینی که در خون یافت می‌شود، تأثیر مفیدی بر درک بویایی و تولید سلول‌های جدید در مغز موش‌های مسن دارد. با این حال، مکانیسم اثر GDF11 در مغز ناشناخته مانده است. محققان انستیتو پاستور، CNRS و Inserm کشف کرده‌اند که تجویز طولانی‌مدت پروتئین GDF11 به موش‌های مسن حافظه آن‌ها را بهبود می‌بخشد و اختلالات رفتاری مرتبط با افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد به رفتاری مشابه رفتاری که در موش‌های جوان دیده می‌شود بازگردند. نتایج این مطالعه در مجله Nature Aging در 2 فوریه 2023 منتشر شد.

آنالیزهای حیوانی

در همین راستا دانشمندان مطالعات بیشتری را در مدل‌های مختلف موش سالخورده یا مدل‌های موش مبتلا به اختلالات رفتاری شبه افسردگی و کشت‌های عصبی آزمایشگاهی انجام دادند که آنها را قادر ساخت مکانیسم مولکولی عملکرد GDF11 را شناسایی کنند. آنها کشف کردند که تجویز GDF11 فرآیند طبیعی پاکسازی درون سلولی به نام "اتوفاژی" را در مغز و البته با از بین بردن سلول‌های پیر انجام می‌دهند. بنابراین پروتئین GDF11 به طور غیرمستقیم گردش سلولی را در هیپوکامپ افزایش می‌دهد و فعالیت عصبی را نیز بازیابی می‌کند. برای درک بهتر ارتباط بین اختلالات افسردگی و پروتئین GDF11 در انسان، دانشمندان انستیتو پاستور، CNRS و Inserm با همکاری دانشمندان دانشگاه McMaster، مقدار پروتئین موجود در سرم خون گروهی  از بیماران جوان مبتلا به افسردگی اساسی را تعیین کردند. سپس آنها مشاهده کردند که سطح GDF11 در این بیماران به طور قابل توجهی کمتر است. علاوه بر این، دانشمندان با اندازه گیری سطوح این پروتئین در مراحل مختلف، نوساناتی را در ارتباط به حالت افسردگی در آنها  نیز مشاهده کردند.

Lida Katsimpardi ، محقق در واحد ادراک و حافظه انستیتو پاستور، وابسته به Inserm در انستیتو Necker-Enfants Malades، گفت: «این کار شواهد بالینی را ارائه می‌دهد که سطوح پایین GDF11 خون را با اختلالات خلقی در بیماران مبتلا به افسردگی مرتبط می‌کند. او در پایان می‌گوید: «در آینده، این مولکول می‌تواند به‌عنوان نشانگر زیستی برای تشخیص دوره‌های افسردگی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌تواند به عنوان یک مولکول درمانی برای درمان اختلالات شناختی و عاطفی عمل کند.