تاریخ انتشار: چهارشنبه 07 دی 1390
سرطان سومین اولویت بهداشتی کشور است

  سرطان سومین اولویت بهداشتی کشور است

وزارت بهداشت اعلام کرد: سرطان سومین اولویت بهداشتی کشور و نیاز به مداخله برنامه‌ریزی شده‌ای به منظور پیشگیری و کنترل دارد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اعلام کرد: سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است.

بر اساس این گزارش، با توجه به میزان بروز مرگ و میر بالا و بار سنگین مالی که بر دوش سیستم بهداشتی می‌گذارد، سرطان به عنوان سومین اولویت بهداشتی کشور در نظر گرفته شده است و نیاز به مداخله برنامه‌ریزی شده‌ای به منظور پیشگیری و کنترل دارد. زنان نقش عمده‌ای در استواری نظام خانواده دارند و سرطان های بانوان نه تنها از جنبه سلامتی بلکه از جهت اختلالی که در کانون خانواده و آرامش فکری و روحی فرزندان ایجاد می‌کنند، مورد توجه چند جانبه قرار می‌گیرند.

بر پایه این گزارش، در کشور ما شایعترین سرطان بانوان سرطان پستان است. از علائم آن می‌توان توده پستان بدون درد، ماموگرافی غیر طبیعی و در موارد پیشرفته ترشحات خونی، تغییرات پوستی، تغییر در اندازه و شکل پستان و زخم را نام برد.

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، متاسفانه حتی زنان جوان هم از ابتلا به سرطان پستان مصون نیستند، خصوصاً آنکه در کشور ما اوج فراوانی سن سرطان پستان دهه 4 و 5 بوده که یک دهه پایین‌تر از آمارهای جهانی است.
 
به همین دلیل توصیه می‌شود همه خانم های جوانتر از 40 سال، هر 3 سال یکبار از این جهت معاینه شوند و خود نیز ماهی یکبار پستان های خود را معاینه کرده، در صورت وجود هرگونه یافته غیر طبیعی با پزشک خود مشاوره کنند.

بر اساس این گزارش، زنان از 40 سالگی باید افزون بر معاینات، ماموگرافی (تصویربرداری از پستان) هم سالانه انجام دهند و با تکرار این بررسی‌ها به صورت منظم، می‌توان سرطان پستان را در مراحل اولیه شناسایی و نسبت به درمان قطعی آن اقدام کرد.

بر پایه این گزارش، سرطان رحم نیز شایعترین بدخیمی دستگاه تولید مثل زنان دنیا است که در اغلب موارد با خونریزی غیر طبیعی مشخص می‌شود. توصیه می‌شود هر خانم یائسه که دچار خونریزی های غیر طبیعی شده یا هر خانم در سنین باروری که پریودهای غیر طبیعی دارد، باید به متخصص زنان مراجعه و تحت بررسی‌های لازم قرار گیرد.

نشست علمی بیماری سرطان های آندومتر و پستان نیمه دی ماه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود. این نشست به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص اپیدمیولوژی سرطانهای آندومتر (رحم ) و پستان پانزدهم دی ماه به مدت یک روز برگزار می شود.
 انتهای پیام/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه