تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 فروردین 1402
نگرش جدید از فعال‌سازی سیستم ایمنی

  نگرش جدید از فعال‌سازی سیستم ایمنی

محققان دریافتند آنتی‌ژن‌ها برخلاف باور قبلی، بجای چند گیرنده تنها به یک گیرنده سلول‌ B جهت فعالسازی سیستم ایمنی متصل می‌شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان دانش جدید بسیار مهمی را در مورد سلول‌های B، که یک عنصر حیاتی در سیستم دفاعی بدن را تشکیل می‌دهند، را مورد بررسی قرار دادند. سلول‌های B سلول‌هایی هستند که هنگام واکسینه شدن یا ابتلا به عفونت، آنتی‌بادی‌های محافظ تولید می‌کنند و همچنین این سلول‌های B هستند که آنتی‌بادی‌های مضر را در ارتباط با آلرژی یا بیماری‌های خودایمنی تولید می‌کنند. محققان اولین مرحله فعال‌سازی سلول‌های B را بررسی کرده اند، یعنی مکانیسم فعال‌سازی که وقتی سلول‌ها یک هدف خاص یا دشمن یا همان آنتی ژن را تشخیص می‌دهند، آغاز می‌شود. پیش از این، اعتقاد بر این بود که آنتی‌ژن های به عنوان مثال، ویروس ها یا واکسن‌ها باید به گیرنده‌های سلول B روی سطح سلول متصل شوند. این چیزی است که در تمام کتاب های درسی آمده است.

اما اکنون محققان نشان دادند که حتی آنتی‌ژن ها که فقط یک گیرنده را در یک زمان متصل می‌کنند، می‌توانند سلول‌های B را فعال کنند. نتیجه مهم است زیرا نشان دهنده پیشرفتی در درک ما از نحوه "شناسایی" این سلول‌های ایمنی درمقابل دشمنان خود است. هنگامی که بتوان متوجه شد چه اتفاقی در حال رخ دادن است، می توان آن‌را در طراحی واکسن‌های جدید تقلید کرده تا حداکثر اثر را تضمین کرد. این کشف هم برای زمینه ایمونولوژیکی و هم برای زیست شناسی سلولی به طور کلی جالب است، زیرا محققان مطالعات جدیدی را بر اساس چگونگی ارسال سیگنال توسط گیرنده‌های روی سطح سلول به سلول ( یک فرآیند بیولوژیکی کلیدی) نشان داده اند. این مطالعه ما را قادر می‌سازد تا پیشینه یکی از مهمترین فرآیندهای سیستم ایمنی و یکی از مهمترین فرآیندهای زیست شناسی سلولی را بهتر درک کنیم. اما واضح است که در دراز مدت، این می تواند کاربرد مهمی نیز داشته باشد. محققان، آزمایشات پیش بالینی واکسن را با هدف تبدیل یافته ها به طراحی واکسن مرتبط با بالینی آغاز کرده اند. آنها همچنین سعی کردند از ابزارهای مشابه به صورت معکوس استفاده کنند تا پاسخ‌ های مضر سیستم ایمنی مانند واکنش های آلرژیک و بیماری‌های خود ایمنی را هدف قرار داده و خاموش کنند. زمانی که محققان متوجه شوند سلول‌های B چگونه فعال می‌شوند، می‌توان واکسن‌های بهتری ایجاد کرد. در طولانی‌مدت، ممکن است بتوان فعال‌سازی سلول‌های B را در مواردی که مضر است خاموش کرد. محققان در حال مطالعه هر دوی این موارد هستند. برای سال‌های متمادی، فعال‌سازی سلول‌های B موضوع بحث‌های زیادی در میان محققان بوده است، زیرا مدل غالب برای چگونگی تشخیص ایمنی نمی‌تواند همه مشاهدات را توضیح دهد. در مطالعه جدید، محققان دپارتمان زیست پزشکی و iNANO در آرهوس، در یک همکاری بین رشته‌ای با مؤسسه ماکس پلانک در مونیخ، ابزار جدیدی ایجاد کرده‌اند که امکان سوراخ کردن مدل غالب را فراهم می‌کند.

محققان این مطالعه نشان دادند که نحوه توضیح فعال‌سازی سلول‌های B در سی یا چهل سال گذشته اشتباه بوده است.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه