تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 فروردین 1402
کاهش سایز پانکراس به دلیل دیابت

  کاهش سایز پانکراس به دلیل دیابت

کمبود انسولین منجر به کاهش سایز پانکراس در دیابت نوع 1 می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 پانکراس کوچکتری نسبت به افراد بدون دیابت دارند. این تعجب آور است زیرا سلول‌های بتا تولید کننده انسولین تنها بخش کوچکی از لوزالمعده را تشکیل می‌دهند، بنابراین انتظار نمی رود از دست دادن سلول‌های بتا در دیابت نوع 1 باعث کاهش سایز پانکراس شود.

اکنون، مطالعه یک خانواده از آلاباما، محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت را به کشف این موضوع سوق داده است که کمبود انسولین، مستقل از خودایمنی مرتبط با دیابت نوع 1، عامل اصلی منجر به کوچک‌تر شدن پانکراس است. چهار عضو از این خانواده هشت نفره مبتلا به دیابت تک ژنی ناشی از جهش نادر در ژن انسولین هستند که منجر به کمبود انسولین بدون خودایمنی می‌شود. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) پانکراس کاهش اندازه و تغییر شکل را در افراد مبتلا به دیابت نشان داد. این مشابه چیزی بود که قبلا در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مشاهده شده بود. این یافته‌های جدید در Diabetes Care، مجله انجمن دیابت آمریکا منتشر شده است. سال‌ها بعد وقتی محققی از مرکز دیابت کولر در دانشگاه شیکاگو با خانواده تماس گرفت و به آن‌ها گفت که پیشرفت‌های علم نشان داده است که این چهار نفر واقعاً به دلیل جهش در ژن انسولین به جای دیابت نوع 1، به دیابت تک ژنی مبتلا هستند، شگفت‌زده شدند.
کاهش سایز پانکراس در زمان تشخیص دیابت نوع 1 وجود دارد. محققان Vanderbilt همچنین یک تیم بین‌المللی به نام ارزیابی چند مرکزی پانکراس در دیابت نوع 1 (MAP-T1D) ترتیب داده بودند تا یک پروتکل استاندارد تصویربرداری MRI برای ارزیابی حجم و ریزمعماری پانکراس ایجاد کنند. محققان در این مطالعه ابراز داشتند که لوزالمعده در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بسیار کوچکتر است، اما مدل‌های خوبی برای درک دقیق آنچه در حال وقوع است وجود ندارد. این اولین باری است که می‌توان در انسان نشان داد که انسولین عامل اصلی در تعیین اندازه لوزالمعده است و از دست دادن آن منجر به کوچک‌تر شدن پانکراس می‌شود. زمانی که متوجه شدند دیابت این خانواده به دلیل یک پاسخ ایمنی به دلیل حمله آنتی بادی‌ها به سلول‌های جزایر ایجاد نمی‌شود، فکر کردند که شاید شانس پیوند سلول‌های جزیره‌ای را داشته باشند.
اما همچنین، بدیهی است که همه محققان به این مسئله دقت نظر داشته باشند. اگر به دلیل داوطلب شدن خانواده‌ها برای این تحقیق، بتوان به دیگران کمک کرد، احساس می‌شود که ارزش مطالعه بالا خواهد بود.
پایان مطلب/. 
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه