تاریخ انتشار: یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
یک درمان نوآورانه برای مبتلایان به کمردرد مزمن

  یک درمان نوآورانه برای مبتلایان به کمردرد مزمن

رویکرد جدید درمان کمردرد مزمن، این پتانسیل را دارد که بازی را تغییر دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، امید جدیدی برای مبتلایان به کمردرد مزمن پس از یک آزمایش نوآورانه با ترکیب رویکردهای روانی و فیزیکی به بیماران قدرت مدیریت درد و حرکت را داد که منجر به کاهش چشمگیر این وضعیت و مسائل مربوط به تحرک شد. تخمین زده می‌شود که حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان در طول زندگی خود کمردرد را تجربه خواهند کرد و شیوع آن تنها با افزایش سن افزایش می‌یابد. برای حدود یک چهارم افراد، این بیماری به یک بیماری مزمن ناامید کننده تبدیل می‌شود که بیش از سه ماه طول می‌کشد و می‌تواند برای سال‌ها باقی بماند.

درمان جدیدی به نام درمان کارکرد شناختی (CFT) در یک کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی بر روی نزدیک به ۵۰۰ نفر از مبتلایان به کمردرد مزمن در ۲۰ شیوه فیزیوتراپی انجام شد. یافته‌های این کارآزمایی نشان داد که افرادی که CFT دریافت کردند، که شامل هفت جلسه انفرادی با پزشکان آموزش‌دیده ویژه در طی 12 هفته و یک ویزیت تقویت‌کننده شش ماه بعد بود،  به میزان زیادی سطح حرکت و درد را بهبود دادند که مدت‌ها پس از درمان ادامه یافت. CFT، که توسط پروفسور پیتر اوتلیوان از دانشکده پرث کرتین در استرالیا توسعه داده شده است، رویکردی فیزیکی و روان شناختی دارد و دردهای مزمن را با ابزارهایی برای مدیریت مطمئن شرایط و مهارت‌های حرکت به روش‌هایی که عدم توانایی را کاهش می‌دهد، مسلح می‌کند. اوتلیوان گفت: " این درمان جدید ویژگی‌های فردی را که با کمردرد مزمن زندگی می‌کرده است، با توجه به نگرانی‌ها و محدودیت‌های حرکتی تحت هدایت ماهر یک فیزیوتراپیست آموزش دیده، در نظر می‌گیرد." این روش با رویکردهای سنتی و غیرفعال‌تر، از جمله ماساژ، دستکاری ستون فقرات، دارو و تزریق، متفاوت است، زیرا فرد را مسئول وضعیت خود می‌کند و به او کمک می‌کند تا عوامل مؤثر در درد خود را درک کند، کنترل و اعتماد به نفس در بدن خود را افزایش دهد و به فعالیت‌های عادی خود برگردد. وی افزود، این کشف که کاهش قابل توجه درد و ناراحتی که این افراد با کمردرد مزمن تجربه کرده‌اند، تا یک سال باقی مانده است، بسیار نادر و هیجان انگیز بود.

براساس مطالعه محققان دانشگاه‌های کورتین، موناش و مک کواری در استرالیا، بیش از ۸۰ درصد بیمارانی که CFT دریافت کرده بودند، از نتایج راضی بودند و به مزایای روان شناختی توانمند شدن برای حرکت با اعتماد به نفس جدید اشاره داشتند. پیتر کنت، سرپرست این تحقیق و استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه کورتین گفت: " کمردرد علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است که به کاهش بهره وری کاری و بازنشستگی پیش از موعد در سراسر جهان کمک می‌کند. این نتایج هیجان انگیز به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که در اثر کمردرد از کار افتاده اند، امید می‌دهد. همچنین یک نقشه راه روشن برای پزشکان، خدمات بهداشتی و سیاستگذاران در مورد چگونگی کاهش بار رو به رشد کمردرد مزمن با یک رویکرد با ارزش بالا، براساس بهترین شواهد علمی فراهم می‌کند." مارک هانکوک، از دانشگاه مک کواری، که کارآزمایی بالینی CFT را در سیدنی رهبری می‌کرد، اکنون اصول درمان را به دانشجویان آموزش می‌دهد. او گفت: " توسعه مهارت‌ها و اعتماد به نفس برای انجام مداخله با استاندارد بالا برای فیزیوتراپیست‌ها به آموزش‌های بسیار زیادی نیاز بود، علی‌رغم این واقعیت که بسیاری از آن‌ها قبلاً تجربه‌های ارزشمندی داشتند. بیش از ۸۰ درصد از شرکت کنندگانی که CFT دریافت کردند، گزارش دادند که از درمان و نتایج آن راضی هستند. این افراد بهبود قابل توجهی را در سطح درد و توانایی بازگشت به فعالیت‌هایی که قبلا از آن لذت می‌بردند، گزارش کردند. برخی از افرادی که پس از این مطالعه با آن‌ها ارتباط داشته‌ایم به ما گفته‌اند که هنوز سه سال بعد از آن از مزایای آن بهره مند می‌شوند. "

محققان بر این باورند که این رویکرد درمانی، که جنبه روانشناختی بیماری مزمن و همچنین رفع مشکلات جسمی فردی را مورد بررسی قرار می‌دهد، یک مزیت بزرگ دیگر نیز دارد. تری هینز، یکی از نویسندگان، گفت: " نتایج اصلی کارایی اقتصادی نشان داد شرکت‌کنندگانی که در درمان CFT شرکت کردند بیش از 5000 دلار استرالیا (3330 دلار آمریکا) به ازای هر نفر صرفه‌جویی کردند، که عمدتاً ناشی از بهبود بهره‌وری آن‌ها در کار با حقوق و دستمزد بود. این درمان پر پتانسیل، پس انداز قابل توجهی را برای اقتصاد جهانی دارد زیرا می‌دانیم که کمردرد باعث کاهش بهره وری کار و بازنشستگی پیش از موعد در سراسر جهان می‌شود.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه