تاریخ انتشار: دوشنبه 25 اردیبهشت 1402
مداخلات هدفمند میکروبیوتا برای سلامت روان
یادداشت

  مداخلات هدفمند میکروبیوتا برای سلامت روان

محققان گزارش کردند که میکروبیوتای روده ارتباط مستقیمی با سلامت روان دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، میکروبیوتای روده به عنوان یک مجرای کلیدی در سلامت روان ظاهر شده و یک هدف امیدوارکننده برای مداخلات است. اگرچه متون کنونی در ابتدا از هدف قرار دادن میکروبیوتا برای مدیریت سلامت روان و استفاده به عنوان درمان کمکی برای برخی اختلالات مغزی حمایت می‌کند، شکاف‌های زیادی باقی مانده است و به ویژه داده‌ها از جمله گروه‌های بالینی کمیاب هستند. 
پروبیوتیک‌ها
پروبیوتیک‌ها به‌عنوان «میکروارگانیسم‌های زنده‌ای تعریف می‌شوند که وقتی به مقدار کافی تجویز شوند، برای میزبان فواید سلامتی دارند». اثر بالقوه روان‌زیستی پروبیوتیک‌ها در دهه گذشته به‌طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، با سویه‌های مورد مطالعه بیفیدوباکتری‌ها یا لاکتوباسیل‌ها. علاوه بر این، حرکتی به سمت استفاده از کنسرسیوم‌های میکروبی (سویه‌های متعدد پروبیوتیک‌ها) به منظور بهبود کارایی یا القای اثرات افزایشی و هم افزایی صورت گرفته است. در جمعیت‌های سالم، کاهش استرس، اضطراب و افسردگی پس از مصرف مکمل پروبیوتیک به طور مکرر نشان داده شده است. در جمعیت بیماران، اخیراً علائم بالینی بهبود یافته افسردگی در یک مطالعه آزمایشی با لیبل باز در بیماران افسرده با استفاده از ترکیب لاکتوباسیلوس هلوتیکوس R0052 و بیفیدوباکتریوم لانگوم R0175 (CEREBIOME) و کاهش علائم اضطراب در جمعیت مبتلا به افسردگی مشاهده شد. اختلال اضطراب فراگیر از طریق یک پروبیوتیک چند سویه حاوی B. longum، B. bifidum، B. lactis و L. acidophilus ایجاد شد. با این حال، اگرچه نتایج امیدوارکننده است، اما کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده در جمعیت‌های بالینی کمیاب هستند. علاوه بر این، توجه به این نکته مهم است که مطالعات با استفاده از سویه‌های تک و همچنین چندین سویه از پروبیوتیک‌ها همیشه به نتیجه مطلوب منجر نمی‌شوند. 
پری بیوتیک‌ها
پری بیوتیک‌ها به عنوان "سوبستراهایی که به طور انتخابی توسط میکروارگانیسم‌های میزبان استفاده می‌شود و یک مزیت سالم را به همراه دارد" تعریف می‌شوند. با توجه به مشکلات فنی و عملی بالقوه مرتبط با رویکردهای پروبیوتیک، مانند اطمینان از بقای انتقال پروبیوتیک از طریق تغییر سطح pH دستگاه گوارش، ناتوانی پروبیوتیک‌ها در کلونیزه کردن روده بزرگ در طولانی مدت، و انتخاب سویه‌های مناسب، حمایت از رشد باکتری‌های مفید موجود در حال حاضر یک فرصت جایگزین هیجان انگیز ارائه می‌دهد. با این حال، رویکردهای کلی پری بیوتیک در سلامت روان در مقایسه با مداخلات پروبیوتیک کمتر مورد مطالعه قرار می‌گیرند و داده‌های محدود و غیرقطعی که از گروه‌های انسانی در دسترس است، نیاز به مطالعات همگروهی بالینی دقیق‌تر را نشان می‌دهد.
همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر کربوهیدرات‌های قابل تخمیر، سایر مواد مغذی دارای خواص پری بیوتیکی مانند پلی فنل‌ها یا اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای سلامت روان و تندرستی مفید هستند. به عنوان مثال، مصرف پلی فنول با بسیاری از مزایای سلامتی مانند کاهش علائم افسردگی مرتبط است. به طور مشابه، اسیدهای چرب امگا 3 برای بازگرداندن حالت یوبیوتیک در شرایط پاتولوژیک با افزایش بیفیدوباکتری‌ها و کاهش انتروباکتری‌ها پیشنهاد شده‌اند که می‌تواند با تغییرات در رفتار مرتبط باشد. 
SYNBIOTICS
سین‌بیوتیک‌ها، «مخلوطی از میکروارگانیسم‌های زنده و سوبستراهایی که به‌طور انتخابی توسط میکروارگانیسم‌های میزبان استفاده می‌شوند و برای سلامتی میزبان مفید هستند»، به عنوان رویکرد دیگری برای تعدیل میکروبیوتای روده و تأثیر بر خلق و خو و رفتار در حال ظهور هستند. اگرچه مفهوم سین بیوتیک‌ها برای اولین بار 25 سال پیش توصیف شد، تحقیقات در مورد استفاده از سین بیوتیک‌ها در مدیریت علائم بیماری‌های روانپزشکی هنوز اندک است. با این وجود، نتایج مثبتی در مطالعات اخیر با استفاده از مکمل‌های سین‌بیوتیک گزارش شده است که نشان‌دهنده بهبود افسردگی، استرس و سطح اضطراب در جمعیت‌های خاص، مانند بیماران تحت همودیالیز یا مبتلا به بیماری عروق کرونر و همچنین در ورزشکاران حرفه‌ای است.
پست‌بیوتیک‌ها و متابولیت‌های میکروبی
پست‌بیوتیک‌ها و متابولیت‌های میکروبی به‌عنوان یکی دیگر از مداخلات بالقوه هدف‌دار روده مورد توجه قرار گرفته‌اند. اخیراً پست‌بیوتیک‌ها به عنوان «آماده‌سازی‌های میکروارگانیسم‌های بی‌جان و/یا اجزای آن‌ها که برای سلامتی میزبان مفید است» تعریف شده‌اند. بر این اساس، پست‌بیوتیک‌ها سلول‌های میکروبی یا اجزای سلولی غیرفعال‌شده عمدی هستند که برای اثربخشی باید با یا بدون متابولیت‌ها وجود داشته باشند. این مزایای سلامتی می‌تواند از طریق تغییرات میکروبیوتا، افزایش عملکرد سد روده، تعدیل پاسخ‌های ایمنی یا متابولیک یا ارسال سیگنال از طریق سیستم عصبی انجام شود. با توجه به مزایای بالقوه در مورد فرمولاسیون، ایمنی و مقررات، استفاده درمانی از پست بیوتیک‌ها می‌تواند هر چه بیشتر در دسترس باشد و افق‌های جدیدی را در درمان اختلالات روانپزشکی بگشاید. 
اگرچه اجزا و محصولات میکروبی خالص شده مانند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFA)، پپتیدها یا اگزوپلی ساکاریدها خود به عنوان پست بیوتیک واجد شرایط نیستند، اما می‌توانند در آماده سازی‌های پست بیوتیک وجود داشته باشند.
پیوند میکروبی مدفوع
با توجه به پتانسیل تعدیل میکروبیوتا، ایده انتقال کل کنسرسیوم میکروبی برای درمان اختلالات مغزی فرصتی هیجان انگیز به نظر می‌رسد. به ویژه پتانسیل بازسازی طولانی مدت اکوسیستم موجود، پیوند میکروبی مدفوع (FMT) را به یک رویکرد درمانی جذاب برای بیماران مبتلا به بیماری‌های روانپزشکی و عدم تعادل میکروبی مرتبط تبدیل می‌کند. با این حال، به دلیل خطرات ایمنی احتمالی و سایر ناشناخته‌ها، مطالعاتی که کارایی FMTs را در اختلالات روانپزشکی بررسی می‌کنند در مراحل اولیه هستند. 
مداخلات کامل در رژیم غذایی
اهمیت رژیم غذایی در حمایت از سلامت روان و عملکرد شناختی به طور فزاینده‌ای شناخته شده است. داده‌های مشاهداتی گسترده از گروه‌های بزرگ از انواع کشورها و فرهنگ‌های مختلف، الگوهای غذایی (مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیم غذایی ژاپنی) و کیفیت رژیم غذایی، از جمله فیبر بالاتر و مصرف میوه را مرتبط کرده است. در مدل‌های حیوانی، مزایای وابسته به میکروبیوتا از روزه داری متناوب و رژیم کتوژنیک ثبت شده است. در گروه‌های انسانی، یک برنامه آموزش تغذیه 8 هفته‌ای با تمرکز بر غذاهای دوستدار میکروب‌ها، نمرات افسردگی را کاهش داد و سلامت خود را افزایش داد و نمره بهزیستی را در یک جمعیت چاق در ژاپن تحت تأثیر قرار داد. به طور مشابه، یک برنامه رژیم غذایی 12 ماهه مدیترانه‌ای باعث افزایش در گونه‌های میکروبی شد که با بهبود شناخت و کاهش خطر ضعف و التهاب در افراد مسن در یک مطالعه بزرگ و چند کشوری (همگروهی تغذیه در افراد مسن (NU-AGE)) مرتبط بود.
غذاهای تخمیر شده
اگرچه غذاهای تخمیر شده برای قرن‌ها توسط انسان مصرف می‌شده است، اما افزایش اخیر در محبوبیت آن، به دلیل مزایای سلامتی فراوان مرتبط با مصرف آن، منجر به تحقیقات جدیدی در مورد استفاده از آن به عنوان رویکردهای درمانی شده است. مهمتر از همه، پیشنهاد شده است که مزایای سلامتی غذاهای تخمیر شده، "غذاهایی که از طریق رشد میکروبی مورد نظر و تبدیل آنزیمی اجزای غذا ساخته می‌شوند"، می‌تواند با حضور میکروارگانیسم‌های زنده، پری بیوتیک‌ها و متابولیت‌های میکروبی بالقوه تولید شده از طریق فرآیند تخمیر مرتبط باشد. با این حال، به دلیل ناهمگونی در جمعیت، حجم نمونه کوچک، محصول غذایی تخمیر شده استفاده شده و نتایج اندازه گیری شده، نتیجه گیری در مورد استفاده از غذاهای تخمیر شده در حمایت از سلامت روان دشوار است. 
علاقه به توسعه مداخلات هدف روده برای اختلالات مغزی با کشف سیگنال دهی دو طرفه بین میکروبیوتای روده و مغز افزایش یافته است. تعداد زیادی از مقالات مروری موجود است که پتانسیل استفاده از روان‌بیوتیک‌ها را در مدیریت بیماری‌های روانپزشکی نشان می‌دهد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه