تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 خرداد 1402
 تشخیص زیرگروه جدیدی از سرطان تخمدان با قابلیت درمان سخت

  تشخیص زیرگروه جدیدی از سرطان تخمدان با قابلیت درمان سخت

بررسی مسیر سیگنالینگ و همینطور تغییرات ژنومی، امکان درمان‌های موثر در سرطان تخمدان را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، هر ساله تعداد زیادی افراد به دلیل سرطان تخمدان جان خود را از دست می‌دهند. سرطان تخمدان یک بیماری ژنتیکی بسیار ناهمگن است که مطالعه و درمان آن را بسیار دشوار می‌کند. پیش آگهی به ویژه در کارسینوم سروز درجه بالا تخمدان (HGSC)، یک زیرگروه سرطان تخمدان ضعیف است. کمتر از 40 درصد از بیماران مبتلا به این زیرگروه پنج سال پس از تشخیص زنده می‌مانند. محققان توانستند تومورهای HGSC را بر اساس تغییرات ژنومی به سه گروه طبقه بندی کنند. این گروه‌ها در مسیرهای سیگنال دهی داخل سلولی، روش‌های رشد تومورها و پاسخ به درمان متفاوت هستند. این یافته‌ها می‌تواند به درمان کمک کرده تا دقیق‌تر شوند و به بیماران مبتلا به HGSC کمک کنند. محققان مطالعات قبلی زیرگروه‌های پذیرفته‌شده تومورهای HGSC را شناسایی نکرده‌اند که درمان هدفمند را مانند سرطان پستان ممکن می‌سازد. این مطالعه گامی رو به جلو در شناسایی درمان‌های هدفمند موثر است.

سه مسیر سیگنالینگ

محققان داده‌های ژنومیک تومورهای سرطانی را که در پروژه DECIDER از 148 بیمار مبتلا به HGSC که در بیمارستان دانشگاه تورکو تحت درمان و استخدام شده بودند، جمع آوری کردند. بسته به مرحله رشد، آنها تومورها را به سه حالت در حال تکامل، نگهداری و سازگارشده تقسیم کردند. طبقه بندی بر اساس الگوی گسترش تومورها و توسعه آنها در متاستازها بود. بسته به گروه، جمعیت‌های سرطانی در ترکیبی از سلول های ژنتیکی متفاوت یا کلونال رشد کردند. این ترکیبات یا در متاستازها به تکامل خود ادامه دادند یا بدون تغییر باقی ماندند. محققان مسیرهای سیگنالینگ مشخصه هر گروه تومور را شناسایی کردند که این تومورها را از نظر بیولوژیکی متمایز می‌کند. داروهای هدفمندی در حال حاضر در استفاده بالینی برای بسیاری از آنها وجود دارد. محققان نشان دادند که یک مسیر سیگنالینگ واحد، PI3K/AKT، به ویژه برای بیماران خاص مهم است. در حالی که اهمیت این مسیر شناخته شده است، مشخص نیست که چه کسانی بیشتر هستند.

بررسی تکامل تومور

این مطالعه از منظر تکامل تومور، یا چگونگی توسعه و گسترش تومور به متاستازهای جدید، به این موضوع می پردازد. این رویکرد در حال حاضر در تحقیقات در مورد HGSC مهم است زیرا دانش موجود عمدتاً بر اساس مطالعات با تعداد نمونه یا بیمار کم است. مجموعه داده ای که در این مطالعه مورد آنالیز قرار گرفت، یکی از بزرگترین نمونه های از نظر تومور HGSC بود. .یافته‌های این تحقیق به آشفتگی ژنومی HGSC نظم می‌دهد. اکنون، کل زمینه تحقیقاتی سریع‌تر پیشرفت می‌کند و هدف‌گذاری درمان‌ها را آسان‌تر می‌کند.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه