تاریخ انتشار: شنبه 03 تیر 1402
مدل جدیدی از تکامل انسان

محققان مدل جدیدی از تکامل انسان را کشف کردند که با انتظارات مدل‌های ساخته شده با استفاده از DNA مدرن مطابقت ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در آزمایش مواد ژنتیکی جمعیت‌های کنونی در آفریقا و مقایسه با شواهد فسیلی موجود از جمعیت انسان‌های اولیه خردمند در آنجا، محققان مدل جدیدی از تکامل انسان را کشف کرده‌اند. نتیجه این تحقیقات 17 می، در مجله Nature منتشر شد. Brenna Henn، استاد انسان شناسی و مرکز ژنوم در دانشگاه کالیفرنیا دیویس، نویسنده مسئول این تحقیق، گفت: اگرچه به طور گسترده درک شده است که انسان خردمند از آفریقا منشا گرفته است، اما در مورد چگونگی واگرایی شاخه‌های تکامل انسان و نحوه مهاجرت مردم به سراسر قاره هنوز نظر قطعی وجود ندارد. این عدم قطعیت به دلیل محدود بودن داده‌های فسیلی و ژنومی باستانی است، و به این دلیل که سابقه فسیلی همیشه با انتظارات مدل‌های ساخته شده با استفاده از DNA مدرن مطابقت ندارد. این تحقیق جدید نظریه منشا ابتدایی گونه‌ها را تغییر می‌دهد.

شیوه جمع‌آوری داده

تحقیقاتی که توسط هن و سایمون گراول از دانشگاه مک گیل انجام شد، طیفی از مدل‌های رقیب تکامل و مهاجرت در سراسر آفریقا آزمایش کردند، و داده‌های ژنوم جمعیت را از جنوب، شرق و غرب آفریقا ترکیب کردند. در این مطالعه نویسندگان ژنوم‌هایی را که به تازگی توالی‌یابی شده‌اند، از 44 فرد مدرن نما از جنوب آفریقا، یک جمعیت بومی که دارای سطوح استثنایی از تنوع ژنتیکی در مقایسه با سایر گروه‌های مدرن هستند، وارد کردند. محققان داده‌های ژنتیکی را با جمع آوری نمونه بزاق از افراد مدرنی که بین سال های 2012 تا 2015 در روستاهایشان به تجارت روزمره مشغول بودند، تولید کردند.

یافته‌های حاصل از این مطالعه

این مدل نشان می‌دهد که اولین انشعاب جمعیت در میان انسان‌های اولیه که در جمعیت‌های معاصر قابل تشخیص است، ۱۲۰ تا ۱۳۵ هزار سال پیش رخ داده است، پس از اینکه دو یا چند جمعیت انسانی که از نظر ژنتیکی ضعیف تمایز یافته‌اند، برای صدها هزار سال با هم مخلوط شده‌اند. پس از تقسیم جمعیت، مردم همچنان بین جمعیت‌های ساقه مهاجرت کردند و یک ساقه با ساختار ضعیف ایجاد کردند. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که این توضیح بهتری از تنوع ژنتیکی در بین انسان‌ها و گروه‌های انسانی نسبت به مدل‌های قبلی ارائه می‌دهد.

مدل جدید ارائه شده

هن درباره این تحقیق گفت: «ما چیزی را ارائه می‌دهیم که مردم قبلاً هرگز آن را آزمایش نکرده بودند. "این علم انسان شناسی را به طور قابل توجهی به جلو می‌برد." تیم Weaver، یکی از نویسندگان این مقاله، استاد مردم شناسی دانشگاه کالیفرنیا دیویس، می‌گوید: «مدل‌های پیچیده قبلی کمک‌هایی از انسان‌های باستانی ارائه می‌کردند، اما این مدل چیز دیگری را نشان می‌دهد. او در مورد ظاهر فسیل‌های اولیه انسان تخصص دارد و تحقیقات مقایسه ای را برای این مطالعه ارائه کرده است. نویسندگان پیش‌بینی می‌کنند که طبق این مدل، 1-4 درصد از تمایز ژنتیکی در میان جمعیت‌های انسانی معاصر را می‌توان به تنوع در جمعیت‌های ساقه نسبت داد. این مدل ممکن است پیامدهای مهمی برای تفسیر سوابق فسیلی داشته باشد. به گفته نویسندگان، به دلیل مهاجرت بین شاخه‌ها، این دودمان‌های چندگانه احتمالاً از نظر مورفولوژیکی مشابه بودند، به این معنی که فسیل‌های مورفولوژیکی متفاوت انسان‌نما بعید است که شاخه‌هایی را نشان دهند که در تکامل انسان خردمند نقش داشته‌اند.