تاریخ انتشار: پنجشنبه 08 تیر 1402
یک داروی جدید برای درمان کبد چرب
یادداشت

  یک داروی جدید برای درمان کبد چرب

داروی جدید برای بیماری کبد چرب، می‌تواند چربی را تا 65 درصد کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، کبد چرب غیرالکلی عموما نشانه‌ای ندارد و با آزمایش عملکرد کبد چرب غیرالکلی دسته‌ای از بیماری‌هایی است که در اثر تجمع چربی در اطراف کبد ایجاد می‌شود. کبد چرب غیرالکلی عموما نشانه‌ای ندارد و با آزمایش عملکرد کبد تشخیص داده می‌شود. این بیماری در مراحل اولیه درمان خاصی ندارد و برای درمان آن باید روی اصلاح سبک زندگی تمرکز کرد. کبد چرب غیر الکلی در ۴ مرحله اصلی توسعه می‌یابد. اکثر مردم فقط مرحله اول را تجربه می‌کنند، بدون اینکه متوجه آن باشند. این بیماری در تعداد کمی از موارد، اگر تشخیص داده نشود و مدیریت نشود، می‌تواند پیشرفت کند و در نهایت منجر به آسیب جدی کبدی شود. NASH (استئاتوهپاتیت غیر الکلی) یک شکل جدی از بیماری کبد چرب است. تخمین زده می‌شود که 2 تا 5 درصد از مردم ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با تجمع چربی اضافی در کبد مشخص می‌شود که منجر به التهاب مزمن و آسیب کبدی می‌شود. NASH یکی از دلایل شایع نیاز افراد به پیوند کبد در ایالات متحده است. چندین بیماری شایع خطر NASH را افزایش می‌دهند، از جمله چاقی، دیابت، کلسترول و تری گلیسرید بالا و سندرم متابولیک؛  همچنین دارا بودن یک سری ژن‌های خاص و نیز میکروبیوم روده ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند. در صورتی که NASH کنترل نشود، می‌تواند باعث سیروز، نارسایی کبد و سرطان شود و این دلیلی است که افراد به طور فزاینده ای به پیوند کبد در ایالات متحده نیاز دارند. بهبود رژیم غذایی و افزایش ورزش می‌تواند پیشرفت آن را کند یا حتی معکوس کند، اما در حال حاضر هیچ درمان پزشکی تایید شده‌ای وجود ندارد. حال در یک مطالعه جدید توسط محققین به نظر می‌رسد درمان جدید برای شکل پیشرفته بیماری کبد چرب نه تنها موثر است، بلکه با داروهای چاقی، دیابت و مسائل مربوط به سلامتی نیز سازگار است.

درمان NASH

برخی از محققان معتقدند دسته ای از داروها به نام آگونیست‌های GLP-1 قادر به درمان NASH هستند. سماگلوتاید (که با نام‌های اوزمپیک و وگوفی نیز فروخته می‌شود) یکی از شناخته شده ترین این داروها است و در حال حاضر برای درمان چاقی و دیابت، دو عامل خطر مهم برای NASH، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار شیمیایی سماگلوتاید بسیار شبیه هورمون GLP-1 است. GLP-1 بر روی مرکز کنترل اشتها در هیپوتالاموس در مغز اثر گذاشته و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. یک مطالعه کوچک توسط شرکت زیست فن آوری آکرو درمان(Akero Therapeutics)  نشان می‌دهد که این داروها ممکن است به تنهایی نتوانند NASH را درمان کنند اما به نظر می‌رسد که اگر با افوکسی فرمین (EFX)، درمان در حال توسعه آکرو برای  NASH ترکیب شوند، کمک می‌کنند.

نحوه انجام آزمایش

مطالعه 12 هفته‌ای آکرو بر روی 31 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و زخم کبدی ناشی از NASH انجام شد. همه شرکت‌کنندگان در حال حاضر، قبلاً یک داروی GLP-1 برای درمان دیابت یا چاقی مصرف می‌کردند و در طول مدت مطالعه، 21 نفر از آن‌ها شروع به مصرف EFX کردند. 10 نفر دیگر دارونما مصرف کردند. در پایان این مطالعه، بیماران گروه EFX به طور متوسط ۶۵ درصد چربی کبد کمتری نسبت به زمانی که شروع به کار کرده بودند، داشتند و ۸۸ درصد آن‌ها در نهایت به مقدار طبیعی چربی در کبد خود رسیدند. در گروه دارونما، میانگین کاهش چربی کبد ۱۰ درصد بود و تا پایان ۱۲ هفته، تنها ۱۰ درصد از شرکت کنندگان سطح چربی کبد طبیعی داشتند. به نظر می‌رسد درمان ترکیبی NASH نیز به خوبی تحمل می‌شود و مشکلات گوارشی خفیف شایع ترین عوارض آن هستند. یکی از شرکت کنندگان به دلیل حالت تهوع از مطالعه کنار گذاشته شد، اما هیچ عارضه جدی مرتبط با دارو گزارش نشد. تیم رولف، یکی از بنیانگذاران Akero وCSO، گفت: " ما می‌توانیم فرض کنیم که GLP-1 به طور گسترده در این جمعیت استفاده می‌شود، حتی بدون داشتن یک برچسب رسمی NASH بنابراین، ترکیب این دو به نظر من، نمایه‌ای است که ما را قادر می سازد تا موفق شویم."

نگاه به آینده

 این یک مطالعه بسیار کوچک بود، بنابراین تحقیقات بیشتری برای یافتن اینکه آیا EFX یک درمان موثر NASH است، با یا بدون افزودن یک داروی GLP-1، مورد نیاز است. آکرو انتظار دارد تا پایان سال 2023 نتایج یک آزمایش بزرگتر فاز 2B تنها EFX را گزارش کند و همچنین قصد دارد دو آزمایش فاز 3 این دارو را در سال جاری راه اندازی کند.  کیتی ییل، مدیر ارشد توسعه آکرو در این باره می‌گوید: " با پشتیبانی اضافه شده از جدیدترین مجموعه داده، ما معتقدیم EFX علاوه بر پتانسیل تبدیل شدن به یک تک درمانی اساسی برای بیماران مبتلا به NASH، این پتانسیل را دارد که نقش مهمی در درمان بیماران مبتلا به NASH که تحت درمان GLP-1 هستند، ایفا کند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه