تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 تیر 1402
مکانیک سلولی که تنظیم دقیق رشد مو را تحریک می‌کند

دانشمندان دریافتند که با افزایش بیان miR-205 درسلول‌های بنیادی فولیکول مو، احتمال بیشتری برای تولید مو وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، طبق یک مطالعه جدید Northwestern Medicine، همانطور که مفاصل افراد با افزایش سن سفت می‌شوند و حرکت را برای آنها سخت تر می‌کند، سلول‌های بنیادی فولیکول مو نیز سفت می شوند و رشد مو را برای آنها سخت تر می‌کند.

دانشمندان شمال غربی کشف کردند که چگونه می‌توان سلول‌های بنیادی را نرم کرد تا آنها را قادر به رشد مجدد مو کنند. در مطالعه‌ای روی موش‌ها که این هفته در PNAS منتشر شد، محققان گزارش کردند که می‌توانند سلول‌های بنیادی را با افزایش تولید یک RNA کوچک، miR-205 که سختی سلول‌ها را آرام می‌کند، نرم کنند. زمانی که دانشمندان سلول‌های بنیادی را برای تولید miR-205 بیشتر دستکاری ژنتیکی کردند، باعث رشد مو در موش‌های پیر و جوان شد.

Rui Yi، نویسنده مربوطه، استاد پاتولوژی پاول ای. اشتاینر و استاد پوست در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، گفت: "آنها ظرف 10 روز شروع به رشد مو کردند." اینها سلول‌های بنیادی جدیدی نیستند که تولید می‌شوند.درواقع ما سلول‌های بنیادی موجود را برای رشد مو تحریک می‌کنیم. خیلی از مواقع ما هنوز سلول‌های بنیادی داریم، اما ممکن است نتوانند مو را تولید کنند.  مطالعه ما امکان تحریک رشد مو را با تنظیم مکانیک سلولی نشان می‌دهد. به دلیل پتانسیل انتقال microRNA توسط نانوذرات به طور مستقیم به پوست، در ادامه آزمایش خواهیم کرد که آیا miR-205 به صورت موضعی می‌تواند رشد مو را ابتدا در موش تحریک کند یا خیر. در صورت موفقیت آمیز بودن، آزمایش‌هایی را طراحی خواهیم کرد تا آزمایش کنیم که آیا این میکرو RNA می‌تواند رشد مو را به طور بالقوه در انسان افزایش دهد یا خیر.

این مطالعه بر روی مدل‌های موش دستکاری شده ژنتیکی انجام شد. برای انجام این کار دانشمندان از ابزارهای میکروسکوپی پیشرفته، از جمله میکروسکوپ نیروی اتمی، برای اندازه گیری سفتی و میکروسکوپ دو فوتونی برای نظارت بر رفتار سلولی در حیوانات زنده استفاده کردند.