تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 تیر 1402
آمادگی بهداشت عمومی برای رویدادهای گرمای شدید
یادداشت

  آمادگی بهداشت عمومی برای رویدادهای گرمای شدید

روند افزایش دمای جهانی و تغییرات آب و هوایی حاکی از بروز مشکلات جدیدی در سلامت عمومی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، گرما یک خطر بالقوه سلامتی است که باعث بیماری حاد گرما، تشدید بیماری مزمن، پیامدهای نامطلوب بارداری و طیف وسیعی از صدمات می‌شود. خطرات در طول رویدادهای گرمای شدید (EHEs)، که ظرفیت سیستم‌های بهداشتی و سایر زیرساخت‌های حیاتی را به چالش می‌کشند، بالاترین میزان را دارند. EHE ها در حال رایج تر و شدیدتر شدن هستند و تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش نسبت مرگ و میر ناشی از گرما می‌شود که نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در حفاظت از سلامت دارد. 
رویدادهای گرمای شدید و سلامت جمعیت
رویدادهای گرمای شدید (EHEs)، که معمولاً به عنوان امواج گرما شناخته می‌شوند، دوره‌هایی هستند که دمای محیط به طور غیرعادی بالاست. خطر گرمای شدید با توجه به پتانسیل آن برای ایجاد عوارض و مرگ و میر قابل توجه، حتی با دوره‌های قرار گرفتن بیش از یک روز، همیشه توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است. در سال‌های اخیر، توزیع دما به دلیل تغییرات آب و هوایی تغییر کرده است و EHE ها هم مکرر و هم شدیدتر شده‌اند. EHEs با شدت‌های مختلف به طور منظم در سراسر جهان در دو دهه گذشته رخ داده است و باعث اثرات نامطلوب قابل توجهی بر سلامتی شده است. در حالی که برخی از مقامات بهداشتی و دیگر مقامات با این خطر تغییر سازگار شده‌اند، اثرات سلامت جمعیت EHEs در حال افزایش است. 
تعاریف رویدادهای گرمای شدید و بیماری‌های مرتبط با گرما
رویدادهای گرمای شدید در حالی که هیچ تعریف جهانی برای آنچه موج گرما یا EHE را تشکیل می‌دهد وجود ندارد، همپوشانی مفهومی قابل توجهی در محتوا وجود دارد که به دوره‌ای از هوای گرم پایدار و ناراحت کننده اشاره دارد. بیشتر تعاریف به آستانه شدت و/یا مدت زمان اشاره دارند که از یک تا پنج روز متغیر است. به عنوان مثال، انجمن هواشناسی آمریکا موج گرما را به عنوان "دوره‌ای از هوای غیرعادی و ناراحت کننده گرم و معمولا مرطوب" تعریف می‌کند. اداره ملی اقیانوسی و جوی در ایالات متحده، موج گرما را به عنوان دوره‌ای از هوای غیرمعمول گرم که معمولاً دو یا چند روز طول می‌کشد، تعریف می‌کند. دما باید خارج از میانگین تاریخی برای یک منطقه خاص باشد. 
اپیدمیولوژی بیماری‌های مرتبط با گرما
نرخ‌های قابل توجهی از مرگ و میر در EHE های تاریخی مانند اروپا در سال 2003 و شیکاگو در سال 1995 مشاهده شده است. شواهد اخیر مرگ و میر قابل توجهی را با قرار گرفتن در معرض گرما در سراسر جهان نشان داده است. مطالعات ترکیه، کره، چین، روسیه و شمال غرب اقیانوس آرام ایالات متحده تأثیر جهانی آن را نشان می‌دهد. تلفات ناشی از گرما گزارش شده احتمالاً به دلیل محدودیت در گزارش و تخصیص موارد، بار واقعی را دست کم گرفته می‌شود. جمعیت‌های مستعد در حالی که قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، بدون کاهش، خطری برای همه است، برخی از جمعیت‌ها به دلیل عوامل فیزیولوژیکی، رفتاری یا نامتناسب مرتبط با قرار گرفتن در معرض در معرض خطر هستند. این جمعیت‌ها معمولاً شامل افراد مسن، به ویژه آن‌هایی که دارای بیماری‌های همراه پزشکی متعدد بوده، هستند. افراد باردار، افراد رنگین پوست، کسانی که از بی خانمانی رنج می‌برند، کارگران فضای باز، کودکان و نوزادان، و کسانی که سطح تحصیلات پایین تری دارند، می‌باشد. طیف HRI حاد گسترده است، از جمله بیماری‌های خفیف مانند کرامپ گرمایی و ادم، بیماری‌های متوسط مانند سنکوپ گرما و خستگی گرمایی، و در شدیدترین و تهدید کننده زندگی، گرمازدگی. 
توزیع دما و خطرات سلامتی جمعیت
وضعیت سلامت جمعیت با آب و هوای محلی سازگار است و تحت تأثیر آن است. در اکثر مواردی که ارتباط بین پیامدهای سلامتی مانند مرگ و میر با دمای محیط مرتبط است، یک منحنی «J»، «U» یا چوب هاکی با حداقل دمای مرگ و میر (MMT) وجود دارد. محدوده صدک 70 تا 80 است. MMT همچنین گاهی اوقات به عنوان حداقل سطح مواجهه با ریسک نظری نیز شناخته می‌شود. در بیشتر موارد، خطر نسبی اثرات نامطلوب بر سلامت به طور یکنواخت بالاتر از MMT افزایش می‌یابد، با افزایش چشمگیر در انتهای بالای طیف نوردهی است.
دلیل اولویت بندی رویدادهای گرمای شدید
در حالی که خطر بالاتر از MMT افزایش می‌یابد، با این وجود دلایل متعددی برای اولویت‌بندی تلاش‌های آمادگی و واکنش خاص مرتبط با EHEs وجود دارد. به دلیل شدت، EHEها احتمال خرابی را در طیف وسیعی از سیستم‌هایی که برای حفاظت از سلامت مهم هستند، افزایش می‌دهند. EHE ها خطر بیشتری برای تولید و انتقال برق، سیستم‌های خنک کننده و تجهیزات مورد نیاز برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت‌های مورد استفاده برای حمل و نقل و سایر سیستم‌های ضروری دارند. EHE ها، که معمولاً منطقه‌ای هستند، می‌توانند مناطق وسیعی را در معرض خطر قرار دهند و فرصت‌های کمک متقابل را محدود کنند. 
تغییرات آب و هوا و رویدادهای گرمای شدید
فعالیت‌های انسان در درجه اول انتشار دی اکسید کربن از سوختن نفت، گاز و زغال سنگ، انرژی را به سیستم آب و هوایی می‌افزاید و فرکانس، شدت و مدت امواج گرما را افزایش می‌دهد. آخرین ارزیابی IPCC به این نتیجه رسید که تقریباً مطمئن است که از دهه 1950، EHEها در بیشتر مناطق خشکی فراوان‌تر و شدیدتر شده‌اند. میانگین فشار آب و هوایی مشاهده شده از 0.50 وات بر متر مربع برای دوره 1971-2006 به 0.79 برای دوره 2006-2018 افزایش یافته است.
اثرات قرار گرفتن در معرض گرما بر سلامت ناشی از تغییرات آب و هوا
افزایش میزان و میزان گرمایش بر سلامت و رفاه انسان تأثیر می‌گذارد. در سال 2020، کودکان زیر یک سال 645 میلیون نفر در روز بیشتر در معرض روزهای موج گرما قرار گرفتند، در حالی که بزرگسالان بالای 65 سال در مقایسه با 1986-2005، 3.1 میلیارد نفر در روز بیشتر در معرض قرار گرفتند. این یافته‌ها به طور متوسط 4.6 روز گرمای بیشتر برای هر فرد برای بزرگسالان و 4.1 روز بیشتر برای کودکان ترجمه می‌شود. از سال 1980 افزایش مستمری در مواجهه با روزهای گرما وجود داشته است. مرگ و میر ناشی از گرما در افراد بالای 65 سال بین سال‌های 2018 تا 2019 در تمام مناطق سازمان بهداشت جهانی (WHO) به جز اروپا افزایش یافته است.
سیستم‌های بهداشتی مقاوم در برابر آب و هوا
EHEs خطراتی را برای سلامت عمومی و سیستم‌های ارائه مراقبت های بهداشتی ایجاد می‌کند. WHO دستورالعملی را برای ساختن سیستم‌های بهداشتی مقاوم در برابر آب و هوا و تأسیسات مراقبت‌های بهداشتی مقاوم در برابر آب و هوا و سازگار با محیط زیست منتشر کرده است. سازمان جهانی بهداشت سیستم بهداشتی مقاوم در برابر آب و هوا را اینگونه تعریف می‌کند: سیستم سلامتی که قادر به پیش‌بینی، پاسخگویی، مقابله، بهبودی و سازگاری با شوک‌ها و استرس‌های مرتبط با آب و هوا است، به گونه‌ای که بهبودهای پایدار در سلامت جمعیت به ارمغان آورد. 
گرما، به‌ویژه زمانی که شدید باشد، یک خطر بالقوه است. تغییرات آب و هوایی در حال حاضر در حال افزایش فراوانی، شدت و شدت EHEs برای تعدادی از مناطق در سراسر جهان است. با توجه به تأثیرات قابل توجه EHEs بر سلامت جمعیت، تلاش‌های گسترده‌تری برای محافظت از سلامت ضروری است. در حالی که بار کلی HRI توسط EHE ها هدایت نمی‌شود، آن‌ها خطرات بهداشتی ویژه‌ای دارند که آمادگی بهداشت عمومی را تضمین می‌کند. بسیاری از تلاش‌های آمادگی نیز در برابر خطرات بهداشتی گرمایی خارج از EHEs محافظت می‌کنند. آمادگی EHE بخشی از توسعه سیستم‌های بهداشتی مقاوم در برابر آب و هوا و امکانات مراقبت‌های بهداشتی است و از یک رویکرد آشنا برای کاهش خطر بلایا پیروی می‌کند. HAP ها رایج ترین و عملی ترین بیان استراتژی‌ها برای محافظت از سلامت در برابر گرما هستند و شامل تعدادی از عوامل مشترک هستند: رهبری متمرکز، هشدار اولیه، برنامه‌های ارتباطی، استراتژی‌های کاهش قرار گرفتن در معرض گرما در داخل و خارج، تمرکز ویژه بر گروه‌های آسیب پذیر، آمادگی سلامت. توجه بیشتر به ارزیابی، استفاده از روش‌های قوی در ارزیابی اثربخشی HAP، و مطالعه پیاده‌سازی، یادگیری و اصلاح برنامه‌نویسی را برای محافظت مؤثرتر از سلامت در برابر EHEs با ادامه تغییر اقلیم افزایش می‌دهد.
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه