تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 خرداد 1402
اهمیت شیر مادر برای رشد کودک در 2 سال اول
یادداشت

  اهمیت شیر مادر برای رشد کودک در 2 سال اول

بر اساس نتایج مطالعات اخیر، شیوه‌های ناکافی شیردهی، با یک دهم بیماری‌های دوران کودکی مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، شیوه‌های ضعیف تغذیه با شیر مادر هر سال باعث مرگ 1.4 میلیون نفر در میان کودکان می‌شود و در عین حال باعث ایجاد یک دهم بیماری‌های دوران کودکی می‌شود. تغذیه خوب برای رشد فیزیکی و اجتماعی و سلامت مادام العمر حیاتی است، به ویژه در دوره‌هایی که رشد سریع وجود دارد. مطالعه جدیدی که در مجله Advances in Nutrition منتشر شده است، از طریق بررسی اقدامات رشد و تکامل کودک، در رابطه با اجزای شیر انسان مانند ریزمغذی‌ها، درشت مغذی‌ها و زیست فعال‌ها، به توقف رشد، نشانگر مهم کمبود تغذیه در دوران کودکی می‌پردازد.

اهعمیت شیر مادر در دوره تولد تا دوسالگی

در حال حاضر به طور گسترده پذیرفته شده است که 1000 روز اول زندگی، از زمان لقاح تا دو سال پس از زایمان، یک دوره منحصر به فرد از اهمیت در رشد نوزاد را تشکیل می دهد. این مرحله همزمان با رشد و گسترش سریع سیستم عصبی مرکزی نوزاد است که حساسیت خاصی را در فرآیندهای رشد عصبی به تأثیرات محیطی ایجاد می‌کند، زیرا با واسطه‌ی تعامل پیچیده بین چارچوب ژنتیکی نوزاد و محیط اطرافش ساختار آناتومیکی مغز عمدتاً در این زمان تعیین می‌شود. بنابراین، تجربه ناملایمات در اوایل دوران نوزادی، مانند سوءتغذیه، در نهایت می‌تواند پیامدهای مادام‌العمر برای پیامدهای عصبی شناختی نوزاد داشته باشد.

درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌های شیر مادر

تغذیه کافی در طول شکل گیری مغز برای حفظ رشد طبیعی رفتار، شناخت و پیامدهای اجتماعی-عاطفی نوزاد حیاتی است. هم درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات‌ها، لیپیدها و پروتئین‌ها) و هم ریز مغذی‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی که از فرآیندهای طبیعی بدن حمایت می‌کنند) در حفظ نیازهای متابولیکی این فرآیند ضروری هستند و به طور مستقیم به بلوغ CNS کمک می‌کنند. به عنوان مثال، انرژی مورد نیاز برای رشد عصبی توسط گلوکز، آهن، مس ، روی و سلنیوم حفظ می‌شود. در طی فرایند نورولاسیون ساختار و ترکیب مغز تحت تأثیر پروتئین و رسوبات اسید چرب غیراشباع با زنجیره بلند (LCPUFA) و فولات است. فرآیند تمایز سلول‌های عصبی توسط ریز مغذی‌هایی مانند ید  و روی  پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این، میلیناسیون تحت تأثیر آهن، مس، ید، ویتامین B12، کولین  و کلسترول  قرار می‌گیرد. پس از تولد، در نوزادانی که فقط با شیر مادر تغذیه می شوند (EBF)، شیر مادر (BM) تنها منبع کلان ریز مغذی‌ها را فراهم می‌کند.

شیوه مطالعاتی

تجزیه و تحلیل تلفیقی از 31 گروه، با تقریباً 63000 کودک از کشورهای کم درآمد، نشان داد که بیشترین رشد کوتاهی در طول دوره تغذیه انحصاری با شیر مادر، بین تولد تا سه ماهگی رخ داده است. این انگیزه مطالعه حاضر، بررسی رابطه بین ریزمغذی‌ها و رشد و تکامل کودک است. این تحقیق دامنه تحقیقات قبلی را که تغییرات در غلظت ریز مغذی‌ها در طول دوره شیردهی و عوامل مرتبط با چنین تغییراتی را با ارتباط آنها با معیارهای رشد کودک در جمعیت نوزادان سالم متولد شده نشان می‌دهد، گسترش می‌دهد. مقالات موجود در این مطالعه مربوط به سال 2010 به بعد است و بیش از 2500 جفت مادر و کودک را شامل می‌شود. بیشترین نتایج ارزیابی شده قد برای سن، طول برای سن و وزن برای سن بوده است. قابل ذکر است که درصد چربی، دور بازو، لاغری، کمبود وزن یا اضافه وزن، و همچنین شاخص توده بدنی (BMI) یا BMI-for-sen-Z-score، در هیچ مطالعه ای لحاظ نشده است. محدودیت های قابل توجهی برای اکثر مطالعات وجود داشت، از جمله محدودیت در دوره نمونه برداری از شیر انسان، مدت زمان پیگیری، تنوع در گزارش نتایج، و زمان‌های نمونه برداری دیده شد.

این مطالعه چه چیزی را نشان داد؟

با کمال تعجب برای چنین موضوع حساسی، اطلاعات کمی در مورد ارتباط بین ریزمغذی‌ها در شیر انسان و معیارهای رشد کودک کشف شد. بیشتر آنچه شناخته شده است تنها از پنج مطالعه بدست آمده است، که شامل تنها 450 جفت مادر و کودک می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که غلظت ریز مغذی های متعدد، به ویژه ید، منگنز، کلسیم و روی، ممکن است با رشد نوزاد مرتبط باشد. داده‌ها به دلیل احتمال سوگیری و اندازه کوچک اکثر نمونه‌ها برای نتیجه گیری قطعی ناکافی است. علاوه بر این، مطالعات موردی به طور خاص از این مقاله حذف شدند، که منجر به برخی نتایج مصنوعی، مانند عدم وجود هر گونه ارتباط بین کمبود ویتامین B12 و رشد ضعیف نوزاد شد. باز هم، برخی اما نه همه مطالعات، همبستگی مثبتی را بین محتوای کلسیم در شیر انسان و رشد نوزاد نشان دادند، اما ممکن است نشان داده شود که این به جای غلظت کلسیم، نتیجه کل دریافت شیر انسان است.

ریزمغذی‌های منفرد هرکدام ارتباط متفاوتی با رشد نوزاد دارند

به طور مشابه، باید بدانیم ریزمغذی‌های منفرد هرکدام ارتباط متفاوتی با رشد نوزاد دارند و نباید همزمان با هم مطالعه ‌شوند، روشی که در همه مطالعات وجود دارند. در نهایت، شیرخواران از تغذیه انحصاری با شیر مادر به مصرف غذای نیمه جامد و سپس جامد روی می آورند و تا حد زیادی جایگزین شیر انسان می‌شود. تحقیقات زیست‌شناسی سیستم‌ها برای درک رابطه ناشی از رشد اولیه دوران کودکی با این مایع پیچیده، غلظت ریز مغذی‌های مختلف در مقاطع زمانی مختلف، تفاوت در مقدار و دفعات دریافت شیر مادر در دو سال اول کودکی و موارد مشابه مفید خواهد بود. الگوهایی که در ریزمغذی های متعدد دیده می‌شود.

این مطالعه چه پیامدهایی دارد؟

کار فعلی پیامدهای مهمی دارد زیرا از مروری جامع از تحقیقات موجود در مورد ارتباط بین ریزمغذی‌های مختلف در شیر انسان و رشد و تکامل نوزادان ترم در دو سال اول زندگی به دست آمده است. مطالعات کمی در مورد تأثیر ریز مغذی‌ها بر رشد و نمو انسان وجود دارد. در میان بیشتر مورد مطالعه، سطوح منگنز، کلسیم و روی مربوط به پیامدهای متعدد است. با این حال، کمتر از یک پنجم از مطالعات بررسی شده در اینجا با کیفیت بالا، تنظیم برای عوامل مخدوش کننده و ارائه اطلاعات دقیق در مورد شیوه‌های تغذیه به غیر از شیردهی بود. علاوه بر این، اثرات ریزمغذی‌ها در ترکیب، همانطور که معمولاً در مورد شیردهی اتفاق می‌افتد، در اکثریت قریب به اتفاق مطالعات مورد ارزیابی قرار نگرفته است. به طور مشابه، نحوه تعامل ریز مغذی‌ها با سایر مواد مغذی موجود در شیر مادر اغلب در مطالعات موجود در نظر گرفته نشده است. این شکاف تحقیقاتی قابل توجه تأکید می‌کند که "تحقیقات با کیفیت بالا با استفاده از رویکردهای زیست شناسی زمانی و زیست شناسی سیستمی برای درک چگونگی عملکرد اجزای HM به طور مستقل و با هم برای تأثیرگذاری بر رشد نوزاد مورد نیاز است" و امکان طراحی مداخله بهتر را فراهم می‌کند.

در همین راستا پیامدهای رشد نوزادان و خردسالان شاخص‌های سلامت عمومی هستند که رشد اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و سلامت بعدی را پیش بینی می‌کنند، بنابراین داشتن تغذیه مناسب برای دستیابی به رشد سالم به ویژه در دوره های رشد سریع مانند دوران نوزادی ضروری است. یکی از ویژگی‌های بارز تغذیه ناکافی، کوتاه‌قدی است که تقریباً یک سوم کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه