تاریخ انتشار: دوشنبه 19 تیر 1402
مزایای استفاده از تستوسترون درمانی
یادداشت

  مزایای استفاده از تستوسترون درمانی

محققان برای اولین بار اعلام کردند که تستوسترون درمانی اختلال جنسی، افسردگی و خودکشی را در بزرگسالان کاهش داده و سبب سلامت قلب و عروق می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس تحقیقاتی که در انجمن غدد درون ریز ارائه شد، دریافت دسترسی سریع به درمان با تستوسترون باعث کاهش احساس نارسایی جنسیتی شد و منجر به کاهش بالینی قابل توجه افسردگی و همچنین کاهش 50 درصدی خودکشی در بین بزرگسالان دارای تنوع جنسیتی می‌شود. این اولین کارآزمایی بالینی تصادفی شده در جهان است که از مزایای قابل توجه تستوسترون در کاهش نارسایی جنسیتی، افسردگی و خودکشی در افراد ترنس که مایل به شروع تستوسترون هستند حمایت می‌کند.

هورمون‌های جنسی

استروژن‌ها هورمون‌های جنسی زنانه هستند که واسطه فرآیندهای مهمی هستند که منجر به بلوغ دستگاه تناسلی زنانه و ویژگی‌های جنسی ثانویه می‌شود. با این حال، هورمون‌های جنسی مردانه، یعنی آندروژن‌ها، برای سلامت جسمی و عاطفی زنان نیز ضروری هستند. آندروژن‌ها در زنان نه تنها به عنوان پیش ساز استروژن عمل می‌کنند، بلکه بر اکثر سیستم‌های اندام بدن زن، از جمله سیستم قلبی عروقی، عضلانی و اسکلتی تأثیر می‌گذارند. جالب توجه است که آنها همچنین مستقیماً بر سیستم تولید مثل، سینه‌ها، خلق و خو، شناخت و سایر سیستم‌ها نیز تأثیر می‌گذارند.

ناهنجاری جنسیتی

ناهنجاری جنسیتی زمانی رخ می‌دهد که فرد احساس ناراحتی می‌کند که هویت جنسی او با جنسیت تعیین شده در بدو تولد مطابقت ندارد. زمانی که هویت جنسیتی یک فرد محترم شمرده نشود و فرد نتواند به مراقبت‌های پزشکی دسترسی داشته باشد، این عامل می‌تواند منجر به نمرات مشکلات روانی بالاتری شود و خطر خودکشی یا سایر اعمال خودآزاری را در فرد افزایش دهد. بنابراین در این مطالعه نولان و همکارانش به دنبال درک تأثیر تستوسترون درمانی در مقایسه با عدم درمان بر نارسایی جنسیتی، افسردگی و خودکشی در بزرگسالان ترنس که به دنبال مردانگی بودند، شدند.

تولید آندروژن در زنان

حدود 25 درصد آندروژن‌ها در زنان از غدد فوق کلیوی، 25 درصد دیگر از تخمدان‌ها و بقیه بافت‌های محیطی می‌آیند. پیش سازهای اصلی آندروژن‌ها در بدن DHEA-S (DHEA و آندروستندیون) هستند. دو مورد آخر در غده فوق کلیوی، تخمدان‌ها و بافت های محیطی با تبدیل به همدیگر تولید می‌شوند. این پیش سازها به تستوسترون و دی هیدروتستوسترون، فرم های فعال تبدیل می شوند. تستوسترون در خون توسط 5-آلفا ردوکتاز به شکل فعال تر دی هیدروتستوسترون تبدیل می‌شود. این تبدیل بسته به بافت، سطح بیان گیرنده و فعالیت آنزیم‌های درگیر با سرعت‌های متفاوتی اتفاق می‌افتد. تولید آندروژن محیطی متناسب با تستوسترون سرم نیست و حساسیت بافت به آندروژن را منعکس نمی‌کند.

میزان هرمون تستوسترون در بدن

تستوسترون فعال در خون یافت می‌شود و بدون پیوند و به آلبومین سرم متصل می‌شود. با این حال، اندازه‌گیری تستوسترون تام شامل تستوسترون غیرفعال، متصل به گلوبولین متصل به هورمون جنسی (SHBG)، پروتئین حامل سنتز شده در کبد است که با میل ترکیبی بالایی به هورمون‌های جنسی متصل می‌شود. افزایش سطح SHBG منعکس کننده سطوح پایین تر تستوسترون فعال است و بالعکس. سطح آندروژن با افزایش سن در یک زن شروع به کاهش می‌کند، از اواسط دهه 30 به بعد، بدون افزایش محسوس در سرعت کاهش در یائسگی. نکته مهم این است که حتی پس از یائسگی، تخمدان به تولید هورمون‌ها ادامه می‌دهد و نیمی از تستوسترون بدن زن از این اندام تامین می‌شود. کاهش سریع سطح تستوسترون خون در زنان با برداشتن هر دو تخمدان دیده شده است. با این حال، آدرنال‌ها کاهش DHEA و آندروستندیون از تخمدان‌ها را با تولید بیش از حد جبران می‌کنند. با این حال، کاهش کلی آهسته اتفاق می‌افتد به طوری که سطح تستوسترون و آندروستندیون یک دهه پس از یائسگی تنها نیمی از سطح تستوسترون در زنان یائسه است. همانطور که با فقدان همبستگی بین سطح تستوسترون سرم و تولید آندروژن محیطی نشان داده شده است، نمی‌توان دقیقاً گفت که چه سطحی کمبود آندروژن در زنان در نظر گرفته می‌شود. کروماتوگرافی مایع یا گاز و طیف‌سنجی جرمی پشت سر هم دقیق‌ترین روش‌ها برای سنجش تستوسترون تام هستند و پس از آن روش رادیوامونواسی در اولویت اندازه گیری قرار می‌گیرد.

تستوسترون و بیماری قلبی متابولیک

استروژن باعث اتساع عروق می‌شود، تشکیل پلاک‌های آترواسکلروتیک را کاهش می‌دهد، ضد التهاب است و بنابراین سلامت عروق را قبل از یائسگی ارتقا می‌دهد. در مقابل، تستوسترون هم به طور مستقیم و هم پس از تبدیل آن به استرادیول روی رگ‌های خونی اثر می گذارد. به طور مستقیم سنتز اکسید نیتریک را افزایش می‌دهد و کانال‌های یونی پتاسیم و کلسیم را تغییر می‌دهد و باعث شل شدن رگ‌های خونی می‌شود. سطوح پایین تستوسترون سلامت قلب و عروق را کاهش می‌دهد، اما بیش از حد باعث انقباض عروق می شود. با افزایش سطح تستوسترون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌یابد. با این حال، درمان کوتاه مدت تستوسترون (کمتر از دو سال) خطر بیشتری را در زنان کم خطر نشان نداده است، مشروط بر اینکه سطح آن در محدوده طبیعی زنان باشد. سطوح پایین آندروژن در زنان تأثیر نامطلوبی بر سلامت قلب و عروق دارد زیرا تستوسترون آرامش عروقی را چه به واسطه اندوتلیوم و چه در غیر این صورت بهبود می‌بخشد و جریان خون را با اثرات آن بر مقاومت عروقی در عروق محیطی نیز بهبود می‌بخشد. با این حال، سطح تستوسترون درون زا رابطه معکوس با خطر بیماری قلبی عروقی دارد.

روش مطالعاتی

در این کارآزمایی تصادفی‌ سه ماهه کنترل‌شده ، 64 بزرگسال تراجنسیتی در مقایسه با افرادی که در لیست انتظار دریافت تستوسترون بودند (لیست استاندارد سه ماه قبل از شروع دریافت تستوسترون) توانستند بلافاصله درمان با تستوسترون را شروع کنند (گروه مداخله) هدف از این تقسیم بندی این بود که اطمینان حاصل شود که هیچ فردی مجبور نیست برای شروع درمان فراتر از شیوه‌های مراقبت استاندارد صبر کند. نتایج نشان داد که افرادی که توانستند بلافاصله درمان را شروع کنند، در مقایسه با شرکت کنندگان در مطالعه در لیست انتظار، کاهش نارسایی جنسیتی و کاهش قابل توجه بالینی در افسردگی و افکار خودکشی را نشان دادند.

بر اساس نتایج پرسشنامه سلامت بیمار، افکار خودکشی در 11 نفر (52%) با تستوسترون درمانی فوری برطرف شد. نولان گفت: «یافته‌های ما مزایای چشمگیر سلامت روان دسترسی زودهنگام به درمان تستوسترون را نشان می‌دهد و باید انگیزه‌ای برای پزشکان فراهم کند تا از دسترسی به موقع به هورمون درمانی تأییدکننده جنسیت اطمینان حاصل کنند.»

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه