تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 تیر 1402
نقص ژنتیکی جدیدی که خون‌سازی و سیستم ایمنی را مختل می‌کند
یادداشت

  نقص ژنتیکی جدیدی که خون‌سازی و سیستم ایمنی را مختل می‌کند

به گفته محققان، کمبود DOCK11 در یک اختلال تنظیم ایمنی در بیماران مبتلا به عفونت، التهاب سیستمیک و کم خونی نرموسیتی می‌تواند دخیل باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سیستم ایمنی یکی از پیچیده ترین و جذاب ترین شبکه‌های بدن انسان است. متشکل از اجزای سلولی و هومورال، نه تنها از ما در برابر نفوذگران خارجی مانند ویروس‌ها یا باکتری‌ها محافظت می‌کند، بلکه نقش اساسی در تشخیص سلول‌های نابجا که به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند، ایفا می‌کند. توسعه و عملکرد سلول‌های ایمنی به شدت توسط کنترل زمانی و مکانی بیان ژن تنظیم می‌شود. این عمدتاً توسط فاکتورهای رونویسی نامیده می‌شود. پروتئین‌های خاصی که به توالی‌های تنظیمی ژن‌ها متصل می‌شوند و بیان آنها را خاموش یا روشن می‌کنند. علاوه بر این، سطح دیگری از کنترل وجود دارد. به اصطلاح بازسازی‌کننده‌های اپی ژنتیک، فعال یا غیرفعال بودن مناطق خاصی از DNA را کنترل می‌کنند و در نتیجه تعیین می‌کنند که آیا فاکتورهای رونویسی می‌توانند به توالی‌های هدف خود متصل شوند یا خیر. انبوهی از بیماری‌های عصبی، عروقی و ایمنی انسان و سرطان با هموستاز نابجای اسکلت سلولی اکتین مرتبط هستند. بازسازی اکتین برای بسیاری از فرآیندهای سلولی، از جمله تغییرات مورفولوژیک، مهاجرت، تعامل سلول-سلول، و انتقال سیگنال، حیاتی است. که برای رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی حیاتی هستند. اعضای خانواده اختصاص دهنده سیتوکینزیس (DOCK) از طریق فعالیت فاکتور تبادل نوکلئوتیدی گوانین (GEF) در پویایی اسکلت سلولی اکتین شرکت می‌کنند که منجر به فعال شدن Rho گوانوزین تری فسفاتازهای کوچک (GTPases) RAC و چرخه تقسیم سلولی 42 (CDC42) می‌شود. مصونیت انسانی با جهش‌های ژرمینال در DOCK2 و DOCK8 نقص ایمنی ترکیبی زمینه‌ای با عفونت‌های شدید و عودکننده، و همچنین تظاهرات خودایمنی از جمله ترومبوسیتوپنی، آنمی همولیتیک و واسکولیت نشان داده شده است و در سلول‌های خونساز بیان می‌شود و در موش‌ها نقشی در رشد و عملکرد اولیه سلول‌های B دارد. در اینجا، ما کمبود DOCK11 را در یک اختلال تنظیم ایمنی در بیماران مبتلا به عفونت، التهاب سیستمیک و کم خونی نرموسیتی دخیل می‌دانیم. اخیرا محققان موسسه تحقیقات سرطان کودکان سنت آنا، مرکز تحقیقات CeMM برای پزشکی مولکولی آکادمی علوم اتریش (ÖAW) و دانشگاه پزشکی وین در تلاش برای یافتن منشاء علائم گیج کننده در چهار کودک کشف کردند. یک بیماری کاملاً جدید که اختلالات خون سازی، سیستم ایمنی و التهاب را به هم مرتبط می‌کند. این کشف زمینه را برای درک بهتر بیماری‌های مشابه فراهم می‌کند. این نقطه عطفی است که محققان اکنون در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر کرده اند. یک نقص جدید شناسایی شده در ژن DOCK11 منجر به ناهنجاری در گلبول2های سفید و قرمز خون می‌شود. این نقص ژن ابتدا در یک بیمار جوان از اسپانیا شناسایی شد، جایی که با وجود آزمایش‌های مکرر، هیچ توضیحی برای التهاب شدیدی که بر اندام های مختلف مانند کلیه‌ها، روده‌ها و پوست تأثیر می‌گذارد، یافت نشد. مرکز بین المللی پیشرو برای بیماری های نادر خون سازی و سیستم ایمنی علت را پیدا کرد.

سه بیمار دیگر با واریانت‌هایی در همان ژن

توالی‌یابی ژنوم بیمار نقص شدیدی را در ژن DOCK11 نشان داد، ژنی که قبلاً با هیچ بیماری انسانی مرتبط نبوده و در ارتباطات سلولی نقش دارد. جانا بلاک، نویسنده اول این نشریه و دکترای دکترا می‌گوید: در ابتدا، ما فقط یک بیمار داشتیم و بنابراین نمی‌دانستیم کدام علائم مربوط به نقص ژنی هستند و کدام‌ها فقط تظاهرات همراه دیگری هستند. این کاملاً یک چالش بود. . دانشجوی گروه تحقیقاتی Boztug در سنت آنا CCRI و CeMM. محققان از طریق همکاری‌های بین المللی خود موفق به یافتن بیماران دیگری با جهش‌های مشابه DOCK11 شدند که به ارائه درک واضح تری از بیماری کمک کرد.

DOCK11 تشکیل خون را کنترل می‌کند

یکی از بیماران از کاهش قابل توجه گلبول‌های قرمز رنج می برد و نیاز به تزریق خون منظم داشت. جانا بلاک می گوید: کم خونی اغلب با نقص ایمنی رخ می‌دهد، و اغلب، گلبول‌های قرمز خون خود فرد توسط اتوآنتی بادی‌هایی که سلول‌های خونی خود را هدف قرار می‌دهند، از بین می‌روند. اما در افراد سالم، این اتفاق نمی افتد. با این حال، در بررسی‌های خود، چنین آنتی‌بادی‌هایی را پیدا نکردیم. علت کاهش تعداد گلبول‌های قرمز توسط محققان با استفاده از مدل گورخرماهی مشخص شد. نقص DOCK11 منجر به اختلال در تشکیل سلول‌های خونی می‌شود که منجر به مکانیسم جدیدی برای کم خونی، کمبود گلبول‌های قرمز خون می شود.

DOCK11 سلول‌های T را کنترل می‌کند

نقش DOCK11 در انسان تاکنون کشف نشده بود. مطالعات قبلی اهمیت پروتئین را برای توسعه سلول‌های B در مدل‌های موش نشان داده بود. اکنون محققان نشان داده‌اند که تا حدودی سلول‌های B نیز در انسان‌های مبتلا به کمبود DOCK11 به درستی رشد نمی‌کنند و در همان زمان، سایر سلول‌های ایمنی به نام لنفوسیت‌های T بیش از حد فعال می‌شوند. بلاک توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد این پروتئین در حفظ فعال شدن سلول‌های T در محدوده خاصی نقش دارد. این مهم است زیرا فعال شدن بیش از حد می تواند منجر به آسیب به بافت‌ها و اندام‌های اطراف شود، به خصوص در غیاب یک پاتوژن واقعی. ارتباط بین نقص سلول‌های T و استعداد ابتلا به بیماری‌های تومور در سایر نقص‌های ایمنی مشاهده می شود و در مورد کمبود DOCK11 نمی توان آن را رد کرد. بوزتوگ می گوید: ما مطمئناً این سؤال را در تحقیقات خود بیشتر بررسی خواهیم کرد.

پیوند سلول‌های بنیادی به عنوان یک درمان ممکن

اگرچه هنوز تمام جزئیات عملکرد DOCK11 شناخته نشده است، محققان گمان می‌کنند که پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز می تواند این بیماری را درمان کند. بوزتوگ می گوید: البته، این سوالات باید در مطالعات آینده بررسی شوند. همچنین می توان تصور کرد که کمبود DOCK11 می تواند از طریق ژن درمانی درمان شود. این واقعیت که اکنون امیدی برای توسعه روش‌های درمانی وجود دارد، برای دانشمندان اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. مدیر این تیم تحقیقتی افزود: بی‌شک این تحقیق در پنج سال گذشته نقطه عطف مهمی است، اما همچنین می‌دانیم که چند نفر از بیماران بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. محققان امیدوارند که اکنون مراکز دیگر از این جهش ژنی آگاه شده و اکتشاف این بیماری را بیشتر پیش ببرند. بوزتوگ می‌افزاید: این بیماری واقعاً شدید است، بنابراین ما آن را به عنوان مأموریت خود نه تنها درک فرآیندهای بیولوژیکی بلکه همچنین توسعه استراتژی‌های درمانی مؤثر بر اساس آن می‌دانیم.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه