تاریخ انتشار: یکشنبه 25 تیر 1402
نحوه فرار سلول‌های سرطان سینه از سیستم ایمنی در غدد لنفاوی

محققان طی مطالعاتی دریافتند، سلول‌های سرطانی+ MHC-II در غدد لنفاوی فاقد مولکول‌های تحریک‌کننده مشترک هستند، در نتیجه سلول‌های ایمنی، فعالیت کمتری دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در سرطان سینه، غدد لنفاوی مجاور که بخشی از سیستم ایمنی هستند، معمولا اولین محل انتشار سرطان هستند و از اینجا سلول‌های سرطانی می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن مانند مغز، ریه، کبد و استخوان‌ها بروند. تحقیقات جدید به رهبری محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) نشان می‌دهد که چگونه سلول‌های سرطانی پاسخ های ایمنی ضد سرطانی در غدد لنفاوی را سرکوب می‌کنند تا زنده بمانند و گسترش یابند یا متاستاز بدهند. این یافته‌ها که در مجله پزشکی تجربی منتشر شده است، می تواند به استراتژی‌های جدیدی در مورد چگونگی جلوگیری از این سرکوب و آزادسازی سیستم ایمنی برای مبارزه با سرطان منجر شود.

در یک مدل موش سرطان سینه، دانشمندان الگوهای بیان ژن تک تک سلول‌های سرطانی را که در بافت سینه ساکن بودند یا به غدد لنفاوی متاستاز داده بودند، تجزیه و تحلیل و مقایسه کردند. آنها همچنین بررسی کردند که سلول‌های ایمنی در حضور این سلول‌های سرطانی چگونه عمل می‌کنند. در نهایت، این تیم داده‌های منتشر شده در مورد الگوهای بیان ژن در سلول‌های سرطان سینه انسان را در طول متاستاز به غدد لنفاوی بررسی کردند. این تلاش‌ها نشان داد که برخی از سلول‌های سرطان سینه در غدد لنفاوی موش‌ها و انسان‌ها بیان ژن‌هایی را نشان می‌دهند که پروتئین‌های MHC کلاس II را کد می‌کنند، که در صورت وجود روی سطح سلولی سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن، در شروع پاسخ‌های ایمنی درگیر هستند. با این حال، سلول‌های سرطانی MHC-II+ ، فاقد مولکول‌های تحریک‌کننده مشترک هستند که معمولاً در سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن وجود دارند که به سلول‌های ایمنی در مورد خطر هشدار می‌دهند. در نتیجه، غدد لنفاوی دارای تعداد سلول‌های ایمنی مقاوم‌تر و سلول‌های ایمنی فعال کمتری بودند. حذف ژن MHC-II در سلول‌های سرطانی باعث کاهش متاستاز به غدد لنفاوی و گسترش سلول‌های ایمنی متحمل در موش‌ها می‌شود که منجر به بقای طولانی‌مدت حیوانات می‌شود. از سوی دیگر، بیان بیش از حد پروتئینی که بیان MHC-II را افزایش می‌دهد، متاستاز غدد لنفاوی را بدتر کرده و باعث گسترش بیش از حد سلول‌های ایمنی متحمل می‌شود.

پین جی لی، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: یافته‌های ما پیامدهای قابل‌توجهی برای توسعه درمان‌های مؤثر برای هدف قرار دادن متاستازهای غدد لنفاوی، جلوگیری از گسترش سرطان به سایر اندام‌ها و بازگرداندن ایمنی ضد تومور در غدد لنفاوی تخلیه‌کننده تومور دارد. مدیر تیم تحقیقاتی افزود: ما باید ببینیم که آیا برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های سرطانی توسط ریزمحیط غدد لنفاوی بر پاسخ ایمنی ضد سرطانی بیماران تأثیر می‌گذارد یا خیر.