تاریخ انتشار: دوشنبه 26 تیر 1402
نقش مکمل‌های غذایی در عفونت‌های باکتریایی

نقش مکمل‌های غذایی در عفونت‌های باکتریایی

همکاری بین دفاع فیزیولوژیکی و مقاومت ایمنی باعث حمل بدون علامت یک پاتوژن باکتریایی کشنده می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در سراسر جهان، سالانه بیش از یک میلیون مرگ به دلیل بیماری‌های اسهالی که منجر به کم آبی و سوء تغذیه می‌شود، رخ می‌دهد. با این حال، هیچ واکسنی برای مبارزه یا پیشگیری از این بیماری‌ها وجود ندارد که توسط باکتری‌هایی مانند سویه‌های خاصی از E. coli ایجاد می‌شوند. در عوض، افراد مبتلا به عفونت‌های باکتریایی باید به یکی از دو استراتژی دفاعی  ایمنی بدن خود متکی باشند: کشتن مزاحمان یا آسیب رساندن به مزاحمان و دور نگه داشتن آن‌ها. اگر بدن تصمیم بگیرد که باکتری را از بین ببرد، بیماری می‌تواند بدون اسهال رخ دهد، اما عفونت همچنان قابل انتقال است، فرآیندی که به آن انتقال بدون علامت می‌گویند. اکنون دانشمندان در موسسه سالک، دریافته‌اند که جفت کردن رژیم‌های غذایی خاص با باکتری‌های بیماری‌زا می‌تواند ایمنی پایداری را در موش‌ها بدون هزینه‌های ابتلاء به بیماری ایجاد کند و یک استراتژی جدید واکسیناسیون بالقوه را آشکار کند. یافته‌های آن‌ها که در نشریه Science Advances منتشر شده و راه را برای توسعه واکسن‌های جدیدی هموار می‌کند که می‌توانند ایمنی افراد مبتلا به بیماری‌های اسهالی و احتمالا عفونت‌های دیگر را افزایش دهند.

نقش رژیم غذایی

پروفسور ژانل آیرس، نویسنده ارشد، رئیس موسسه سالک و رئیس آزمایشگاه فیزیولوژی مولکولی و سیستم‌ها، می‌گوید: " ما دریافتیم که ایمن‌سازی در برابر عفونت‌های اسهالی امکان پذیر است اگر به باکتری اجازه دهیم برخی از رفتارهای بیماری‌زای خود را حفظ کند. این بینش می‌تواند منجر به توسعه واکسن‌هایی شود که می‌توانند علائم و مرگ و میر را کاهش دهند و همچنین در برابر عفونت‌های آینده محافظت شوند." در سال 2018، آزمایشگاه آیرس به بررسی این موضوع پرداخت که چگونه مداخلات غذایی می‌تواند عفونتی بدون علامت ایجاد کند، که آیرس آن را رابطه همکاری بین باکتری و میزبان (شخص یا حیوانی که باکتری آلوده کرده است) می‌نامد، جایی که میزبان هیچ علامتی را تجربه نمی‌کند. آن‌ها کشف کردند که یک رژیم غذایی غنی از آهن، موش‌ها را قادر می‌سازد تا از یک عفونت باکتریایی کشنده معمولی جان سالم به در ببرند، بدون اینکه هیچ گاه نشانه‌ای از بیماری بروز کند. رژیم غذایی سرشار از آهن باعث افزایش قند جذب نشده (گلوکز) در روده‌ موش‌ها شد که باکتری‌ها می‌توانستند از آن تغذیه کنند. شکر اضافی به عنوان رشوه برای باکتری‌ها عمل می‌کرد و آن‌ها را تحریک می‌کرد که به میزبان حمله نکنند. این فرآیند باعث ایجاد عفونت طولانی مدت بدون علامت با باکتری شد و محققان را به این باور رساند که ممکن است سیستم ایمنی تطبیقی(سلول‌ها و پروتئین‌هایی که عفونت‌ها را به یاد می‌آورند) در این پروسه درگیر باشد. توانایی ایجاد ایمنی پایدار در برابر باکتری‌هایی مانند رودنتیوم یا E. coli با استفاده از استراتژی‌های تثبیت شده واکسیناسیون امکان پذیر نیست. گریشا چن، نویسنده اول، محقق سابق فوق دکترا در آزمایشگاه آیرس، می‌گوید: " ما می‌خواستیم بفهمیم چه مکانیسمی این ایمنی پایدار را حفظ می‌کند، بنابراین می‌توانیم از آن مکانیسم برای ایجاد راه‌حلی تأثیرگذار برای این بیماری‌های اسهالی استفاده کنیم."

عفونت بدون علامت

محققان به این فکر افتادند که چگونه بدن علائم عفونت را سرکوب می‌کند، آیا عفونت بدون علائم می‌تواند ایمنی طولانی مدت ایجاد کند و آیا این ایمنی به عنوان یک استراتژی واکسیناسیون قابل تکرار است یا خیر. این تیم موش‌ها را با رژیم‌های غنی از آهن و رژیم‌های معمولی پس از عفونت C. rodentium مقایسه کردند تا دریابند که آیا رژیم غذایی بر عفونت بدون علامت تأثیر می‌گذارد یا خیر. بلافاصله پس از عفونت، موش‌هایی که از رژیم غذایی غنی از آهن تغذیه می‌کردند، هیچ علامتی نداشتند در حالی که موش‌هایی که از رژیم غذایی معمولی تغذیه می‌شدند، علائم داشتند. سپس همه موش‌ها تحت یک رژیم غذایی عادی قرار گرفتند تا ببینند که آیا عفونت بدون علامت ادامه خواهد داشت یا خیر. موش‌های مبتلا به سیستم ایمنی تطبیقی غیر عملکردی (سیستم ایمنی که عفونت های قبلی را به یاد می آورد)، صرف نظر از اینکه آیا تا به حال رژیم غذایی غنی از آهن داشته‌اند یا خیر، نمی‌توانند به حفظ رابطه هم کاری با باکتری‌ها ادامه دهند. اگرچه رژیم غذایی غنی از آهن علائم را بلافاصله پس از عفونت سرکوب کرد، سیستم ایمنی سازگار برای همکاری پایدار مورد نیاز بود. ن نکته مهم این است که موش‌های دارای سیستم ایمنی تطبیقی عملکردی بدون هیچ نشانه‌ای، با ایمنی پایدار، همان طور که با بقا پس از عفونت مجدد پس از یک ماه نشان داده شد، این بیماری را داشتند. آیرس و تیمش به این نتیجه رسیدند که یک رژیم غذایی غنی از آهن به تنهایی می‌تواند از ایجاد علائم کشنده باکتری در موش‌ها در طول عفونت فعال جلوگیری کند. اما یک سیستم ایمنی تطبیقی عملکردی برای مصونیت در برابر عفونت‌های آینده در غیاب مکمل‌های غذایی لازم است. برخی از سویه‌های باکتریایی، اگر به اندازه کافی جهش پیدا کنند، باعث بروز علائم نمی‌شوند این تیم برای آزمایش اینکه آیا چنین باکتری‌هایی می‌توانند ایمنی پایدار ایجاد کنند یا خیر، آزمایش آهن خود را در مقابل آزمایش رژیم غذایی طبیعی در موش‌ها تکرار کردند، اما این بار با استفاده از باکتری‌هایی که می‌توانند باعث بیماری شوند و باکتر‌هایی که نمی‌توانند باعث بیماری شوند.. آن‌ها دریافتند که تنها موش‌هایی که باکتری‌های جهش نیافته و عامل بیماری را دریافت کرده‌اند، پس از عفونت مجدد، قادر به حمایت از ایمنی هستند. دانشمندان خاطرنشان می کنند که افراد پس از خواندن این مطالعه نباید مقادیر زیادی آهن مصرف کنند. یافته های آن‌ها مقدماتی است و باید در نمونه‌های انسانی تایید شود. محققان امیدوارند که بینش آن‌ها مبنایی برای تحقیقات آینده در مورد انسان و ایجاد یک گروه واکسیناسیون برای محافظت و پیشگیری از بیماری اسهال فراهم کند.