تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 مرداد 1402
مصرف الکل خطر 61 بیماری را در مردان افزایش می‌دهد
یادداشت

  مصرف الکل خطر 61 بیماری را در مردان افزایش می‌دهد

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف زیاد الکل باعث برخی بیماری‌ها (مانند سیروز کبدی، سکته مغزی و چندین نوع سرطان) می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس مطالعه جدید محققان بهداشت جمعیت آکسفورد، دانشگاه پکن و آکادمی علوم پزشکی چین، نشان دادند که مصرف الکل خطر بیش از 60 بیماری را در مردان چینی افزایش می‌دهد، از جمله بسیاری از بیماری‌هایی که قبلاً با الکل مرتبط نبودند. این مطالعه امروز در Nature Medicine منتشر شده است. تخمین زده می‌شود که مصرف الکل عامل مرگ حدود 3 میلیون در سراسر جهان در سال است و در بسیاری از کشورهای کم درآمد و متوسط مانند چین در حال افزایش است. اثرات مضر نوشیدن زیاد الکل برای برخی بیماری‌ها (مانند سیروز کبدی، سکته مغزی و چندین نوع سرطان) به خوبی شناخته شده است، اما مطالعات بسیار کمی به طور سیستماتیک تأثیر مصرف الکل را بر طیف گسترده ای از بیماری‌ها در همان جمعیت ارزیابی کرده اند.

مصرف الکل و بیماری

مصرف الکل یک عامل خطر عمده برای سلامت جسمی و روانی ضعیف است که در سال 2016 حدود 3 میلیون مرگ و بیش از 130 میلیون سال زندگی با ناتوانی را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. از دهه 1990، مصرف الکل در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط، از جمله چین، که تقریباً به طور انحصاری شامل مردان است، افزایش یافته است. در بین مردان چینی، کسانی که در 12 ماه گذشته مصرف الکل را گزارش کردند از 59 درصد به 85 درصد و سرانه مصرف سالانه الکل از 7.1 به 11.2 لیتر بین سال های 1990 تا 2017 افزایش یافته است و پیش بینی می‌شود این میزان در سال‌های آینده نیز افزایش می‌یابد. مطالعات اپیدمیولوژیک قبلی که در جمعیت‌های عمدتاً غربی انجام شده بود، شواهد ثابتی در مورد خطرات نوشیدن الکل برای چندین بیماری عمده، از جمله انواع مختلف سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs)، سیروز کبدی، بیماری‌های عفونی (به عنوان مثال سل و ذات‌الریه) و صدمات ارائه کرده است.

خطرات ناشی از مصرف الکل

مطالعات کوهورت غربی با ارتباط با سوابق بیمارستانی همچنین ارتباط الکل را با خطرات ناشی از چندین پیامد بیماری کمتر شایع یا غیر کشنده (به عنوان مثال برخی سرطان های خاص ، زوال عقل ، افتادن  و جراحی آب مروارید) بررسی کرده اند. برای برخی (مثلاً سرطان معده)، شواهدی زیادی مبنی بر نوشیدن زیاد مشروبات الکلی وجود دارد، در حالی که برای برخی دیگر (مثلاً آب مروارید) شواهد موجود محدود و متناقض بوده است. با این حال، شواهد به دست آمده از مضرات مصرف الکل خبرمی‌دهد.

شیوه مطالعاتی

محققان در این کار از داده‌های China Kadoorie Biobank (CKB) استفاده کردند، این یک مطالعه مشترک بر روی بیش از 512000 بزرگسال که طی سال‌های 2004-2008 از ده منطقه شهری و روستایی مختلف در سراسر چین به‌کار گرفته شدند. شرکت کنندگان در مطالعه در مورد شیوه زندگی و رفتارهایشان، از جمله الگوهای دقیق نوشیدن الکل مصاحبه شدند. حدود یک سوم مردان و تنها 2 درصد از زنان، به طور منظم الکل مصرف می‌کردند (یعنی حداقل یک بار در هفته). محققان به طور جامع اثرات سلامتی مصرف الکل را بر روی بیش از 200 بیماری مختلف در مردان که از طریق ارتباط با سوابق بیمارستانی در یک دوره 12 ساله شناسایی شده بودند، ارزیابی کردند. مهمتر از همه، آنها همچنین تجزیه و تحلیل ژنتیکی را برای روشن کردن اینکه آیا مصرف الکل مسئول ایجاد بیماری است یا خیر، انجام دادند. از آنجایی که تعداد کمی از زنان در چین الکل می‌نوشیدند (کمتر از 2 درصد از زنان در مطالعه به طور منظم الکل می‌نوشیدند)، زنان در این مطالعه گروه کنترل مفیدی را در آنالیزهای ژنتیکی ارائه کردند که به تأیید این موضوع کمک کرد که خطرات بیش از حد ابتلا به بیماری در مردان ناشی از نوشیدن الکل است. نه توسط برخی مکانیسم‌های دیگر مرتبط با انواع ژنتیکی.

یافته‌های کلیدی

در بین 207 بیماری مورد مطالعه، مصرف الکل با خطر بالای ابتلا به 61 بیماری در مردان مرتبط بود. این شامل 28 بیماری است که قبلاً توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان مرتبط با الکل ایجاد شده بود، مانند سیروز کبد، سکته مغزی، و چندین سرطان گوارشی، و 33 بیماری که قبلاً به عنوان مرتبط با الکل شناخته نشده بودند، مانند نقرس، آب مروارید، برخی از شکستگی‌ها و زخم معده. در این مطالعه بیش از 1.1 میلیون بستری در بیمارستان ثبت شد و مردانی که تا به حال به طور منظم الکل مصرف کرده بودند، در مقایسه با مردانی که گهگاه فقط الکل مصرف می کردند، به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به هر گونه بیماری و اقامت مکرر در بیمارستان بودند.

ارتباط دوز مصرف الکل با میزان خطر ابتلا به انواع بیماری

 برخی از الگوهای نوشیدن، مانند نوشیدن روزانه، نوشیدن در دوره‌های شدید «پرخوری» یا نوشیدن خارج از وعده‌های غذایی، به ویژه خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها، به‌ویژه سیروز کبدی را افزایش می‌دهد. در آنالیزهای ژنتیکی، شواهدی مبنی بر اثر علّی وابسته به دوز بر روی بیماری‌های شناسایی شده مرتبط با الکل وجود داشت، به طوری که هر چهار نوشیدنی در روز با 14 درصد بیشتر خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با الکل و 6 درصد بیشتر خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها دیده شده است که قبلاً مشخص نشده بود که مرتبط با الکل است. در این بین خطر ابتلا به سیروز کبدی و نقرس بیش از دو برابر از بیماری‌های دیگراست. در آنالیزهای ژنتیکی، مصرف بیشتر الکل به طور قابل توجهی با خطر بالاتر سکته مغزی به روش دوز-پاسخ همراه بود (مطابق با یافته‌های قبلی در مطالعه CKB)، اما خطر افزایشی در بیماری ایسکمیک قلبی (IHD) را نشان نداد. علاوه بر این، نوشیدن متوسط (یعنی یک یا دو نوشیدنی در روز) هیچ اثر محافظتی در برابر IHD نداشت. در نهایت اینکه مصرف الکل به طور معکوسی با طیف وسیع‌تری از بیماری‌ها نسبت به آنچه قبلاً ثابت شده بود، مرتبط است و یافته‌های ما نشان می‌دهد که این ارتباط‌ها احتمالاً سببی هستند.

مصرف مضر الکل یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای سلامتی است

پروفسور لیمینگ لی، نویسنده ارشد و یکی از همکاران CKB از دانشگاه پکن، گفت: «سطح مصرف الکل در چین، به ویژه در میان مردان، در حال افزایش است. این مطالعه مشترک بزرگ نیاز به تقویت سیاست‌های کنترل توزیع و مصرف الکل در چین را نشان می‌دهد. ایونا میلوود، دانشیار بهداشت جمعیت آکسفورد و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: زیرا هم در چین و هم در سطح جهانی به خوبی «روشن شده است که مصرف مضر الکل یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای سلامتی است.» پروفسور ژنگمینگ چن، ریچارد پتو، استاد اپیدمیولوژی در بهداشت جمعیت آکسفورد و نویسنده ارشد و یکی از همکاران CKB، گفت: "این مطالعه شواهد علّی مهمی را ارائه می‌کند".

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه