تاریخ انتشار: شنبه 07 مرداد 1402
تمرکز بیشتر بر روی بیماری‌های عفونی در افراد جوان
یادداشت

  تمرکز بیشتر بر روی بیماری‌های عفونی در افراد جوان

تلاش‌های جهانی برای کاهش بیماری‌های عفونی باید فراتر از دوران کودکی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس یک مطالعه جدید، تلاش‌های جهانی برای کاهش نرخ بیماری‌های عفونی باید تمرکز بیشتری روی کودکان و نوجوانان بزرگ‌تر، پس از تغییر بار بیماری داشته باشد. این تحقیق که توسط مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک و مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت انجام شد، نشان داد که کنترل بیماری‌های عفونی عمدتاً بر روی کودکان زیر پنج سال متمرکز شده است و توجه کمی به جوانان بین 5 تا 24 سال دارد. این مطالعه نشان داد که سالانه سه میلیون کودک و نوجوان بر اثر بیماری‌های عفونی جان خود را از دست می‌دهند که معادل یک مرگ در هر ۱۰ ثانیه است. داده‌های ۲۰۴ کشور بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ از تولد تا ۲۴ سالگی را بررسی کرد. اسهال، ذات الریه و مالاریا عامل دو سوم بیماری‌های عفونی و مرگ و میر کودکان و نوجوانان است. HIV و سل علل اصلی در میان نوجوانان مسن‌تر بودند.

تاثیر بیشتر در کشورهای کم‌ درآمد

 تغییر بار بیماری‌های عفونی از کودکان خردسال به کودکان و نوجوانان بزرگ‌تر، عمدتاً ناشی از تلاش‌های قابل‌توجه کنترل عفونت با هدف قرار دادن کودکان زیر پنج سال در کشورهای کم‌درآمد و پیشرفت آهسته‌تر در گروه‌های سنی بالاتر بود. در سال ۱۹۹۰، ۸۵ درصد از بار بیماری‌های عفونی مربوط به کودکان زیر پنج سال بود، اما تا سال ۲۰۱۹ این میزان به ۷۵ درصد کاهش یافت. بیش از نیمی از مرگ و میر کودکان و نوجوانان در کشورهای با درآمد کم تا متوسط ​​به دلیل بیماری‌های عفونی بوده است، در حالی که این میزان در کشورهای پردرآمد ۶ درصد است. هند، نیجریه و پاکستان بیشترین بار بیماری را تحمل کردند. در استرالیا، بیماری‌های عفونی که بیشترین بار را از بدو تولد تا ۲۴ سالگی ایجاد می‌کنند، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سینوزیت و التهاب لوزه‌ها و بیماری‌های عفونی پوستی مانند زونا و سلولیت هستند. علل اصلی بار بیماری در کشورهای پردرآمد با شرایطی مرتبط است که منجر به ناتوانی می‌شود، و نیاز به نگاهی فراتر از میزان مرگ و میر را برای تمرکز بیشتر بر تأثیر یک بیماری بر زندگی افراد برجسته می‌کند. دکتر جسیکا کر ازمرکز کودکان مرداک گفت که تمرکز سیاست باید گسترش یابد تا کودکان و نوجوانان بزرگتر را شامل شود و اقدامات بیشتری برای جلوگیری از سل و HIV انجام شود. او گفت:"بیشتر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی در کودکان زیر پنج سال است، بنابراین اگرچه کاهش این یک دستاورد تاریخی بوده است، اما نباید تنها تمرکز ما باشد."

سیاست‌های کلان

کاهش قابل توجه باعث تغییر بار بیماری از کودکان خردسال به کودکان و نوجوانان بزرگتر شده است، که با تمرکز تقریبا انحصاری بر کودکان کوچکتر توسط برنامه‌های کنترل بیماری‌های عفونی تقویت شده است. در حال حاضر یک نیاز بهداشتی برآورده نشده در میان کودکان و نوجوانان بزرگتر وجود دارد و ما نیاز دارريم، جامعه جهانی برای تغییر سیاست و بودجه برای رسیدگی به این موضوع فشار وارد کند. پیتر آزوپاردی، پروفسور در مرکز کودکان مرداک، گفت که این تحقیق پیامدهای مهمی برای سیاست‌های جهانی، تامین مالی، تخصیص منابع و سیستم‌های بهداشتی، به ویژه با توجه به بحران‌های اخیر سلامت خواهد داشت. او گفت: "همه‌گیری کووید-۱۹ و همه‌گیری‌های اخیر ویروس زیکا، ابولا و سندرم حاد تنفسی بر نیاز فوری به بررسی کنترل بیماری‌های عفونی تاکید می‌کند. برخی از این بیماری‌های اضطراری نوجوانان را بیشتر از کودکان کوچک‌تر تحت تأثیر قرار داده‌اند و تمرکز تقریباً انحصاری روی کودکان کوچک‌تر در کنترل بیماری‌های عفونی موجود را به چالش می‌کشند. این یافته‌ها نیاز به سیستم مراقبتهای بهداشتی، به ویژه در کشورهای کم درآمد، برای ادامه ظرفیت سازی و افزایش مداخلات مورد اعتماد مانند برنامه‌های ایمن سازی را برجسته می‌کند. اما باید در رویکردهای گسترده تری که به موانع اجتماعی مانند نوجوانان پسر مبتلا به HIV که دسترسی بهتری به مراقبت های بهداشتی دارند، می پردازند، سرمایه گذاری شود."سوزان ساویر، پروفسور کودکان مرداک، گفت که همه گیری کووید-۱۹ به درستی توجه جهانی را بر بیماری‌های عفونی متمرکز کرده است. او گفت:" این مطالعه اهمیت پرداختن به بیماری‌های عفونی در حال ظهور و همچنین ایجاد شده را به ما یادآوری می‌کند، به ویژه در سنین ۵ تا ۲۴ سال که اغلب توسط سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نادیده گرفته شده‌اند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه