تاریخ انتشار: دوشنبه 09 مرداد 1402
ویروس Chikungunya
یادداشت

  ویروس Chikungunya

ویروس چیکونگونیا به عنوان یک پاتوژن مستعد شیوع، در سطح جهانی می‌باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ویروس Chikungunya (CHIKV) یک پاتوژن و یک تهدید بزرگ برای سلامت جهانی در نظر گرفته می‌شود. در حالی که عفونت‌های CHIKV ممکن است بدون علامت باشند، بیماران علامت‌دار می‌توانند به تب چیکونگونیا (CHIKF) مبتلا شوند که با آرترالژی شدید مشخص می‌شود که اغلب به آرتریت ناتوان‌کننده تبدیل می‌شود که می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد و منجر به کاهش قابل توجه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت شود. با این حال، تب چیکونگونیا (CHIKF) به دلیل اپیدمیولوژی پیچیده و بار بیماری آن در سراسر جهان، همچنان به عنوان یک بیماری استوایی نادیده گرفته شده است.
ویروس چیکونگونیا (CHIKV)
تب چیکونگونیا: یک بیماری ناتوان کننده

CHIKV یک آلفاویروس بندپایان از خانواده Togaviridae است که توسط پشه‌های Aedes آلوده (Aedes aegyti) و Aedes albopictus در چرخه‌های شهری و Aedes furcifer و Aedes africanus در چرخه‌های سیلواتیک به انسان منتقل می‌شود. CHIKV یک ویروس RNA  با سنس مثبت تک رشته‌ای کوچک با ژنومی متشکل از 11.8 کیلوبایت است که در دو فریم خواندن باز (ORF) سازمان‌دهی شده است، یکی که چهار پروتئین غیر ساختاری nsP1، nsP2، nsP3 و nsP4 را کد می‌کند. دوم کدگذاری پنج پروتئین ساختاری شامل کپسید (C)، پپتید 6K/TF، و سه پروتئین پوششیE1، E2.
در حالی که عفونت‌های CHIKV ممکن است بدون علامت باشند (تا 28%)، معمولاً منجر به تب حاد غیر کشنده و خود محدود شونده همراه با علائم رایج دیگر از جمله درد عضلانی، تورم مفاصل، سردرد، حالت تهوع، بثورات پوستی و خستگی می‌شوند. به عنوان مشخصه CHIKF، موارد علامت دار اغلب بروز آرترالژی شدید را گزارش می‌کنند که اغلب به آرتریت ناتوان کننده تبدیل می‌شود که از ماه‌ها تا سال‌ها طول می‌کشد. هنگامی که CHIKF به CHIKF مزمن پیشرفت می‌کند، افراد در حال نقاهت دچار پلی آرترالژی مزمن مداوم می‌شوند، یک وضعیت ناتوان کننده که نه تنها به شدت بر تحرک بیمار تأثیر می‌گذارد، بلکه بر رفاه، کیفیت زندگی و توانایی آن‌ها برای انجام وظایف روزمره نیز تأثیر می‌گذارد. 
گزارش‌های موجود
طبق گزارش سازمان بهداشت پان آمریکن (PAHO) تعداد عفونت‌های گزارش شده CHIKV در قاره آمریکا از بیش از 2.5 میلیون مورد بین سال‌های 2013 و 2017 به کمتر از 800000 مورد بین سال های 2018 و 2022 کاهش یافته است. با این حال، این داده‌ها به دو دلیل اصلی باید با احتیاط درمان شوند: پیچیدگی تشخیص CHIKF و نادرستی احتمالی داده‌های اپیدمیولوژیک موجود. نظارت اپیدمیولوژیک عفونت CHIKV همیشه با چالش‌های مهمی روبرو بوده است. به عنوان مثال، دشواری تمایز بین CHIKF و سایر بیماری‌های مرتبط با آربوویروس به دلیل شباهت تظاهرات بالینی آن‌ها یا عفونت‌های احتمالی آن‌ها است. مطالعه‌ای که به بررسی تشخیص ویروس دنگی (DENV)، ویروس زیکا (ZIKV) و CHIKV در نیکاراگوئه (2015-2016) می‌پردازد، گزارش داد که تنها 41.2٪ و 66.7٪ از بیماران مبتلا به عفونت‌های CHIKV و DENV، به ترتیب، به طور دقیق بر اساس تشخیص داده شدند. 
گردش همزمان CHIKV با سایر ویروس‌های منتقله از پشه در آفریقا، قاره آمریکا و جزایر اقیانوس آرام گزارش شده است. در جزایر اقیانوس آرام، گردش همزمان DENV، ZIKV، و CHIKV به طور گسترده مستند شده است. در واقع، حداقل بیست شیوع (11 DENV، 6 CHIKV، و 3 ZIKV) بین سال‌های 2013 و 2014 همپوشانی دارند. اگرچه ظهور شیوع همزمان آن‌ها چالش دیگری برای تشخیص آن‌ها ایجاد می‌کند و بار آن‌ها را بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان تشدید می‌کند، اطلاعات بسیار کمی در مورد شیوع همزمان یا عفونت همزمان آن‌ها وجود دارد.
بار Chikungunya: قابل توجه اما مستند ضعیف
بار جهانی CHIKV هنوز دست کم گرفته شده است، و علیرغم شواهد ناشی از شیوع سال 2014 در آمریکای لاتین نشان می‌دهد که CHIKV می‌تواند بار بیشتری نسبت به سایر ویروس‌های منتقله از بندپایان داشته باشد، CHIKV هنوز یک بیماری استوایی نادیده گرفته شده در نظر گرفته می‌شود. ایجاد آرتریت مزمن شناخته‌شده‌ترین عارضه طولانی‌مدت مرتبط با عفونت CHIKV است و اغلب اختلال مزمن مادام‌العمر ناشی از پلی آرترالژی مداوم مشاهده‌شده در بیمارانی که قبلاً آلوده شده‌اند، تنها علت کاهش رفاه و کیفیت فرد در نظر گرفته می‌شود. 
اولین مطالعه محاسبه بار CHIKV در آمریکای لاتین نشان داد که شیوع بیماری در سال 2014 منجر به از دست دادن 151,031-167,950 سال عمر با ناتوانی تعدیل شده (DALYs) شد. علیرغم محدودیت‌های این مطالعه پیشگام، این شواهد نشان می‌دهد که بار CHIKV بیشتر از آنچه در اپیدمی‌های قبلی گزارش شده بود. بعداً، مطالعه‌ای که بار جهانی ناشی از CHIKV را بین سال‌های 2010 و 2019 ارزیابی کرد، بار بالای احتمالی عفونت CHIKV را تأیید کرد که توسط کاردونا و همکارانش نشان داده شد. این مطالعه همچنین نشان داد که به طور متوسط CHIKV باعث از دست دادن سالانه حداقل 158000 DALY می‌شود، که طبق WHO، فقط زیر بار ناشی از DENV (203000 DALYs) است. در نهایت، محققان تخمین زدند که عواقب مزمن مرتبط با CHIKV می تواند بین 401 تا 7977910 سال با ناتوانی (YLDs) زندگی کند.
اینجا، آنجا و همه جا: CHIKV's Expanding Distribution
اگرچه پیش‌بینی شده است که افزایش آلودگی‌های CHIKV در 20 سال آینده ممکن است ناشی از افزایش جمعیت انسانی در مناطق بومی CHIKV باشد تا گسترش بیشتر توزیع جغرافیایی آن، امکان استقرار CHIKV در مناطق غیر بومی وجود دارد. مناطق همچنان منبع نگرانی هستند. CHIKV از زمانی که برای اولین بار در تانزانیا در سال 1952 شناسایی شد، گسترش جغرافیایی خود را به طور چشمگیری گسترش داد. از لحاظ تاریخی، CHIKV در آفریقا نگهداری می‌شد، در مخازن انزوتیک نگهداری می‌شد و تنها باعث ایجاد عفونت‌های پراکنده در انسان می‌شد. با این وجود، تا به امروز، بیش از 100 کشور در قاره آمریکا، دریای کارائیب، آمریکای شمالی، اقیانوس آرام غربی، اروپای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه انتقال خودکار CHIKV را گزارش کرده‌اند. انفجار اولیه توزیع CHIKV به یک جهش منفرد (A226V) در ناحیه ژنوم آن نسبت داده شده است که پروتئین پوششی 1 (E1) را کد می‌کند.
واکسن‌های چیکونگونیا 
داده‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که عفونت CHIKV منفرد محافظت مادام العمر را در برابر تمام دودمان‌های موجود ایجاد می‌کند، که نشان می دهد که واکسیناسیون ممکن است برای محافظت مادام العمر کافی باشد. بنابراین، واکسیناسیون بهترین استراتژی برای کنترل اپیدمی‌های گسترده CHIKV باقی می‌ماند. حداقل 30 نامزد واکسن در محیط‌های بالینی آزمایش شده‌اند، که از این تعداد، پنج مورد به کارآزمایی‌های بالینی فاز I، دو تا فاز دوم کارآزمایی بالینی پیشرفت کرده‌اند. با این حال هیچ واکسن مجاز علیه CHIKV تا به امروز در دسترس نیست. اخیراً، یک نامزد واکسن CHIKV بر اساس همان ناقل آدنوویروسی با کمبود تکرار شامپانزه که در واکسن Oxford-AstraZeneca COVID-19 استفاده شده است، نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است. ایمنی و ایمنی زایی ChAdOx1-CHIK در یک کارآزمایی بالینی فاز I افزایش دوز (NCT03590392) در بزرگسالان سالم مورد ارزیابی قرار گرفت، که در آن ChAdOx1-CHIK دستیابی به تبدیل سرمی کامل دریافت‌کنندگان واکسن را پس از یک دوز منفرد غیر کمکی نشان داد. علاوه بر این، ChAdOx1-CHIK آنتی بادی‌های خنثی کننده گسترده‌ای را علیه چهار اصل و نسب CHIKV (اقیانوس هند، غرب آفریقا، آسیایی و آسیایی-آمریکایی) در همه شرکت کنندگان و در اوایل 2 هفته پس از واکسیناسیون القا کرد. از آنجایی که ChAdOx1-CHIKV ایمنی، تحمل‌پذیری و تبدیل 100% PRNT50 را پس از یک دوز غیر کمکی در کارآزمایی بالینی فاز I نشان داد، ChAdOx1-CHIK به زودی وارد کارآزمایی بالینی فاز شد تا ایمنی یا ایمنی‌زایی آن را به تنهایی ارزیابی کند. 
CHIKV یک نیاز عمده پزشکی است که برآورده نشده است. مانند بسیاری از بیماری‌های گرمسیری، CHIKV اغلب کمتر گزارش شده، تشخیص داده نمی‌شود و دست‌کم گرفته می‌شود و عمدتاً بر مناطق با منابع محدود تأثیر می‌گذارد. بنابراین، بررسی حاضر بر تهدید بالقوه‌ای که CHIKV برای سلامت جهانی ایجاد می‌کند با ارائه شواهدی از بیماری و بار اقتصادی تخمین زده شده آن تأکید می‌کند. این بررسی همچنین نیاز به توسعه روش‌های مداخله‌ای را در برابر بیماری‌های استوایی نادیده گرفته شده، مانند CHIKV، که اهمیت بالینی آن به دلیل عواملی که در پیچیدگی اپیدمیولوژیک آن‌ها ریشه دارند، کاهش یافته است، و بروز آن به دلیل محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی نادرست ارائه شده است، برجسته می‌کند. علاوه بر این، این بررسی گسترش احتمالی توزیع جغرافیایی CHIKV و پتانسیل آن برای پراکندگی سریع در میان جمعیت‌های ساده را نشان می‌دهد. 
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه