تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 شهریور 1392
آرژنین درمانی امیدها را برای درمان حملات دردناک بیماری سلول داسی شکل تازه کرد

  آرژنین درمانی امیدها را برای درمان حملات دردناک بیماری سلول داسی شکل تازه کرد

طبق نتایج به دست آمده از مطالعات اخیر، آرژنین درمانی ممکن است درمانی مطمئن و ارزان برای حملات دردناک حاد بیماران مبتلا به سلول های داسی شکل باشد.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، بیماری سلول داسی شکل یک وضعیت توارثی است که بدن سلول های قرمز خونی با هموگلوبین غیر طبیعی می سازد. این هموگلوبین غیرطبیعی(هموگلوبینS) موجب می شود، گلبول های قرمز خون به حالت داسی شکل یا هلالی تغییر شکل دهند و اغلب جریان خون را در عروق کوچک متوقف کنند در نتیجه منجر به درد شدید و آسیب اندامی شوند.

آرژنین آمینواسیدی است که در رژیم غذایی طبیعی یافت می شود اما گاها به عنوان مکمل غذایی نیز در دسترس است. مطالعات پیشین که به وسیله محققین صورت گرفته بود ،نشان داد که کمبود آرژنین شدید  در کودکان با حملات دردناکهمراه بود که  علت اصلی آن کاهش میزان آرژنین به کمترین سطح  خود بود.کمبود اکسید نیتریک، یک گشادکننده عروقی بالقوه، در بیماری سلول های داسی شکل مشاهده شده است و ممکن است در بلوک کردن عروق و حملات دردناک نقش داشته باشد. از آن جایی که آرژنین اسید آمینه ساختاری پایه برای اکسید نیتریک است، محققین فرض می کنند که آرژنین می تواند یک درمان مفید برای درد مربوط به بیماری سلول داسی شکل باشد. مطالعات قبلی صورت گرفته هم چنین نشان داده است که دادن یک دوز ساده از آرژنین به بیماران مبتلا به سلول داسی شکل با حملات دردناک حاد منجر به افزایش وابسته به دوز معنادار غلظت اکسید نیتریک پلاسمایی می شود.

 برمبنای اطلاعات به دست آمده، مطالعه حاضر به صورت تصادفیبرروی 38 کودک مبتلا به سلول داسی شکل کهبه علت  56 حمله دردناک، بستری شده بودند صورت گرفت. تیم تحقیقاتی یک کاهش 54 درصدی در استفاده از داروهای مخدر ضد درد و کاهش معنادار درد در زمان ترخیص از بیمارستان در افرادی که با آرژنین درمان شده بودند در مقایسه با گروه کنترل مشاهده کرد.

این مطالعه هیچ گونه مشکلی را در استفاده از آرژنین به عنوان یک راهکار درمانی گزارش نکرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه