تاریخ انتشار: شنبه 17 تیر 1402
نخستین داروی سلول درمانی برای دیابت

  نخستین داروی سلول درمانی برای دیابت

نخستین داروی سلول درمانی برای دیابت (Lantidra) مجوز FDA را گرفت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، Lantidra اولین درمان سلولی برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 است. سازمان غذا و دارو مجوز Lantidra را به CellTrans داده است، که اولین درمان سلولی جزایر پانکراس آلوژنیک (اهداکننده) ساخته شده از سلول‌های پانکراس اهداکننده فوت شده برای درمان دیابت نوع 1 است. Lantidra برای درمان بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 که قادر به نزدیک شدن به هموگلوبین گلیکوزیله هدف (میانگین سطح گلوکز خون) نیستند، به دلیل دوره‌های مکرر فعلی هیپوگلیسمی شدید (قند خون پایین) با وجود مدیریت و آموزش شدید دیابت، تأیید شده است.
پیتر مارکز، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک FDA می‌گوید: هیپوگلیسمی شدید یک وضعیت خطرناک است که می‌تواند منجر به آسیب‌های ناشی از از دست دادن هوشیاری یا تشنج شود. تاییدیه جاری، اولین سلول درمانی برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، به افرادی که مبتلا به دیابت نوع 1 و هیپوگلیسمی شدید مکرر زندگی می‌کنند، یک گزینه درمانی اضافی برای کمک به دستیابی به سطوح گلوکز خون هدف ارائه می‌دهد.
دیابت نوع 1 یک بیماری خودایمنی مزمن است که نیاز به مراقبت مادام‌العمر دارد، از جمله نیاز به انسولین، یا از طریق تزریق‌های متعدد روزانه یا تزریق مداوم با استفاده از پمپ، هر روز برای زنده ماندن. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز چندین بار در روز آزمایش قند خون را برای راهنمایی مدیریت دیابت خود انجام می‌دهند. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در مدیریت انسولین روزانه برای جلوگیری از هیپرگلیسمی (قند خون بالا) بدون ایجاد هیپوگلیسمی مشکل دارند. آن‌ها همچنین ممکن است دچار عدم آگاهی از هیپوگلیسمی شوند، جایی که نمی‌توانند افت قند خون خود را تشخیص دهند و ممکن است فرصتی برای درمان خود برای جلوگیری از افت بیشتر گلوکز خون خود نداشته باشند. این امر دوز انسولین را دشوار می‌کند. Lantidra یک گزینه درمانی بالقوه برای این بیماران فراهم می‌کند.
اعتقاد بر این است که مکانیسم اصلی اثر Lantidra ترشح انسولین توسط سلول‌های بتای جزایر آلوژنیک تزریق شده است. در برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، این سلول‌های تزریق شده می‌توانند انسولین کافی تولید کنند، بنابراین دیگر نیازی به مصرف انسولین (از طریق تزریق یا پمپ) برای کنترل سطح قند خون ندارند. Lantidra به صورت انفوزیون منفرد در ورید پورتال کبدی (کبدی) تجویز می‌شود. FDA گفت که بسته به پاسخ بیمار به دوز اولیه، ممکن است تزریق اضافی Lantidra انجام شود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه