تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 مرداد 1402
پیشرفت در تغییر سن
یادداشت

  پیشرفت در تغییر سن

در یک مطالعه پیشگام، محققان دانشکده پزشکی‌هاروارد، دانشگاه مین و MIT یک روش شیمیایی برای معکوس کردن پیری سلولی معرفی کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشمندان دانشکده پزشکی‌هاروارد، دانشگاه مین و MIT یک مطالعه پیشگامانه را منتشر کرده‌اند که یک روش شیمیایی برای برنامه ریزی مجدد سلول‌ها به حالت جوان‌تر را نشان می‌دهد. این تکنیک یک جایگزین بالقوه برای ژن درمانی برای معکوس کردن پیری ارائه می‌دهد. پیامدهای این تحقیق با کاربردهای بالقوه که در پزشکی بازساختی، درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و جوان‌سازی کل بدن دارد، گسترده خواهد بود. این یافته‌ها می‌تواند درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را تغییر دهد، پزشکی احیاکننده را تقویت کند و به طور بالقوه منجر به جوان‌سازی کل بدن شود.

کشف شگفت انگیز در احیای پیری

تجمع تدریجی آسیب DNA و همچنین بروز تغییرات در ساختار DNA، به تغییر ذاتی سلول و پیر شدن آن منجر می‌شود. تغییرات DNA به تغییر یافتن پروتئین‌هایی می‌انجامد که توسط ژن‌ها بیان می‌شوند و این تغییر عملکرد سلول را در پی دارد. به علاوه، پروتئین‌هایی که ژن خاصی را رمزگذاری می‌کنند، به عنوان واسطه‌های کلیدی پیری سلول و بروز پیری کلی شناسایی شده‌اند. در یک مطالعه تاریخی، تیمی‌از محققان رویکرد جدیدی را برای مبارزه با پیری و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن نشان داده‌اند. این کار که توسط دانشمندان دانشکده پزشکی‌هاروارد انجام شده است، اولین روش شیمیایی را برای جوان سازی سلول‌ها معرفی می‌کند و آ‌ن‌ها را به حالت جوانی می‌رساند. پیش از این، تنها روش‌های ژن درمانی قدرتمند می‌توانست به این موفقیت دست یابد. موش‌ها در آزمایشگاه سینکلر مهندسی شده‌اند تا به سرعت پیر شوند تا اثربخشی درمان‌ها برای معکوس کردن روند پیری را آزمایش کنند.

بررسی روش شناسی

این کشف مبتنی بر این یافته است که بیان ژن‌های خاص، معروف به عوامل یاماناکا، می‌تواند سلول‌های بالغ را به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) تبدیل کند. این پیشرفت که برنده جایزه نوبل شد، دانشمندان را بر آن داشت تا این سوال را مطرح کنند که آیا می‌توان پیری سلولی را بدون وادار کردن سلول‌ها به سمت جوان شدن و بالقوه سرطانی شدن معکوس کرد. در این مطالعه اخیر، دانشمندان مولکول‌هایی را جست‌وجو کردند که می‌توانند پشت سر هم پیری سلولی را برگردانده و سلول‌های انسانی را تازه کنند. آن‌ها سنجش‌های پیشرفته مبتنی بر سلول را برای تمایز بین سلول‌های پیر و جوان و همچنین سلول‌های پیر طراحی کردند. این تیم از ساعت‌های پیری مبتنی بر رونویسی و یک سنجش زمان واقعی تقسیم‌بندی پروتئین نوکلئوسیتوپلاسم‌ (NCC) استفاده کردند. در یک پیشرفت قابل توجه، آنֱ‌ها شش ترکیب شیمیایی را شناسایی کردند که می‌تواند پروفایل‌های نسخه برداری NCC و ژنوم را به حالت های جوان برگرداند ، و سن نسخه برداری را در کمتر از یک هفته معکوس کند.

ارتباط و کاربردهای بالقوه

تیم ‌هاروارد قبلاً امکان معکوس کردن پیری سلولی را بدون ایجاد رشد نامنظم سلولی نشان داده بود. این کار با قرار دادن ژن‌های خاص یاماناکا در سلول‌ها با استفاده از یک ناقل ویروسی انجام شد. مطالعات روی بافت‌ها و‌اندام‌های مختلف مانند عصب بینایی، مغز، کلیه و عضله، نتایج دلگرم‌کننده‌ای از جمله بهبود بینایی و افزایش طول عمر در موش‌ها به همراه داشته است. علاوه بر این، گزارش‌های اخیر بهبود بینایی را در میمون‌ها ثبت کرده‌اند. این یافته‌ها پیامدهای عمیقی دارند و راه را برای پزشکی احیاکننده و به طور بالقوه جوان‌سازی کل بدن هموار می‌کنند. با ایجاد یک جایگزین شیمیایی برای ژن درمانی برای معکوس کردن سن، این تحقیق به طور بالقوه می‌تواند درمان پیری، جراحات و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را متحول کند. این رویکرد همچنین امکان کاهش هزینه‌های توسعه و زمان‌بندی کوتاه‌تر را پیشنهاد می‌کند. به دنبال نتایج موفقیت‌آمیز در معکوس کردن نابینایی در میمون‌ها در آوریل 2023، طرح‌هایی برای آزمایش‌های بالینی انسانی با استفاده از ژن درمانی تغییر سن در آزمایشگاه در حال انجام است.

دیدگاه‌های تیم تحقیقاتی

دکتر سینکلر، دانشمند و استاد دپارتمان ژنتیک و یکی از مدیران پل اف گفت: " تا همین اواخر، بهترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم، کند شدن پیری بود. اکتشافات جدید نشان می‌دهد که اکنون می‌توانیم آن را معکوس کنیم. پروژه این فرآیند قبلاً به ژن درمانی نیاز داشت و استفاده گسترده از آن را محدود کرده بود" این تیم در‌هاروارد آینده‌ای را متصور است که در آن بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را می‌توان به طور موثر درمان کرد، جراحات را می‌توان با کارآمدتر ترمیم کرد و رویای جوان‌سازی کل بدن به واقعیت تبدیل می‌شود. سینکلر گفت: "این کشف جدید پتانسیل را برای معکوس کردن پیری با یک قرص ارائه می‌دهد، با کاربردهایی از بهبود بینایی تا درمان موثر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه