تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 شهریور 1392
مهار ملانوما با مهار یک آنزیم امکان پذیر است

  مهار ملانوما با مهار یک آنزیم امکان پذیر است

دانشمندان امریکایی اعلام کرده اند که موفق به کشف ژن کد کننده آنزیمی به نام PDK1 شده اند که نقش اصلی را در تکامل و پیشرفت ملانوما ایفا می کند . این یافته ها روش جدیدی را برای درمان این بیماری خطرناک ارائه می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققان با مطالعه بر روی موش ها ، اهمیت ژن  PDK1یا phosphoinositide-dependent kinase-1 را در ملانوما نشان داده اند. موش های دارای ملانوسیت فاقد PDK1،  تومورهای ملانومای  کوچکتری دارند و متاستاز در آن به شدت کاهش یافته و مدت بقای آن ها افزایش می یابد. در برخی موارد این زمان به 50 درصد نیز می رسد. با درمان موش های دارای ژن PDK1 با یک مهار کننده این ژن که PDK1i نام دارد، دانشمندان قادر به ایجاد تاخیر در تکامل ملانوما و مهار متاستاز شده اند. در واقع آن ها نشان داده اند که جهت متاستاز ملانوما PDK1 لازم است وبا غیرفعال کردن آنزیم PDK1 شروع زخم های ملانوما به تاخیر افتاده و متاستاز آن متوقف می شود. پژوهشگران پیشتر دریافته بودند فعالیت PDK1 نقش  مهمی  در فرایند های طبیعی سلولی نظیر متابولیسم سلول، ساخت پروتئین و بقای سلول بازی می کند. ارتباط  فعالیت PDK1 و انواع خاصی از سرطان ها نیزقبلا مشخص شده بود. این مطالعه برای اولین بار شواهد ژنتیکی اهمیت این ژن را در ملانوما نشان داده است.

نتایج مطالعه در درمان این نوع سرطان دارای اهمیت زیادی است زیرا  PDK1 می تواند هدف درمانی مناسبی برای ملانوما باشد .محققان مهار ژن مذکور را در کنار در مان های کنونی مهم می دانند. ملانوما کشنده ترین سرطان پوستی است .این نتایج در نشریه Oncologene به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه