تاریخ انتشار: دوشنبه 27 شهریور 1402
ارتباط میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد
یادداشت

  ارتباط میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد

میزان مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد و مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کبد مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تقریباً 65 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده روزانه نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مصرف می‌کنند. بیماری مزمن کبدی یکی از علل اصلی عوارض و مرگ و میر در سراسر جهان است و می‌تواند منجر به سرطان کبد و مرگ و میر ناشی از بیماری کبد شود. محققان بیمارستان بریگهام و زنان، یکی از اعضای موسس سیستم مراقبت‌های بهداشتی Mass General Brigham، یکی از اولین مطالعات را برای بررسی ارتباط بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی و بروز سرطان کبد و بیماری مزمن کبد انجام دادند. مرگ و میر نتایج در JAMA منتشر شده است. لانگانگ ژائو، دکترا، نویسنده اول، بخش پزشکی شبکه بریگام ژائو و یک محقق فوق دکترا است که با نویسنده ارشد Xuehong Zhang، MBBS، ScD، در بخش Channing کار می‌کند، او گفت: طبق اطلاعات ما، این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کبدی را گزارش می‌کند. "یافته‌های ما، در صورت تایید، ممکن است راه را برای یک استراتژی بهداشت عمومی برای کاهش خطر بیماری کبد بر اساس داده‌های یک گروه بزرگ و جغرافیایی متنوع هموار کند."

نرخ شیوع بیماری‌های مرتبط با کبد

کبد شما بزرگترین عضو بدن شماست. به بدن شما در هضم غذا، ذخیره انرژی و حذف سموم کمک می‌کند. بیماری کبد چرب وضعیتی است که در آن چربی در کبد شما تجمع می‌یابد. دو نوع اصلی بیماری مرتبط با این اندام وجود دارد:  بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)  بیماری کبد چرب الکلی که استئاتوهپاتیت الکلی نیز نامیده می‌شود. از دیگر بیماری‌های مرتبط با کبد، هپاتیت ویروسی مزمن، سیروز کبدی و کارسینوم سلول‌های کبدی (HCC)، هستند که همچنان یکی از علل مهم مرگ و میر در سطح جهان می‌باشند. HCC سومین علت مرگ ناشی از سرطان تا سال 2020 در سطح جهان بوده است. به طور دقیق HCC دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در مردان و چهارمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. سیروز معمولاً یک مرحله از پیش تعیین کننده در ایجاد HCC است، با این حال حتی در غیاب HCC، به طور مستقل مسئول عوارض و مرگ و میر قابل توجهی است. در سال 2019، 1.47 میلیون مرگ در سراسر جهان به سیروز کبدی نسبت داده شده است. مطالعات نشان داده که بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) با مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند (SSB) مرتبط است.

شرایط شرکت کنندگان در این طرح

این مطالعه مشاهده‌ای تقریباً 100000 زن یائسه را از مطالعه بزرگ و آینده‌نگر «ابتکار سلامت زنان» شامل می‌شد. شرکت کنندگان مصرف نوشابه معمولی، نوشیدنی میوه‌ای (بدون احتساب آب میوه) و سپس مصرف نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین شده را پس از سه سال گزارش کردند. شرکت کنندگان به طور متوسط بیش از 20 سال پیگیری شدند. محققان میزان بروز سرطان کبد و مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی مانند فیبروز، سیروز یا هپاتیت مزمن را که توسط سوابق پزشکی یا شاخص ملی مرگ تأیید شد، در آنها بررسی کردند. در مجموع 98786 زن یائسه در آنالیزهای نهایی وارد طرح شدند.

نتایج کسب شده از این مطالعه

نتایج نشان دادکه 6.8 درصد از زنانی که روزانه یک یا چند نوشیدنی شیرین شده با شکر مصرف می‌کردند، در مقایسه با زنانی که کمتر از سه نوشیدنی شیرین در ماه مصرف می‌کردند، 85 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد و 68 درصد خطر مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کبدی بودند.

چالش‌های حل نشده در این مطالعه

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که این مطالعه مشاهده‌ای بود و علیت را نمی‌توان از آن استنباط کرد و نمی‌توان بر پاسخ‌های گزارش‌شده خود درباره مصرف، محتوای قند و پیامدها تکیه کرد. بنابراین برای تایید این ارتباط خطر و تعیین اینکه چرا نوشیدنی‌های شیرین خطر ابتلا به سرطان و بیماری کبد را افزایش می‌دهند، لازم است مطالعات بیشتری انجام شود. علاوه بر این، برای روشن کردن مکانیسم‌های بالقوه با ادغام ژنتیک تحقیقات بیشتری به همرا مطالعات پیش بالینی و تجربی و داده‌های -omics مورد نیاز است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه