تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 مهر 1402
درمان‌های جدید چاقی می‌تواند جهان را تغییر دهد
یادداشت

  درمان‌های جدید چاقی می‌تواند جهان را تغییر دهد

داروهای کاهش وزن محبوب امروزی می‌توانند به زودی با تحریک مغز و ژن درمانی ملحق شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اصلاع رسانی بنیان، دنیا مشکل وزنی جدی دارد. بر اساس رایج ترین استاندارد پزشکی، شاخص توده بدن (BMI)، در سال 2020 نزدیک به 1 میلیارد نفر چاق بودند و اگر روند فعلی ادامه یابد، 1.9 میلیارد نفر تا سال 2035 چاق خواهند شد. این آمار حدود 24 درصد از جمعیت جهان است. 27 درصد دیگر در رده اضافه وزن  قرار می‌گیرند. در بسیاری از کشورها، مانند ایالات متحده، این نرخ در حال حاضر بسیار بالاتر از آن است. این مسئله یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی است. چاقی خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی جدی از جمله فشار خون بالا، دیابت، سکته مغزی و بسیاری از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در مجموع، چاقی باعث مرگ 5 میلیون نفر در سال 2019 شد که 8.5 درصد از کل مرگ و میرها را افزایش داد. مشکلات مرتبط با چاقی همچنین می‌تواند باعث شود افراد دچار افسردگی، اعتماد به نفس پایین و افکار خودکشی شوند و دریافت درمان پزشکی مناسب برای هر یک از این مسائل می‌تواند یک چالش بزرگ باشد، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی اغلب در مورد بیمارانی که وزن اضافی قابل توجهی دارند تبعیض قائل می‌شوند. نسخه سنتی برای بهبود چاقی این است که افراد به سادگی کمتر غذا بخورند و بیشتر حرکت کنند. اما در حالی که این رژیم می‌تواند کار کند، گفتن آن آسان‌تر از انجام آن است، کاهش وزن و حفظ آن به دلیل تعدادی از عوامل فیزیکی، روانی و اجتماعی بسیار سخت است. در دهه گذشته، روایت چاقی شروع به تغییر کرده است. اکنون، چاقی بیشتر شبیه یک بیماری و کمتر شبیه یک شکست اخلاقی است، و به عنوان بخشی از این گذار، محققان شروع به توسعه درمان‌های نوآورانه چاقی برای کمک به افراد برای کاهش وزن دائمی کرده‌اند.

آگونیست‌های GLP-1

بزرگ‌ترین اخبار اخیر در دنیای درمان‌های چاقی، تولید دسته‌ای از داروها به نام آگونیست‌های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1) است. این دارو‌ها فعالیت هورمون GLP-1 بدن را تقلید می‌کنند که بعد از غذا خوردن تولید می‌شود و به گونه‌ای روی مغز اثر می‌گذارد که گرسنگی را سرکوب می‌کند. آگونیست‌های GLP-1 در ابتدا برای درمان دیابت ساخته شدند، آن‌ها همچنین قند خون را کاهش می‌دهند، اما پزشکان متوجه شدند که بیمارانی که از آن‌ها استفاده می‌کردند نیز وزن زیادی از دست می‌دادند که منجر به مطالعاتی در مورد این داروها به عنوان درمان چاقی شد. شرکت کنندگان در چندین آزمایش بالینی بزرگ، بسته به داروی خاص و دوز، وزن زیادی در محدوده 10 تا 20 درصد از وزن بدن خود کاهش دادند. افراد همچنین تمایل دارند تا زمانی که روی داروها می‌مانند، وزن خود را حفظ کنند، که معمولاً به صورت تزریق هفتگی تزریق می‌شود (اگرچه نسخه‌های به شکل قرص نیز در حال توسعه هستند). گزارش‌هایی از عوارض جانبی نادر اما جدی از داروهای GLP-1 گزارش شده است، اما دو مورد از آن‌ها در حال حاضر به عنوان درمان‌های چاقی مورد تایید FDA قرار گرفته اند، ووگوی نوو نوردیسک (سماگلوتاید) و ساکسندا (لیراگلوتاید) و چندین مورد دیگر در آزمایش‌های بالینی نویدبخش هستند. داروی داروی الی لی لی مونجارو (تیرزاپاتاید) در حال حاضر فقط برای دیابت تأیید شده است ، اما انتظار می‌رود تا پایان سال 2023 برای چاقی تأیید شود. با این حال، برای تأثیر واقعی بر چاقی در ایالات متحده، جایی که تخمین زده می‌شود 58 درصد از بزرگسالان تا سال 2035 چاق شوند، آگونیست‌های GLP-1 باید در دسترس‌تر باشند، این داروها در حال حاضر حدود 1000 دلار در ماه هزینه دارند و معمولاً توسط بیمه پوشش داده نمی‌شوند، زیرا شرکت‌ها آن‌ها را داروهای برای سبک زندگی بهتر می‌دانند و نه درمان بیماری، این امر ممکن است به زودی تغییر کند. شرکت نوو نوردیسک نتایج اولیه آزمایشی را اعلام کرده است که از سال 2017 در حال اجرا است، که نشان می‌دهد سماگلوتید خطر حملات قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی را تا 20 درصد کاهش می‌دهد. در صورت تایید، این بازده عمده برای سلامت کلی می‌تواند بیمه‌گران و مدیران سلامت بیشتری را تشویق کند که دارو و احتمالاً سایر نسخه‌های دیگر دارو‌های کاهش وزن را پوشش دهند.

تحریک مغز

داروها تنها راه برای تحریک بخش‌های کنترل گرسنگی مغز نیستند، الکتریسیته نیز می‌تواند این کار را کند. در نوامبر ۲۰۲۲، محققان در پن اعلام کردند که تحریک بخشی از مغز به نام هسته اکومبنس به کاهش وزن در دو زن به شدت چاق مبتلا به اختلال پرخوری (BED) کمک می‌کند، اختلالی که با دوره‌هایی از خوردن سریع مقدار زیادی غذا و در عین حال احساس از دست دادن کنترل مشخص می‌شود. در حالی که BED به خودی خود به اندازه چاقی رایج نیست، 70 درصد افراد مبتلا به این اختلال چاق هستند و این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه شناسایی و تحریک قسمت‌های مناسب مغز می‌تواند به افراد در محدود کردن مصرف غذا کمک کند. از نظر درمان چاقی، تیمی از شبکه بهداشت آلگنی فکر می‌کند که ممکن است بداند بخش درست چیست. در سال 2021، آن‌ها آزمایش کوچکی را برای تحریک ناحیه ای به نام هیپوتالاموس جانبی راه اندازی کردند، به این امید که به تنظیم گرسنگی در افراد چاق کمک کند. این نتایج در سال 2025 پیش بینی می‌شود. در حالی که هر دو درمان آلگنی و پن بیماران را ملزم به انجام جراحی‌های تهاجمی کاشت الکترود می‌کنند، محققان در حال توسعه روش‌های کمتر تهاجمی ‌برای تحریک مناطقی در مغز هستند که می‌تواند این نوع درمان‌ها را در آینده در دسترس‌تر و کم‌خطرتر کند.

ژن درمانی

از آنجایی که افراد می‌توانند از نظر ژنتیکی مستعد چاقی باشند، برخی از محققان این ژن‌ها را هدف قرار می‌دهند. در سال 2021، دانشمندان دانشگاه ماساچوست از CRISPR برای از بین بردن ژنی به نام Nrip1 در نوعی از سلول‌های بنیادی موجود در چربی استفاده کردند. سپس سلول‌های اصلاح‌شده ژنی به جای سلول‌های چربی سفید که به سادگی چربی را ذخیره می‌کنند، ویژگی‌های سلول‌های چربی قهوه‌ای را که به سوزاندن کالری کمک می‌کنند، به خود گرفتند. موش‌های چاق که پیوند سلول‌های CRISPR'd را دریافت کرده‌اند، زمانی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شوند، وزن کمتری نسبت به گروه کنترل اضافه می‌کنند. در ماه مه 2023، تیمی در اسپانیا اعلام کردند که در واقع با مهندسی ژنتیکی سلول‌های بنیادی استخراج ‌شده از بافت چربی جوندگان برای بیان پروتئینی که در متابولیسم نقش دارد، باعث کاهش وزن در موش‌های چاق شده‌اند. هنگامی که آن سلول‌های ویرایش شده ژنی دوباره در موش‌ها کاشته شدند، توانایی حیوانات برای سوزاندن چربی را افزایش دادند. هر دو روش درمانی در مراحل اولیه توسعه هستند و از آنجایی که ژن‌درمانی‌ها معمولاً برگشت‌ ناپذیر هستند، احتمالاً قبل از آزمایش روی افراد باید آزمایش‌های زیادی انجام شود. با این حال، در صورت موفقیت آمیز بودن، می‌توانند جایگزین‌های یکباره برای تزریق هفتگی آگونیست‌های GLP-1 باشند.

تصویر بزرگ

اینها تنها تعدادی از درمان‌های نوآورانه چاقی در حال توسعه هستند. تیم‌های دیگر در حال جستجوی داروهایی هستند که اثرات ورزش را تقلید می‌کنند، با نور آزمایش می‌کنند تا احساس سیری در معده را تحریک کنند، و حتی استفاده از داروهای روان‌گردان برای کاهش وزن را بررسی می‌کنند. هنوز دیگران در حال تلاش برای توسعه نسخه‌های بهتر از درمان‌های موجود، مانند جراحی چاقی هستند. از آنجایی که چاقی یک بیماری پیچیده است، با دلایل بسیاری که کاملاً شناخته شده نیستند و تنوع زیادی بین افراد وجود دارد، ما احتمالاً برای مدیریت آن به این طیف وسیع از درمان‌ها نیاز خواهیم داشت. اما توسعه درمان‌های جدید کافی نیست. ما همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که برخلاف آگونیست‌های GLP-1 که امروز در ایالات متحده وجود دارد، درمان‌ها برای همه کسانی که نیاز به کاهش وزن دارند و آن را حفظ می‌کنند، در دسترس باشد. در عین حال، ما باید به تغییر شکل روایت پیرامون چاقی ادامه دهیم تا مطمئن شویم کسانی که با آن مبارزه می‌کنند بار تبعیض را تحمل نمی‌کنند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه