تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 مهر 1402
اثرات هیدرولیزهای آنزیمی فیبروئین ابریشم بر حافظه و یادگیری
یادداشت

  اثرات هیدرولیزهای آنزیمی فیبروئین ابریشم بر حافظه و یادگیری

مطالعات نشان داد که فیبروئین ابریشم می‌تواند بر حافظه و یادگیری تاثیر داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محصولات پروتئین ابریشم برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده شده است. این بررسی بر روی مطالعات انجام شده در رابطه با عملکردهای شناختی با هیدرولیزات آنزیم فیبروئین ابریشم (FEH) در انسان و حیوانات متمرکز است. دوزهای 200-600 میلی گرم ابریشم FEH در روز برای سه هفته تا 16 هفته استفاده شده است. بر اساس این مطالعات، می‌توان نتیجه گرفت که FEH ابریشم اثرات شناختی مفیدی را با توجه به حافظه و یادگیری، توجه، تمرکز ذهنی، دقت، یادآوری حافظه و حافظه و تمرکز کلی نشان می‌دهد. این نتایج توسط مطالعات روی موش‌ها و موش‌ها پشتیبانی می‌شود. مطالعات مکانیکی که در حیوانات و سیستم‌های کشت سلولی انجام شده است نیز بررسی می‌شود. این مطالعات نشان می‌دهد که ابریشم FEH با ایجاد محافظت عصبی از طریق مکانیسم پیچیده‌ای که شامل فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی قوی و مهارکننده التهاب است، اثرات مثبت خود را بر حافظه و یادگیری اعمال می‌کند. استیل کولین (ACh) توسط نورون‌های کولینرژیک ترشح می‌شود و در رمزگذاری اطلاعات جدید نقش دارد. نشان داده شد که Silk FEH سطح واسطه‌های پرواکسیدانی و پیش التهابی اینترلوکین-1 (IL-1β)، IL-6 و فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) را کاهش می‌دهد و از سیستم کولینرژیک در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. 
مکانیسم عمل
مکانیسم‌های متعددی برای تقویت عملکردهای شناختی توسط FEH ابریشم پیشنهاد شده است، و مطالعات مختلف نشان داده‌اند که FEH اثرات متعددی را اعمال می‌کند. مطالعات مختلف اثرات محافظت کننده عصبی ابریشم FEH را در انسان، حیوانات و سیستم‌های کشت سلولی نشان داده‌اند که با فعالیت‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن در ارتباط است. اثرات محافظت کننده عصبی و تقویت شناختی، و همچنین سایر اثرات ارتقاء سلامت، FEH ابریشم ممکن است به این اثرات بالقوه نسبت داده شود که محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد و آسیب عصبی اکسیداتیو ایجاد می‌کند. مغز میزان مصرف اکسیژن بالایی دارد و بنابراین به استرس اکسیداتیو بسیار حساس است. اگرچه اندازه آن نسبتاً کوچک است، اما مغز تقریباً 20٪ از کل اکسیژن مصرفی در حالت استراحت توسط بدن را مصرف می‌کند. آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو به دلیل عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد درگیر در عملکردهای فیزیولوژیکی و تشکیل بیش از حد رادیکال آزاد رخ می‌دهد. 


مطالعات انسانی
تعدادی از مطالعات انسانی و همچنین حیوانی توانایی FEH ابریشم را برای تقویت عملکردهای شناختی مختلف از جمله حافظه، یادگیری، تمرکز ذهنی، تمرکز، استدلال، یادآوری، دقت، حفظ و ضریب حافظه (معیار کلی حافظه و تمرکز) ارزیابی کرده‌اند. یک مطالعه دوسوکور و کنترل شده با دارونما به مدت سه هفته با 76 فرد سالم در محدوده سنی 28 تا 92 سال انجام شد. آزمودنی‌ها به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند که روزانه 0، 280، 400 یا 600 میلی گرم FEH ابریشم در دو دوز منقسم دریافت کردند. حافظه و یادگیری در ابتدا و بعد از 3 هفته با استفاده از آزمون یادگیری کلامی شنیداری ری-کیم و اجزای آزمون شکل پیچیده ری-کیم آزمون حافظه ری-کیم (RKMT) مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از سه هفته، افزایش وابسته به دوز در ضریب حافظه، گرادیان یادگیری، تعداد کلمات به خاطر سپردن، کارایی بازیابی و نمرات ترسیم/یادآوری مشاهده شد. همه از نظر آماری معنی‌دار بودند (05/0p<)، به استثنای راندمان بازیابی که تقریباً 40 درصد افزایش یافت اما به دلیل انحرافات استاندارد زیاد معنی‌دار نبود. دوز بهینه برای FEH ابریشم در این مطالعه 400-600 میلی گرم در روز بسته به آزمایش بود. اثرات دوز خوراکی روزانه 400 میلی گرم FEH ابریشم به مدت یک ماه بر حافظه و یادگیری در 40 دانش آموز دبیرستانی با استفاده از RKMT ارزیابی شد. ابریشم FEH به صورت خوراکی در محصولی که حاوی DHA/EPA بود، که در دارونما نیز وجود داشت، تحویل داده شد. پس از یک ماه، حفظ حافظه، شاخص حافظه و تمرکز توجه در گروه تحت درمان با FEH ابریشم نسبت به گروه کنترل به طور قابل توجهی بهبود یافت که نشان دهنده تأثیر مثبت بر حافظه یادگیری است.


مطالعات حیوانی
مطالعات حیوانی مختلف توانایی FEH ابریشم را برای بهبود حافظه و شناخت، تایید و گسترش نتایج مشاهده شده در انسان ارزیابی کرده‌اند. اسکوپولامین با جلوگیری از اتصال استیل کولین به گیرنده های موسکارینی، همانطور که در زیر در مکانیسم(های) عمل توضیح داده شده است، عمل می‌کند و به عنوان ابزاری برای ارزیابی اثرات FEH ابریشم بر حافظه و یادگیری استفاده شده است. مطالعه‌ای بر روی موش‌های Sprague-Dawley انجام شد که به سه گروه کنترل، اسکوپولامین (1 میلی گرم بر کیلوگرم) و اسکوپولامین به همراه FEH ابریشم (10 میلی گرم بر کیلوگرم) تقسیم شدند. حیوانات تحت دو آزمایش، یک آزمایش اجتنابی غیرفعال و یک آزمایش ماز آبی قرار گرفتند. در هر دو مورد، اسکوپولامین نقص قابل توجهی در عملکرد در مقایسه با گروه شاهد ایجاد کرد، در حالی که پیش تیمار FEH ابریشم از کمبودهای ناشی از اسکوپولامین جلوگیری کرد. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که FEH ابریشم حافظه و یادگیری را بهبود می‌بخشد، همانطور که در نتایج دو آزمایش منعکس شد. اثرات تقویت شناختی بخش‌های مختلف FEH ابریشم با استفاده از تست ماز 8 بازویی در موش‌های دارای حافظه اسکوپولامین تعیین شد. نتایج نشان داد که حداکثر حدود 50 درصد بازیابی حافظه (حفظ) نسبت به مقادیر کنترل با کسر وزن مولکولی متوسط (1000-500) در حالی که حفاظت کمتر با بالاتر (1000-2000) و کمتر (<500) به دست آمد. 


ایمنی ابریشم FEH
پروتئین‌های ابریشم سالهاست که به عنوان غذا، افزودنی غذا و طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پودرهای پروتئین ابریشم به طور کلی با نام FDA به عنوان ایمن (GRAS) شناخته شده است. این تعیین حداقل تا حدی بر اساس استفاده از پروتئین‌های دیگر در غذا، به عنوان افزودنی‌های غذایی یا در مکمل‌های غذایی است. پودر پروتئین ابریشم با روش هیدرولیز تهیه می‌شود. اعلان GRAS بیان می‌کند که پودر پروتئین ابریشم «ممکن است به هر میزانی مصرف شود» اما سطوحی را نیز بر اساس اهداف یا نیازهای مختلف پیشنهاد می‌کند. میزان معمول 2 تا 5 گرم یا یک قاشق چایخوری صاف (5 گرم) است. برای تناسب اندام و فعالیت شدید و برای تون عضلانی یا عضله «خوب به نظر بیایید، احساس خوبی داشته باشید»، روزانه 30 گرم پیشنهاد می‌شود. این پودر را می‌توان در یا روی هر غذا یا نوشیدنی استفاده کرد. همچنین لازم به ذکر است که FEH از سال 2009 به عنوان یک غذای کاربردی سالم در جمهوری کره تولید و به فروش می‌رسد. یک ارزیابی سم شناسی دقیق اخیر از فیبروئین ابریشم در موش‌های صحرایی نر و ماده Sprague-Dawley انجام شد. این مطالعات درجه بسیار بالایی از ایمنی را نشان داد، با داده‌ها هیچ سوالی در مورد نگرانی‌های سم شناسی، جهش زایی، ژنوتوکسیک یا آلرژی زا مطرح نشد. یک مطالعه یافتن محدوده دوز اولیه 14 روزه در موش‌ها با دوزهای تا 500 میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز انجام شد. به دلیل حلالیت و محدودیت حجم گاواژ خوراکی نمی‌توان از دوزهای بالاتر استفاده کرد. هیچ اثرات وابسته به فیبروئین ابریشم مشاهده نشد. مجموعه‌ای از مطالعات انسانی نشان داده است که هیدرولیزهای آنزیم فیبروئین ابریشم (FEH) می‌تواند عملکردهای شناختی را افزایش دهد. چندین مطالعه اثر دوز-پاسخ با دوزهای 200-600 میلی گرم ابریشم FEH در روز انجام شده است. دوز آستانه به نظر می‌رسد حدود 200 میلی گرم در روز، با دوزهای 400 میلی گرم در روز به طور کلی حداکثر اثرات را ارائه می‌دهد.
آزمون‌های مختلفی برای ارزیابی عملکردهای شناختی در این مطالعات استفاده شد، از جمله آزمون حافظه ری-کیم (RKMT)، آزمون یادگیری شنوایی شفاهی ری-کیم، مؤلفه‌های آزمون شکل پیچیده ری-کیم از RKMT، آزمون علامت گذاری دم، RKMT. برای کودکان، آزمون وضعیت ذهنی کوچک (MMSE) و آزمون مقیاس هوش بزرگسالان وکسلر (WAIS). در نتیجه، اثرات شناختی مثبت FEH ابریشم با انواع تست‌های به طور گسترده مورد استفاده و قضاوت تایید شد.
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه