تاریخ انتشار: یکشنبه 23 مهر 1402
نقش پیوند میکروبیوتای مدفوع در محیط پیوند سلول‌های بنیادی آلوژنیک
یادداشت

  نقش پیوند میکروبیوتای مدفوع در محیط پیوند سلول‌های بنیادی آلوژنیک

مطالعات اخیر نشان داده است که پیوند میکروبیوتای مدفوع در بیماران پیوندی به جبران تخریب فلور روده کمک می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تغییرات میکروبیوتا در طول پیوند سلول‌های بنیادی خونساز آلوژنیک دلایل شناخته‌شده‌ای دارد: شیمی‌درمانی و پرتو درمانی، تجویز آنتی‌بیوتیک با طیف وسیع، اصلاح وضعیت تغذیه و رژیم غذایی، و بیماری میزبان در مقابل پیوند. 


تغییرات میکروبیوتا در طول پیوند سلول‌های بنیادی آلوژنیک
تغییرات قابل توجهی در ترکیب میکروبیوتا در طول روش HSCT، هم از نظر تنوع و هم از نظر طبقه بندی گزارش شد. این تغییرات ممکن است به نتایج پس از پیوند، مانند بروزGvHD، مرگ و میر مرتبط با پیوند (TRM)، عوارض عفونی، و بقای کلی (OS) کمک کند. کاهش تنوع میکروبی روده پس از HSCT گزارش شده است که بر نتایج بقا تأثیر می‌گذارد، در حالی که تنوع میکروبی کم در پیوند به طور قابل توجهی با خطر بالای TRM و کاهش شدید OS مرتبط است. جنس‌های غالب در نمونه‌های به دست آمده از بیماران با تنوع میکروبی کاهش یافته انتروکوک، استرپتوکوک، انتروباکتریاسه و لاکتوباسیلوس بودند. بیمارانی که فوت کردند، پروتئوباکتری‌های فراوانی از جمله انتروباکتریاسه را نشان دادند، در حالی که بیماران زنده‌مانده فراوانی Lachnospiraceae و Actinomycetaceae را نشان دادند. 
آنتی بیوتیک‌ها بر میکروبیوتای روده تأثیر می‌گذارند
یک بیمار کاندید HSCT قبلا چندین دوره آنتی بیوتیک با طیف وسیع را دریافت کرده است. این مداخلات درمانی عمیقاً بر ترکیب میکروبیوتای روده بیمار تأثیر گذاشته است. قابل ذکر است، مهم‌ترین تأثیر روی میکروبیوتا از رژیم‌های ضدمیکروبی تجویز شده قبل و بعد از پیوند ناشی می‌شود. کلاس‌های مختلف آنتی بیوتیک اثرات متمایزی بر میکروبیوتای روده دارند که تا حد زیادی به طیف فعالیت دارو بستگی دارد و ممکن است الگوی پیش التهابی متفاوتی را در فلور روده ایجاد کند. به ویژه، استفاده از آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف منجر به کاهش تنوع و غنای میکروبیوتا می‌شود.
تهویه بر میکروبیوتای روده تأثیر می‌گذارد
زمانی که بیمار به زمان پیوند می‌رسد، مقادیر متفاوتی از شیمی درمانی را دریافت کرده و در بیشتر موارد در معرض چندین آنتی بیوتیک قرار گرفته است. بنابراین، میکروبیوتای روده بیمار آسیب دیده است، تنوع α کاهش یافته را نشان می‌دهد و قرار است یک رژیم تهویه با یا بدون رادیوتراپی دریافت کند. این بدان معنی است که در فلور ضعیف شده مستعد آسیب، کاهش بیشتر رخ خواهد داد. اگرچه می‌دانیم که شیمی درمانی میکروبیوتای روده را مختل می‌کند، مکانیسم‌هایی که توسط آن رخ می‌دهد هنوز کاملاً مشخص نیست. 
رژیم غذایی بر میکروبیوتا تأثیر می‌گذارد
نقش رژیم غذایی و تغذیه در بیماران HSCT اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما شواهد رو به رشد ارتباط بین رژیم غذایی، میکروبیوتا و نتایج بالینی را نشان می‌دهد. اگرچه ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم که چگونه می‌توان از این عنصر برای انتخاب عمدی میکروبیوتای تحمل زا استفاده کرد، برخی شواهد نقش بالقوه آن را در تنظیمات HSCT نشان می‌دهد. نشان داده شده است که تغذیه روده‌ای، در مقایسه با تغذیه تزریقی، در برابر توسعه GvHD محافظت می‌کند و TRM را کاهش می‌دهد و در عین حال سیستم عامل را افزایش می‌دهد .
بازسازی میکروبیوتا
پری بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها

این ایده که استفاده از پری‌بیوتیک‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی بر میکروبیوتای دریافت‌کنندگان HSCT داشته باشد، بیشتر از مطالعات روی بیماران غیرهماتولوژیک یا مطالعات گذشته‌نگر نشأت می‌گرفت. محققان یک مطالعه آینده نگر را برای تجزیه و تحلیل اثرات بالینی و تغییرات در میکروبیوتای بیمارانی که به HSCT ارسال شده بودند، انجام داد. این مطالعه شامل 30 بیمار بود که فرمولی به نام GFO (گلوتامین، فیبر و الیگوساکارید) حاوی 3 گرم گلوتامین، 5 گرم پلی دکستروز و 1.45 گرم لاکتوساکروز دریافت کردند. ظروف غنی از نشاسته مقاوم (RS)، حاوی 8 گرم RS، برای ناهار و شام در اختیار بیماران قرار گرفت و یک بسته GFO در صبحانه از حالت تهویه تا روز 28 ارائه شد. گروه کنترل شامل 142 بیمار بود که اطلاعات آن‌ها از آوریل 2013 تا فوریه 2015 جمع آوری شد. شدت موکوزیت دهان با توجه به راهنمای ارزیابی دهانی Eilers ارزیابی شد. اگرچه همه بیماران مبتلا به موکوزیت شدند، شدت و مدت آن به نفع گروهی بود که پری بیوتیک مصرف می‌کردند. 
پیوند میکروبیوتای مدفوع
FMT برای بازگرداندن انواع میکروبی روده آسیب دیده توسط آنتی بیوتیک درمانی طولانی مدت و ترکیبی در طول HSCT استفاده شده است. به ویژه در این محدوده، نگرانی‌های اصلی شامل خطر عفونت و GvHD است. وقوع GvHD از 15٪ تا 28٪ در میان سری‌ها متفاوت است، در حالی که خطر GvHD از 6٪ تا 18٪ متغیر است. محققان یک کارآزمایی دوسوکور تصادفی، فاز II، کنترل شده با دارونما (NCT03678493) بر روی FMT به عنوان کپسول خوراکی برای بیماران مبتلا به AML و بیمارانی که برای HSCT ارسال شده بودند، انجام داد. هدف اولیه ارزیابی بروز هرگونه عفونت در 4 ماه پس از دریافت اولین دوره FMT بود. هفتاد و چهار گیرنده HSCT به FMT (49 نفر) و دارونما (25 نفر) تقسیم شدند. شایع ترین عارضه جانبی ثبت شده (AE) در بازوی FMT GvHD (18.4٪ در مقابل 0٪ در بازوی دارونما) و به دنبال آن عفونت جریان خون (16.3٪ در مقابل 12٪ در بازوی دارونما) بود. 
تغییرات میکروبیوتا مرتبط با GvHD
اختلال در محیط روده به دلیل تخلیه زیرمجموعه‌های باکتریایی خاص توسط آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند کارباپنم‌ها ممکن است تعادل غلظت مونوساکاریدها را مختل کند و در نتیجه بر رفتار باکتری‌های موکولیتیک کامنسال تأثیر بگذارد. در نتیجه، این اختلال ممکن است به تظاهرات تشدید شده GvHD کمک کند. یک گروه ایتالیایی گزارش داد که نمونه‌های مدفوع جمع آوری شده در روز 10+ پس از HSCT در مورد خطر ابتلا به GvHD بسیار آموزنده بود. بیان بیش از حد Enterococcaceae و کاهش Lachnospiraceae منجر به پیش بینی درجه II-IV aGvHD و درگیری GI شد.
پیوند میکروبیوتای مدفوع برای GvHD
میکروبیوتای مدفوع معمولاً توسط اهداکنندگان سالمی که غربالگری بالینی و میکروبیولوژیکی را پشت سر گذاشته‌اند به دست می‌آید. در اقلیت موارد، از بستگان یا همسران برای اهدای میکروبیوتا استفاده شد. روش تجویز میکروبیوتای مدفوع ممکن است از سوسپانسیون مدفوع که به صورت تنقیه رکتوم یا از طریق لوله نازودئودنال یا نازوژونال تزریق می‌شود، متفاوت باشد، یا می‌توان آن را به صورت خوراکی به صورت کپسول تجویز کرد. نشانه اولیه GI aGvHD مقاوم به استروئید (SR) یا وابسته به استروئید (SD) بود. شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده مربوط به FMT علائم گوارشی مانند درد شکم، نفخ و اسهال بود. 
پیوند میکروبیوتای مدفوع برای درمان یا پیشگیری از عفونت باکتریایی
بیماران HSCT در مقایسه با بیماران پیوند سلول‌های بنیادی اتولوگ، مواجهه بیشتری با آنتی بیوتیک‌ها نشان می‌دهند و این قرار گرفتن در معرض افزایش یافته با کاهش تنوع α قبل از پیوند مرتبط است. این فرض به طور مستقیم با جدیدترین یافته مرتبط است مبنی بر اینکه بروز عفونت کلستریدیوم دیفیسیل (CDI) پس از HSCT 6٪ تا 20٪ است، به طور مداوم بیشتر از آنچه در پیوند سلول‌های بنیادی اتولوگ مشاهده می‌شود (5-6٪). دیس بیوز میکروبیوتا یک پیش نیاز برای CDI است و بیماران مبتلا به CDI اولیه اغلب در مقایسه با بیماران مبتلا به CDI عودکننده، درجه کمی از دیس بیوز دارند.

در طول دهه گذشته، FMT به طور گسترده در تنظیمات بالینی مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. در میان آن‌ها، تنظیم HSCT به دلیل نشانه‌های مختلف برای کاربرد FMT، توجه زیادی را به خود جلب کرده است: بازسازی میکروبیوتای آسیب‌دیده در اثر شیمی‌درمانی و آنتی‌بیوتیک‌ها، درمان GvHD، پیشگیری از عفونت‌های شدید ناشی از باکتری‌های مقاوم به چند دارو، و پیشگیری و درمان کلستریدیوم دیفیسیل بدون شک، بررسی جاری ناهمگونی را در طراحی مطالعه، مسیر تجویز و برنامه‌های دوز مورد استفاده، و جمعیت‌های ثبت‌نام‌شده نشان داده است. با این حال، FMT کارایی متغیری را در زمینه‌های مختلف کاربرد نشان داده است، اما مهمتر از آن، نگرانی‌های مربوط به خطر عفونی مرتبط با این روش را تا حد زیادی برطرف کرده است. به ناچار، نقش FMT در توسعه GvHD هنگامی که FMT برای سایر نشانه‌ها استفاده می‌شود باید روشن شود. علیرغم نتایج دلگرم کننده در حال حاضر از نظر اثربخشی و ایمنی، مطالعات بیشتری در گروه‌های بیماران بزرگتر برای تایید نتایج گزارش شده و روشن شدن تاثیر واقعی FMT بر توسعه GvHD مورد نیاز است، هم زمانی که FMT به عنوان درمان نجات برای GVHD SR استفاده می‌شود. 
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه