تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 شهریور 1402
اختلال سیستم ایمنی فضانوردان در فضا

  اختلال سیستم ایمنی فضانوردان در فضا

محققان طی مطالعاتی دریافتند که 14 روز پس از حضور در شرایط بی‌وزنی، سلول‌های T داوطلبان به طور قابل توجهی بیان ژن خود را تغییر دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مطالعه جدیدی که توسط محققان موسسه کارولینسکا در سوئد انجام شد، چگونگی تاثیر سلول‌های T سیستم ایمنی بدن در اثر بی وزنی را بررسی کرد. نتایج که در مجله Science Advances منتشر شده است، می‌تواند توضیح دهد که چرا سلول‌های T فضانوردان کمتر فعال می‌شوند و در مبارزه با عفونت مؤثر نیستند.

قدم‌های بعدی در اکتشاف فضا، مأموریت‌های انسان به ماه و مریخ است. فضا محیطی بسیار چالش برانگیز است که سلامت انسان را تهدید می‌کند. یکی از این تهدیدات، تغییراتی در سیستم ایمنی است که در فضانوردان در فضا رخ می‌دهد و پس از بازگشت آنها به زمین ادامه می‌یابد. این نقص ایمنی می‌تواند آنها را در برابر عفونت آسیب پذیرتر کند و منجر به فعال شدن مجدد ویروس‌های نهفته در بدن شود. اگر قرار است فضانوردان بتوانند مأموریت‌های فضایی ایمن را انجام دهند، ما باید بدانیم که سیستم ایمنی آنها چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و سعی کنیم راه‌هایی برای مقابله با تغییرات مضر در آن پیدا کنیم.. محققان اکنون توانسته‌اند بررسی کنند که وقتی در معرض شرایط بی‌وزنی قرار می‌گیرند، چه اتفاقی برای سلول‌های T که جزء کلیدی سیستم ایمنی هستند، می‌افتد. در این مطالعه، محققان سعی کردند با استفاده از روشی به نام غوطه‌وری خشک، بی‌وزنی را در فضا شبیه سازی کنند. این شامل یک بستر آبی سفارشی است که بدن را فریب می‌دهد تا فکر کند در حالت بی‌وزنی است. محققان سلول‌های T را در خون هشت فرد سالم به مدت سه هفته در معرض بی وزنی شبیه سازی شده بررسی کردند. آنالیز خون قبل از شروع آزمایش، در روزهای هفت، 14 و 21 پس از شروع و هفت روز پس از پایان آزمایش انجام شد. آنها دریافتند که سلول‌های T به طور قابل توجهی بیان ژن خود را تغییر دادند. یعنی اینکه کدام ژن فعال بود و کدام ژن فعال نبود. پس از 7 و 14 روز بی وزنی و اینکه سلول‌ها در برنامه ژنتیکی خود نابالغ تر شدند. بیشترین اثر پس از 14 روز مشاهده شد. سلول‌های T شروع به شبیه‌تر شدن به سلول‌های T ساده‌تر کردند که هنوز با هیچ مهاجمی مواجه نشده‌اند. این می‌تواند به این معنی باشد که فعال شدن آنها بیشتر طول می‌کشد و بنابراین در مبارزه با سلول‌های تومور و عفونت‌ها کمتر موثر می‌شوند. پس از 21 روز، سلول‌های T بیان ژن خود را با بی وزنی تطبیق داده بودند به طوری که تقریباً به حالت عادی بازگشته بود، اما تجزیه و تحلیل هایی که هفت روز پس از پایان آزمایش انجام شد نشان داد که سلول‌ها برخی از تغییرات را دوباره به دست آورده‌اند.

محققان اکنون قصد دارند از سکوی موشکی مرکز فضایی اسرانژ در کیرونا، سوئد، برای مطالعه نحوه رفتار سلول‌های T در شرایط بی وزنی و نحوه تأثیرگذاری بر عملکرد آنها استفاده کنند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه