تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 آبان 1402
بررسی مجدد میکروبیوم روده و نقش آن در اسهال و یبوست
یادداشت

  بررسی مجدد میکروبیوم روده و نقش آن در اسهال و یبوست

بررسی‌های دانشمندان نشان داد که میکروبیوم روده نقش مهمی در بروز اسهال و یبوست دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، میکروبیوتای روده نشان دهنده جامعه‌ای از میکروارگانیسم‌ها (باکتری‌ها، قارچ‌ها، باستانی‌ها، ویروس‌ها و تک یاخته‌ها) است که روده را مستعمره کرده و مسئول یکپارچگی ساختاری مخاط روده و هموستاز ایمنی و متابولیک هستند. رابطه بین میکروبیوم روده و سلامت انسان در سال‌های گذشته به شدت مورد تحقیق قرار گرفته است. در حال حاضر به طور گسترده شناخته شده است که ترکیب میکروبی روده به شدت مسئول سلامت عمومی میزبان است. از جمله بیماری‌هایی که با تغییر جمعیت میکروبی روده مرتبط است، بیماری‌های اسهالی و یبوست عملکردی است. ظرفیت پروبیوتیک‌ها برای تعدیل جمعیت میکروبیوم روده، تقویت سد روده، و تعدیل سیستم ایمنی همراه با خواص آنتی اکسیدانی آن‌ها، تحقیقات پروبیوتیک درمانی را در بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش تشویق کرده است. 
بیماری‌های اسهال
اسهال نشان دهنده یک مشکل بهداشتی رایج در سراسر جهان است و با میزان مرگ و میر بالایی به ویژه در کودکان زیر پنج سال همراه است. تغییرات در آب مایع روده، مکانیسم‌های کلی را که منجر به بروز اسهال می‌شود، منتقل می‌کند. این اختلالات در حمل و نقل آب و الکترولیت در نتیجه آسیب‌دیدگی پروتئین‌ها، کانال‌ها و موانع فیزیکی و شیمیایی کانال انتقال یون روده به وجود می‌آیند. اکثر موارد اسهال حاد علت عفونی دارند. اسهال مزمن معمولاً نشانه‌ای از بیماری سلیاک، پانکراتیت مزمن، جذب پاتولوژیک صفرا، و بیماری‌های التهابی مزمن، یا یک عارضه جانبی تجویز دارو (عوامل شیمی درمانی، آنتی بیوتیک‌ها، ملین ها، مهارکننده‌های پمپ پروتون و داروهای ضد فشار خون - مسدود کننده‌های بتا و آنژیوتانسین II است)، مصرف غذا، جراحی روده و رادیوتراپی. اسهال مزمن همچنین می‌تواند ثانویه به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد، یک بیماری مزمن عملکردی دستگاه گوارش که با تغییر در عادات روده (اسهال و/یا یبوست) همراه با درد شکمی مشخص می‌شود. اسهال عملکردی دسته خاصی از اسهال مزمن را نشان می‌دهد که بر اساس معیارهای بالینی Roma IV به عنوان مدفوع اسهالی که بیش از 25 درصد مواقع، در بازه زمانی 3 تا 6 ماه قبل از تشخیص، بدون هیچ گونه ناهنجاری ساختاری در روده رخ می‌دهد، تعریف می شود. 
عوامل اسهال پاتولوژی
E. coli
یک باکتری گرم منفی بی هوازی اختیاری است که نه تنها عضوی از میکروبیوتای طبیعی روده است بلکه یک پاتوژن شناخته شده دستگاه گوارش نیز می‌باشد. گونه‌های بیماریزا E. coli از طریق آب یا غذای آلوده پخش می‌شوند و در همه گروه‌های سنی رایج هستند. اسهال ناشی از سویه‌های E.coli بیماری زا معمولا با تب همراه است که از خفیف تا شدید متغیر است. با این حال، مرگ و میر بیشتر در نوزادان کم‌تغذیه مشاهده می‌شود. پاتوتیپ‌های مختلفی از E. coli وجود دارد که باعث اسهال می‌شود، از جمله E. coli انتروتوکسیژنیک (ETEC)، E. coli انتروتهاجمی (EIEC)، E. coli انتروهموراژیک (EHEC) و E. coli انتروآگرگاتیو (EAEC). هر پاتوتیپ دارای ویژگی‌های بالینی، پاتولوژیک و اپیدمیولوژیک متفاوتی است.
C. difficile یک باسیل گرم مثبت اسپورساز بی هوازی است که در روده انسان و حیوان وجود دارد و یک پاتوژن مهم بیمارستانی است. C. difficile بخشی از میکروبیوتای نرمال متعلق به گروه Firmicutes است که در محدوده خاصی که نرمال در نظر گرفته می‌شود (2-4٪ در بزرگسالان سالم) یافت می‌شود. Clostridiaceae روده‌ای به 19 خوشه با 120 گونه تقسیم می‌شوند و رشد آن‌ها توسط سایر بی هوازی‌ها در یک روده سالم سرکوب می‌شود.
سالمونلا یک باکتری بی هوازی گرم منفی و اختیاری است که باعث عوارض و مرگ و میر قابل توجهی در سراسر جهان می‌شود. گونه‌های سالمونلا به طور کلی باعث گاستروانتریت و اسهال می‌شوند. بر اساس تفاوت در تظاهرات بالینی، سالمونلا به سالمونلا تیفی (S. typhi) و سالمونلا غیر تیفوئیدی تقسیم می‌شود. سالمونلا غیر تیفوئیدی باعث گاستروانتریت می‌شود، در حالی که استافیلوکوکوس تیفی باعث ایجاد بیماری سیستمیک می‌شود و سمومی مانند آنتی ژن Vi و توکسین تیفوئید را آزاد می‌کند و از سایر فاکتورهای حدت استفاده می‌کند.
شیگلا یک باکتری گرم منفی و یک پاتوژن بی هوازی اختیاری است که به دستگاه گوارش حمله می‌کند و باعث شیگلوز حاد، همراه با اسهال شدید خونی و مخاطی می‌شود. از طریق غذا یا آب آلوده یا از طریق تماس فرد به فرد منتقل می‌شود. بیشتر موارد عفونت شیگلا در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و جمعیت کودکان زیر 5 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شیگلا انتروتوکسین و توکسین سروتیپ 1 را در مجرای روده ایجاد می‌کند که اپیتلیوم روده را تخریب کرده و به آن حمله می‌کند.
ویبریو کلرا (V. cholerae) یک باکتری گرم منفی با انواع بیماری زا و غیر بیماری زا است. انواع بیماری زا که سم وبا را تولید می‌کنند منجر به بیماری اسهالی ترشحی حاد به نام وبا می‌شود. اثر سموم وبا ترشح انبوه مایع در مجرای روده کوچک است که منجر به از دست رفتن مقادیر زیادی آب، سدیم، کلرید، بی کربنات و پتاسیم می‌شود. تجزیه و تحلیل متاژنومی بر روی بیماران وبا در طول عفونت و پس از آن نشان داد که میکروبیوتای روده به شدت توسط وبا اصلاح می‌شود و سپس از طریق یک الگوی تکرارپذیر از جمعیت مجدد باکتریایی می‌رود.
قارچ‌ها نیز بخشی از میکروبیوتای روده هستند. با این حال، آن‌ها فقط تا حدی شناخته شده‌اند، زیرا اکثر مطالعات میکروبیوم بر روی باکتری‌ها تمرکز دارند. برخی از قارچ‌ها ممکن است مزایای سلامتی را برای میزبان به ارمغان بیاورند، مانند Saccharomyces boulardii (S. boulardii)، مخمری که به‌طور گسترده به عنوان یک پروبیوتیک استفاده می‌شود. با این حال، گونه‌های خاصی از قارچ‌ها با اختلالات گوارشی، از جمله اسهال، به‌ویژه در بیمارانی که اخیراً از آنتی‌بیوتیک استفاده کرده‌اند، مرتبط هستند. کاندیدا آلبیکنس (C. albicans) ممکن است در برخی موارد باعث اسهال شود.
درمان اسهال مبتنی بر میکروبیوتا
میکروبیوم روده نه تنها در حفظ سلامت روده بلکه در سلامت عمومی نیز نقش مهمی دارد. یک میکروبیوم روده سالم می‌تواند از طریق مکانیسم‌های مختلفی از جمله رقابت مواد مغذی و تولید متابولیت، کلونیزاسیون روده‌ای پاتوژن را مهار کند. ثابت شده است که موش‌های بدون میکروب قادر به ریشه‌کن کردن پاتوژن‌ها نیستند، در حالی که در موش‌های بدون میکروب، کومنسال‌ها می‌توانند از پاتوژن‌ها پیشی بگیرند. مطالعات بیشتر و بیشتری بر تعدیل میکروبیوم روده برای بهبود سلامت انسان تمرکز می‌کنند. مفهوم درمان مبتنی بر میکروبیوتا در مطالعات قبلی مورد بحث قرار گرفته است: این درمان شامل مداخلات غذایی، پری بیوتیک‌ها، پروبیوتیک‌ها، سین بیوتیک‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و پیوند میکروبیوتای مدفوعی است.
یبوست
یبوست مزمن یکی از شرایطی است که اغلب متخصصان گوارش با آن مواجه می‌شوند و با تأثیر منفی بر کیفیت زندگی همراه است. بین 15 تا 20 درصد از بزرگسالان به یبوست مزمن مبتلا هستند و تا 33 درصد از بزرگسالان بالای 60 سال آن را تجربه می‌کنند. یبوست عملکردی کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، با تفاوت‌های پاتوفیزیولوژیکی مهم بین دو گروه. یک زمان طبیعی عبور از کل روده 30 تا 40 ساعت است. یبوست مزمن اغلب ایدیوپاتیک است، اما مواردی وجود دارد که می‌تواند ثانویه به دارو یا بیماری‌های مداوم باشد. رژیم غذایی، تحرک و جذب روده، عملکرد حرکتی و حسی مقعدی، عوامل رفتاری و مسائل روانی همه بخشی از پاتوفیزیولوژی یبوست عملکردی هستند. یبوست عملکردی به یبوست با حمل و نقل طبیعی، یبوست آهسته ترانزیت طبقه بندی می‌شود. 
درمان یبوست مبتنی بر میکروبیوتا
فیبر غذایی به دلیل فواید متعددی که برای سلامت میکروبیوم روده دارد، به شدت برای درمان یبوست مزمن توصیه شده است. فیبرهای غذایی برای افزایش حجم مدفوع و نرم شدن آن و همچنین کاهش زمان انتقال شناخته شده‌اند. فیبر غذایی به عنوان بستری برای تخمیر میکروبی روده عمل می‌کند، رشد باکتری‌های مفید را تحریک می‌کند و باعث دفع محصولات نهایی تخمیر مانند SCFA می‌شود که بر سلامت انسان تأثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این، نشان داده شد که فیبر غذایی می‌تواند رشد باکتری‌های مفید را تحریک کند و در عین حال باکتری‌های بیماری زا را سرکوب کند.
مقایسه دیسبیوز روده و رویکردهای درمانی اسهال و یبوست
یبوست برعکس اسهال است. مدفوع یبوست مزمن سفت، توده‌ای و یا حتی خشک است و کمتر از سه بار در هفته به دلیل زمان حمل و نقل طولانی دفع می‌شود، در حالی که در اسهال، مدفوع آبکی و شل است و بیش از سه بار در روز به دلیل زمان انتقال سریع دفع می‌شود. اگرچه اسهال و یبوست دو تظاهرات متضاد هستند، اما هر دو با دیس بیوز و کاهش تعداد جمعیت باکتری‌های مفید مشخص می‌شوند و شرایطی را برای توسعه فلور بالقوه بیماری زا ایجاد می‌کنند. 
نتایج مطالعات بالینی بر روی پروبیوتیک‌ها و FMT نشان می‌دهد که اسهال و یبوست هر دو توسط دیس بیوز میکروبیوم روده ایجاد/تأثیر/ تشدید می‌شوند. یک میکروبیوم سالم از کلونیزاسیون پاتوژن جلوگیری می‌کند و در نتیجه میزبان را از اشکال شدید اسهال محافظت می‌کند. مطالعات موجود نشان می‌دهد که پیشگیری و درمان بیماری اسهال با تعدیل میکروبیوم روده از طریق استراتژی‌های درمانی جایگزین مانند پروبیوتیک‌ها یا FMT کارآمد است. با توجه به پیچیدگی یبوست، مطالعات باید بر روی یافتن باکتری‌های مسبب و توسعه درمان‌های پروبیوتیکی تمرکز کنند که می‌توانند یبوست را در آینده درمان کنند. 
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه