تاریخ انتشار: دوشنبه 22 آبان 1402
جهش در 11 ژن مرتبط با سرطان پروستات

جهش در 11 ژن مرتبط با سرطان پروستات

با غربالگری ژنتیکی خانواده‌هایی با سابقه ارثی سرطان، شانس دریافت اقدامات لازم و به موقع برای کاهش خطر ابتلا، و درمان به موقع در افراد در معرض خطر افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی دانشمندان مرکز اپیدمیولوژی ژنتیک، جهش‌هایی را در 11 ژن که با اشکال تهاجمی سرطان پروستات مرتبط هستند، شناسایی کرده‌اند. مقیاس مطالعه سرطان پروستات در حال بررسی اگزون، یعنی بخش‌های کلیدی کدکننده بخش ژنتیکی که حاوی دستورالعمل‌های ساخت پروتئین است. محققان نمونه‌هایی را از حدود 17500 بیمار مبتلا به سرطان پروستات آنالیز کردند.

امروزه، انکولوژیست‌ها مراقبت از افراد خاص مبتلا به سرطان تهاجمی پروستات را با کمک آزمایش‌های ژنتیکی شخصی سازی می‌کنند. نتایج این مطالعه می‌تواند به درمان بیماران کمک کند، زیرا یک دسته از درمان‌های هدفمند در برابر برخی سرطان‌های ارثی پروستات مؤثر بوده‌اند. یافته‌های آزمایش همچنین می‌تواند منجر به غربالگری ژنتیکی در بین اعضای خانواده بیماران شود، بنابراین آنها این شانس را دارند که اقداماتی را انجام دهند که خطر ابتلا را کاهش می‌دهد و با پزشکان خود همکاری کنند تا در تشخیص زودهنگام هوشیارتر باشند. این مطالعه که در JAMA Oncology منتشر شد، جهش‌های مرتبط با خطر بالاتر سرطان پروستات تهاجمی‌تر و کشنده‌تر را کشف کرده که در حال حاضر در پانل‌های آزمایش ژنتیکی گنجانده نشده‌اند. محققان همچنین دریافتند برخی از ژن‌هایی که در حال حاضر بخشی از چنین پانل‌هایی هستند، با خطر ابتلا به بیماری‌های تهاجمی مرتبط نیستند. مطالعات بسیار بزرگی برای اطلاع از ایجاد پانل‌های ژنی مورد استفاده برای آزمایش مورد نیاز است. برخی از ژن‌های موجود در این پانل‌ها بر اساس مطالعات کوچک بودند و در مطالعه حاضر،  با سرطان پروستات مرتبط نبودند. همچنین شواهدی یافت شده مبنی بر اینکه ژن‌های دیگری احتمالاً باید به این پانل اضافه شوند. نتایج کاملاً قطعی نیستند، اما واضح است که مطالعات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود انکولوژیست‌ها باید روی کدام ژن در آزمایش تمرکز کنند.

بررسی ژن‌های سرطان پروستات در 17500 بیمار

تیم تحقیقاتی با ترکیب اطلاعات 18 مطالعه انجام شده در ایالات متحده، اروپا و استرالیا، نمونه خون بیماران سرطان پروستات اروپایی تبار را که 9185 نفر از آنها بیماری تهاجمی داشتند و 8361 نفر که بیماری تهاجمی نداشتند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و فراوانی جهش‌ها را در بین دو گروه مقایسه کردند. محققان این ایم تحقیقاتی در مرحله اول تحقیقات خود، کل مجموعه ژن‌های کدکننده پروتئین را در میان تقریباً یک سوم شرکت کنندگان توالی‌یابی کردند. در مرحله دوم، محققان از نمونه‌های سایر شرکت‌کنندگان برای تجزیه و تحلیل روی زیرمجموعه‌ای از 1749 ژن استفاده کردند که یا قبلاً با سرطان مرتبط بودند یا به‌عنوان نامزدهای احتمالی در فاز اول نشان داده شدند. این زیر مجموعه شامل تقریباً 200 ژن درگیر با ترمیم DNA بود. هنگامی که این فرآیند مختل می‌شود، فرصتی برای سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کند و این سلول‌ها به قدرت می‌رسند.

فرصتی برای پیشبرد درمان و پیشگیری

11 ژنی که به عنوان ژن‌های دارای جهش‌های مرتبط با سرطان تهاجمی پروستات ظاهر شدند شامل BRCA2 است که به دلیل ارتباطش با سرطان سینه نیز شناخته شده می‌باشد. فهرستی از این ژن‌ها و همچنین ژن‌هایی که در حال حاضر در آزمایش‌های ژنتیکی غربال‌گری می‌شوند و مشخص شد با بیماری‌های خطرناک مرتبط نیستند، می‌توانند بر درمان فردی سرطان پروستات و همچنین غربالگری تأثیر بگذارند. محققان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند که جهش‌های یافت شده در این مطالعه در برخی از بیمارانی که بیماری تهاجمی نداشتند نیز نشان داده شد. همچنین افزودند این مطالعه نشان می‌دهد که جهش در این افراد ممکن است آنها را در معرض خطر بیشتری برای پیشرفته‌تر شدن سرطان‌شان قرار دهد. در حالی که غربالگری بر روی مردان مبتلا به بیماری پیشرفته یا سابقه خانوادگی متمرکز است، یافتن بیمارانی که دارای شدت کم بیماری هستند و حامل این گونه‌های ژنتیکی هستند، ممکن است آنها را قادر سازد تا اشکال هدفمند درمان را زودتر دریافت کنند. این مطالعه با دو محدودیت مهم همراه است. یکی این است که علیرغم اندازه بزرگ آن، برخی جهش‌ها که خطر ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات را افزایش می‌دهند، به قدری نادر هستند که حتی برای روشن شدن تصویر به مطالعات بیشتری نیاز است. محدودیت دیگر این است که یافته ها ممکن است در خارج از جمعیت مورد بررسی، افراد اروپایی تبار، متفاوت باشد.  پس حاوز اعمیت است که که تحقیقات مشابه در مردان آفریقایی تبار نیز انجام شود. این ژن‌ها و شاید سایر ژن‌ها با تشخیص شدت و پیشرفت بیماری مرتبط باشند، بنابراین باید مطالعات بیشتری در جمعیت‌های دیگر انجام شود.

جهش ارثی در سرطان پروستات درجمعیت های آمریکایی آفریقایی تبار

در مطالعه دیگری  محققان دریافتند که مردان آفریقایی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات هستند و تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل ارثی ممکن است در افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات نقش داشته باشند. اکنون، یک مطالعه که در European Urology منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که ارتباط جهش های ژنتیکی ارثی مرتبط با خطر بالاتر سرطان پروستات در مردان آفریقایی تبار را شناسایی می‌کند.. حدود 12 درصد از مردان آفریقایی حامل این نوع خاص در ژنوم خود هستند که خطر ابتلا به آنها را دو برابر افزایش می دهد. این نوع جهش در سایر جمعیت‌ها یافت نمی شود اما در خانواده‌هایی که سابقه سرطان پروستات دارند، شایع‌تر است.

مردان آفریقایی آمریکایی در معرض خطر بالاتر

از هر شش مرد آفریقایی آمریکایی یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می‌شود. احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان آفریقایی1.8 برابر و در جمیعت‌های آمریکایی 2.2 برابر بیشتر از مردان سفیدپوست است. اگر برادر یا پدر یک مرد سیاه پوست سرطان پروستات داشته باشد، خطر ابتلا به او حتی بیشتر خواهد بود. اما تاکنون، هیچ جهش ژنتیکی یا نشانگر زیستی وجود نداشته است که پزشکان بتوانند به دنبال آن باشند تا مشخص کنند که آیا احتمال ابتلای یک مرد آفریقایی آمریکایی به این بیماری بیشتر است یا خیر. در حالی که آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) می‌تواند سرطان پروستات را تشخیص دهد، بسیاری از سرطان‌هایی که شناسایی می‌کند ممکن است آسیبی نداشته باشند، در حالی که درمان می‌تواند عوارض جانبی تهدید کننده زندگی ایجاد کند. در این مطالعه، سرطان پروستات در جمعیت آمریکایی آفریقایی تبار مورد بررسی قرار گرفته است، محققان 9052 مورد سرطان پروستات را در میان مردان آفریقایی تبار مورد بررسی قرار دادند. بیش از 23 درصد این نوع ژنتیکی خاص را داشتند. این نوع به شدت با تشخیص سرطان پروستات در سنین پایین‌تر، بیماری تهاجمی‌تر و با سابقه خانوادگی سرطان پروستات مرتبط بود. در واقع 32 درصد از مردان مبتلا به سرطان پروستات که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را داشتند، حامل این نوع سرطان بودند. این اطلاعات جدید ممکن است در نهایت به پزشکان کمک کند تا مردانی را شناسایی کنند که می توانند از غربالگری و درمان زودهنگام سرطان پروستات بهره‌مند شوند. محققان ذکر کردند پزشکان باید از غربالگری دقیق‌تر، هدفمند و زودهنگام PSA، برای شناسایی ودرمان به موقع در جمعیت ‌های آفریقایی- آمریکایی که بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند، استفاده کنند.