تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 آذر 1402
SARS-CoV-2 به صورت مرگباری باعث سپسیس می‌شود
یادداشت

  SARS-CoV-2 به صورت مرگباری باعث سپسیس می‌شود

محققان به تازگی نشان دادند که التهاب سیستمیک تهدید کننده زندگی که به عنوان سپسیس شناخته می‌شود، می‌تواند به دنبال عفونت با SARS-CoV-2 رخ دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تحقیقات جدید به دنبال پاسخ این سوال که نرخ و مرگ و میر برای سپسیس مرتبط با SARS-CoV-2 با سپسیس باکتریایی فرضی در طول همه گیری COVID-19 چه تفاوتی دارد، نشان دادند که ویروس مسبب COVID-19 در اوایل همه‌گیری، شایع‌تر و کشنده‌تر از سایر عوامل مسبب سپسیس بوده است. زیرا نتایج کسب شده از مارس 2020 تا نوامبر 2022 حدود یک مورد از هر شش مورد سپسیس را تشکیل داده است. نتایج این مطالعه، که در 29 سپتامبر به صورت آنلاین در JAMA Network Open منتشر شد، نشان می‌دهد که پزشکان باید در نحوه درمان سپسیس تجدید نظر کنند و در عین حال چارچوبی برای نظارت آینده بر سپسیس ویروسی فراهم کنند. زیرا این یافته‌ها در مجموع نشان می‌دهد که سپسیس مرتبط با SARS-CoV-2 شایع بوده و مرگ‌ومیر بیشتری نسبت به سپسیس باکتریایی فرضی در اوایل همه‌گیری COVID-19 داشته است.

سپسیس

سپسیس سندرم اختلال عملکرد ارگان تهدید کننده حیات ناشی از پاسخ نامنظم میزبان به عفونت است و عامل اصلی مرگ، ناتوانی و هزینه‌های مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان است. همچنین سپسیس یک واکنش شدید و گاهی کشنده سیستم ایمنی بدن به عفونت است. پزشکان و محققان در مورد سپسیس که در پاسخ به عفونت ویروسی اتفاق می‌افتد، ندارند. کلر شاپل، نویسنده اول، مربی HMS در پزشکی در بیمارستان زنان و بریگهام، گفت: «بیشتر مردم، از جمله متخصصان پزشکی، سپسیس را با عفونت‌های باکتریایی یکسان می‌دانند. این موضوع در دستورالعمل‌های درمانی و اقدامات کیفی که نیاز به آنتی‌بیوتیک فوری برای بیماران مشکوک به سپسیس دارند، منعکس شده است.» او گفت: «با این حال، عفونت‌های ویروسی، از جمله SARS-CoV-2، که باعث COVID-19 می‌شود، می‌تواند همان پاسخ ایمنی نامنظم را ایجاد کند که منجر به اختلال عملکرد ارگان‌ها مانند سپسیس باکتریایی می‌شود. تعاریف سپسیس و شوک سپتیک آخرین بار در سال 2001 مورد بازنگری قرار گرفتند. از آن زمان پیشرفت‌های قابل توجهی در پاتوبیولوژی (تغییر در عملکرد اندام، مورفولوژی، زیست شناسی سلولی، بیوشیمی، ایمونولوژی و گردش خون)، مدیریت و اپیدمیولوژی سپسیس حاصل شده است که نشان دهنده نیاز بررسی مجدد است.

شیوه مطالعاتی

برای گرفتن تصویر کاملتر و دقیق تر از موارد سپسیس ویروسی، محققین دانشکده پزشکی هاروارد و بریگهام و زنان، داده‌های پرونده الکترونیک سلامت (EHR) را از پنج بیمارستان Mass General Brigham تجزیه و تحلیل کردند تا میزان سپسیس مرتبط با SARS-CoV-2 را در طی همه گیری ردیابی کنند. Chanu Rhee، نویسنده ارشد، استادیار HMS پزشکی جمعیت و پزشکی در Brigham and Women's گفت که تلاش‌های قبلی برای تعیین کمیت سپسیس مرتبط با SARS-CoV-2 با تعاریف متناقض از سپسیس ویروسی و عدم شناسایی موارد محدود شده بود. ری و همکارانش از کار قبلی خود می‌دانستند که EHR می‌تواند تخمین‌های دقیق تری از بروز سپسیس و پیامدها را نسبت به مجموعه داده های موجود ارائه دهد. ری گفت این مطالعه جدید اولین بار است که محققان از این روش برای مطالعه سپسیس ویروسی استفاده می‌کنند.

کووید و سپسیس بر اساس اعداد

کووید-19، بیماری ناشی از SARS-CoV-2، تقریباً تمام کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است، تاکنون باعث بیش از 2 میلیون مرگ مستند شده است. اعمال عادی پزشکی و جراحی به شدت تحت تاثیر بسیاری از روش‌های معمول لغو شده و مداخلات اورژانسی بر اساس پروتکل‌های جدید و ایمن COVID-19 برای محافظت از کارکنان و بیماران سازمان‌دهی شده است. در همین راستا این تیم میزان بروز و مرگ و میر را برای سپسیس مرتبط با SARS-CoV-2 با استفاده از معیارهای بالینی اقتباس شده از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، که شامل تست‌های مثبت SARS-CoV-2 و علائم بالینی اختلال عملکرد اندام‌ها بود، تعیین کرد. این تیم با استفاده از داده‌های EHR از دو سال و نیم اول همه‌گیری، 431017 بستری شدن در بیمارستان را از 261595 نفر شناسایی کرد. در این مدت، 5.4 درصد از بستری‌ها به دلیل عفونت SARS-CoV-2 بود. از این تعداد، 28.2 درصد سپسیس مرتبط با SARS-CoV-2 داشتند. میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به سپسیس مرتبط با SARS-CoV-2 در در سه ماه اول همه گیری 33 درصد بوده است. با این حال، این میزان در طول زمان کاهش یافت (حدود 14.5 درصد) و در نهایت مشابه نرخ مرگ و میر برای سپسیس باکتریایی فرضی شد. این نرخ در طول دوره مطالعه ثابت باقی ماند.

تجزیه و تحلیل پرونده سلامت به عنوان مدلی برای مطالعه سپسیس ویروسی

این مطالعه با استفاده کردن از داده‌های EHR چارچوبی برای تحقیقات آینده در مورد سپسیس مرتبط با سایر ویروس‌ها، از جمله آنفولانزا (آنفولانزا) و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) فراهم کرده است. این تیم امیدوار است که این روش را برای مجموعه داده‌های بزرگتر و همچنین برای تهیه گزارش داده‌های اپیدمیولوژیک قابل تعمیم در مورد سپسیس ویروسی اعمال کند. شاپل گفت: "مطالعه ما توجه را به پیامدهای مهم مرتبط با سپسیس ویروسی جلب می‌کند، در حالی که سودمندی استفاده از الگوریتم های مبتنی بر EHR را برای انجام نظارت بر سپسیس ویروسی و باکتریایی را نیز نشان می‌دهد."

او در آخرگفت: «ما همچنین امیدواریم یافته‌های ما نشان دهد که سپسیس یک موجودیت با«یک اندازه مناسب» نیست، بلکه از پزشکان می‌خواهد تا استراتژی تشخیص و درمان خود را با توجه به سندرم هر بیمار و هر پاتوژن احتمالی تنظیم کنند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه