تاریخ انتشار: پنجشنبه 02 آذر 1402
نتایج درمان سرطان مثانه در فاز 3 کارآزمایی نویدبخش بوده است
یادداشت

  نتایج درمان سرطان مثانه در فاز 3 کارآزمایی نویدبخش بوده است

محققان به تازگی تخمین زدند که تقریباً 82290 نفر در ایالات متحده در سال 2023 به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، گروهی از محققان در حال انجام کارآزمایی‌های بالینی در گروه انکولوژی اخیراً اعلام کردند که هیئت نظارت بر داده‌ها و ایمنی (DSMB) تشخیص داده است که کارآزمایی فاز 3 AMBASSADOR (A031501)  داده‌های بسیار مهمی را برای نشان دادن اهمیت نقش مهارکننده‌های ایمن ایست بازرسی (ICIs)در بیماران مبتلا به سرطان یوروتلیال مهاجم عضلانی موضعی (MIUC) و کارسینوم ادراری پیشرفته " ارائه داده است.

سرطان مثانه

سرطان مثانه یک سرطان اورولوژیک و دهمین سرطان شایع در جهان است که بالاترین میزان عود را در بین هر بدخیمی دارد. شایع ترین نوع، کارسینوم ادراری (UC) یا کارسینوم اروتلیال است که می‌تواند از لگن کلیه، حالب، مثانه و مجرای ادرار پروگزیمال ایجاد شود، این نوع سرطان تقریباً 95 درصد موارد سرطان مثانه را تشکیل می‌دهد. سرطان مثانه جایی است که رشد بافت غیرطبیعی که به عنوان تومور شناخته می‌شود، در پوشش مثانه ایجاد می‌شود. در برخی موارد، تومور به عضله مثانه گسترش می‌یابد. شایع ترین علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار است که معمولاً بدون درد است. در این خصوص اگر سلول‌های سرطانی در داخل پوشش مثانه قرار داشته باشند، پزشکان آن را به عنوان سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی (سرطان اولیه مثانه) توصیف می‌کنند. این شایع ترین نوع سرطان مثانه است. اما هنگامی که سلول‌های سرطانی فراتر از پوشش داخلی، به داخل عضله مثانه اطراف گسترش می‌یابند، به آن سرطان مثانه مهاجم عضلانی (یا سرطان مثانه مهاجم) می‌گویند. این نوع سرطان کمتر رایج است، اما احتمال انتشار آن به سایر قسمت‌های بدن بیشتر است. اگر سرطان مثانه به سایر نقاط بدن گسترش یافته باشد، به عنوان سرطان مثانه پیشرفته یا متاستاتیک شناخته می‌شود. در راستای درمان این بیماری، توسعه مهارکننده‌های ایمن بازرسی (ICIs)، که تعامل مرگ برنامه‌ریزی شده 1 (PD-1) و آنتی‌ژن لنفوسیت T سیتوتوکسیک 4 (CTLA-4) را با لیگاندهایشان مسدود می‌کند، انقلابی در درمان چندین تومور جامد ایجاد کرده است. بنابراین  اختلال در ایست بازرسی PD-1/PD-L1 متعاقباً به کانون تحقیقات شدید در تلاش برای توسعه درمان‌های مؤثری تبدیل شده است.

داروی Pembrolizumab (پمبرولیزوماب)

پمبرولیزوماب یک آنتی بادی انسانی شده پروتئین مرگ سلولی 1 (PD-1) ضد برنامه ریزی IgG4 است که به PD-1 متصل می‌شود و اتصال PD-1 به لیگاندهای آن، لیگاند مرگ برنامه ریزی شده 1 و لیگاند مرگ برنامه ریزی شده 2 را مسدود می کند. این اولین مهارکننده ایست بازرسی ایمنی بوده است که به طور قابل توجهی بقای کلی را بهبود بخشیده و در عین حال تحمل بهتری را در مقایسه با شیمی درمانی نشان داده است. Pembrolizumab در دسامبر 2017 در ژاپن برای درمان بیماران مبتلا به سرطان یورتلیال که پس از شیمی درمانی سرطان آنها پیشرفت کرده بودند، تأیید شد. ایمنی و اثربخشی پمبرولیزوماب برای درمان این بیماران در مطالعات بالینی تایید شده است. به بیانی دیگر آنتی بادی‌های مونوکلونال علیه مرگ برنامه ریزی شده 1 (PD-1) و لیگاندهای آن (PD-L1 و PD-L2) فعالیت ضد توموری قوی و پروفایل ایمنی قابل کنترل در بسیاری از شرایط بدخیم پیشرفته از جمله در سرطان ادراری را نشان داده اند. Pembrolizumab، به عنوان یک آنتی بادی ایزوتیپ مونوکلونال IgG4κ بسیار انتخابی و انسانی شده علیه PD-1، می‌تواند درگیری PD-1 با لیگاندهای آن را مختل کند و سیگنال‌های مهاری در سلول‌های T را مختل کند. پمبرولیزوماب در بیماران مبتلا به کارسینوم یوروتلیال پیشرفته در مطالعه فاز 1b KEYNOTE-0129 و فاز 2 مطالعه KEYNOTE-052 فعالیت ضد توموری نشان داد. بنابراین FDA برای بیماران مبتلا به سرطان یوروتلیال پیشرفته یا متاستاتیک محلی که واجد شرایط شیمی درمانی حاوی سیس پلاتین نیستند، تأیید سریعی را برای Enfortumab vedotin-ejfv (Padcev) و pembrolizumab (Keytruda) اعطا کرده است.

نتایج استفاده از داروی Pembrolizumab

بیماران مبتلا به سرطان مثانه مهاجم عضلانی پس از جراحی رادیکال در معرض خطر بالای عود بیماری و متاستاز هستند.  Pembrolizumab در مقابل مشاهده به طور قابل توجهی خطر عود بیماری را برای این بیماران کاهش داد. کلینیک چند رشته ای در مرکز تحقیقات سرطان موسسه ملی سرطان. این اطلاعاتی است که مدت‌ها در جامعه سرطان مثانه مورد انتظار بود و ما از نتایج مثبت مطالعه AMBASSADOR و معنای آن برای بیماران مبتلا به سرطان مثانه هیجان‌زده هستیم. حتی در یک بررسی آنالیز موقت از پیش تعیین‌شده، پمبرولیزوماب بهبود معنی‌دار آماری و بالینی معنی‌داری را در مقایسه با DFS در این بیماران پس از جراحی نشان داد. کارآزمایی به ارزیابی دیگر نقطه پایانی اولیه بقای کلی (OS) ادامه خواهد داد. نتایج جزئی این کارآزمایی در یک نشست علمی آتی ارائه شده و با مقامات نظارتی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اهمیت نتایج کارآزمایی AMBASSADOR

متیو گالسکی، MD، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی Icahn در کوه سینا و معاون مدیر تحقیقات ترجمه در موسسه سرطاندر خصوص نتایج کسب شده گفت: مشخصات ایمنی پمبرولیزوماب در این کارآزمایی با آنچه در مطالعات گزارش شده قبلی مشاهده شده بود مطابقت داشت و هیچ سیگنال ایمنی جدیدی شناسایی نشد. کارآزمایی AMBASSADOR داده‌های بسیار مهمی را برای زمینه سازی نقش محاصره ایست بازرسی ایمنی کمکی در درمان بیماران مبتلا به سرطان یورتلیال مهاجم عضلانی ارائه می‌دهد که یک بار دیگر تاثیر بالینی و علمی مطالعات شبکه ملی کارآزمایی‌های بالینی موسسه ملی سرطان را نشان می‌دهد. AMBASSADOR (A031501) یک کارآزمایی فاز 3 است که پمبرولیزوماب را در مقابل مشاهده برای درمان کمکی MIUC موضعی و کارسینوم یوروتلیال محلی پیشرفته را ارزیابی می‌کند. نقطه پایانی اولیه دوگانه شامل  OS و DFS است و نقاط پایانی ثانویه شامل OS و DFS در بیماران PD-L1 مثبت و منفی است.

 شیوه مطالعاتی

 این کارآزمایی 702 بیمار را انتخاب کرد که به طور تصادفی برای دریافت پمبرولیزوماب (200 میلی گرم به صورت داخل وریدی هر سه هفته تا 18 سیکل) تحت نظر قرار گرفتند. عود سرطان پس از جراحی می‌تواند یک رویداد ویرانگر برای بیماران باشد. جاناتان روزنبرگ، رئیس مرکز بخش ادراری تناسلی و ریاست مشترک کمیته اتحاد در بخش انکولوژی تومور جامد در Memorial Sloan Kettering Cancer، گفت: در این مطالعه، درمان با پمبرولیزوماب منجر به بهبود قابل توجهی در بقای عاری از بیماری و البته بدون هیچ سیگنال ایمنی جدیدی در مقایسه با گروه شاهد شد،. "این نتایج به ما کمک می‌کند تا نقش محاصره ایست بازرسی ایمنی را در این جمعیت بیمار درک کنیم."

پایان مطلب/.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه