تاریخ انتشار: شنبه 04 آذر 1402
تشخیص بیومارکر چند نوع سرطان با یک آزمایش خون فوق حساس
یادداشت

  تشخیص بیومارکر چند نوع سرطان با یک آزمایش خون فوق حساس

آزمایش خون جدید، نشانگر زیستی بسیار اختصاصی ORF1p را که در سرطان‌های متعدد یافت می‌شود، شناسایی می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانستن بیومارکرها برای تشخیص زودهنگام سرطان، طبقه بندی خطر، انتخاب درمان و نظارت بر پاسخ درمانی مورد نیاز است. در حالی که پروتئین‌ها می‌توانند نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون مفید باشند، بسیاری از آنها حساسیت یا ویژگی محدودی برای این کاربردها دارند. در همین راستا در مطالعه ای که توسط محققین Mass General Brigham، موسسه Wyss برای مهندسی الهام گرفته از بیولوژیکی در دانشگاه هاروارد، و موسسه سرطان Dana-Farber، با همکاری محققانی از سراسر کشور و خارج از ایالات متحده انجام شد، محققان یک ابزار ارزان قیمت و فوق حساس ساختند، که با انجام یک آزمایش خون موفق شدند سطوح دقیق بیومارکر سرطانی که در سرطان‌های رایج بسیار اختصاصی است را تشخیص دهند. هر آزمایش را می‌توان تنها با نیم قطره خون (25 میکرولیتر) انجام داد. این ابزار نویدبخش تشخیص زودهنگام سرطان و پایش بیماری است و به طور بالقوه می‌توان از آن در ارتباط با ابزارهای دیگر برای تشخیص، طبقه‌بندی خطر و درمان استفاده کرد. نتایج  این مطالعه در Cancer Discovery منتشر شده است. نویسنده همکار دیوید والت، دکترای دکتر، از بخش آسیب شناسی در بیمارستان زنان و بریگهام، یکی از اعضای مؤسس ماس جنرال بریگهام و عضو هیئت علمی اصلی، گفت: «تشخیص نشانگرهای زیستی سرطان یک حوزه تحقیقاتی در حال رشد است ولی هنوز یک زمینه تازه کار و جدید است. در موسسه Wyss نتایج ما نشان می‌دهد که می‌توانیم سطوح این بیومارکر سرطانی را در خون بیماران مبتلا به انواع سرطان‌ها تشخیص دهیم.»

نشانگرهای زیستی سرطان

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، تا حدی به دلیل تشخیص دیرهنگام که مستلزم گزینه های درمانی محدود و اغلب ناکارآمد است. اکثر سرطان‌ها فاقد روش‌های غربالگری معتبر هستند، و موارد موجود اشکالات متعددی را نشان می‌دهند که منجر به انجام کارهای غیرضروری می‌شود و هزینه‌های سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را افزایش می‌دهد. نشانگرهای زیستی سرطان، ژن‌ها، پروتئین‌ها یا سایر موادی هستند که می‌توان آن‌ها را آزمایش کرد تا جزئیات مهمی در مورد سرطان فرد آشکار شود. بسیاری از نشانگرهای زیستی سرطان شناخته شده هستند. آزمایش نشانگرهای زیستی ممکن است برای همه مفید نباشد. اما برای افراد مبتلا به بسیاری از انواع سرطان، آزمایش نشانگر زیستی ممکن است اطلاعات مفیدی را ارائه دهد که می‌تواند گزینه‌های درمانی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. اما سوال اینجاست که چرا آزمایش‌های نشانگر زیستی  برای درمان افراد سرطانی مفیداست، زیرا همه سلول‌های سرطانی شبیه هم نیستند. حتی در میان افراد مبتلا به همان نوع سرطان (مانند سرطان سینه یا ریه)، سلول‌های سرطانی می‌توانند تغییرات ژنی متفاوت یا سطوح مختلفی از پروتئین‌های خاص داشته باشند که می‌توانند به رشد سلول‌های سرطانی کمک کنند. این تغییرات همچنین ممکن است بر میزان پاسخ سرطان به انواع خاصی از درمان‌ها تأثیر بگذارد، مانند درمان دارویی هدفمند و ایمونوتراپی، که وقتی سلول‌های سرطانی ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را از سلول‌های طبیعی متفاوت می‌کند، بهترین عملکرد را دارند. برخی از این تفاوت‌ها را می توان به عنوان نشانگرهای زیستی آزمایش کرد. اما تفاوت در ویژگی‌های سلول‌های سرطانی اساس نحوه عملکرد داروهای هدفمند است. داروهای هدفمند اغلب برای حمله به سلول های سرطانی طراحی می‌شوند که تغییرات ژنی یا پروتئینی خاصی دارند.

تست تشخیص مبتنی بر SiMoA

این مطالعه جدید از یک فناوری تشخیصی مبتنی بر تک مولکول، معروف به SiMoA استفاده می‌کند که توسط آزمایشگاه والت توسعه داده شده است. این آزمایش برای تشخیص پروتئین  (ORF1p) طراحی شده است - یک پروتئین قابل جابجایی که در بسیاری از سرطان‌ها وجود دارد اما در بافت طبیعی مربوطه وجود ندارد و می‌تواند نشان دهنده خطر بالای مرگ و میر سرطان باشد. مدت‌هاست که محققان به دنبال یک آزمایش حساس و دقیق برای تشخیص ORF1p هستند. نویسندگان اولین تحقیق خود را از این آزمایش به عنوان یک کار آزمایشی توصیف می‌کنند که بهتر از آنچه تصور می‌کردند کار می‌کرد، که در ادامه با یک سری پیشرفت‌های مهندسی و تکرار در نمونه‌های بیمار دنبال شد. مارتین تیلور، سرپرست تیم تحقیق از بخش آسیب شناسی در بیمارستان عمومی ماساچوست، دیگر بنیانگذار ماس جنرال بریگام، می‌گوید: «ما از اینکه این آزمایش چقدر در تشخیص بیان بیومارکر در انواع سرطان کار می‌کند، شوکه شدیم. "این سؤالات بیشتری را برای ما ایجاد کرده است تا بتوانیم کاوش کنیم و همین موضوع علاقه را در بین همکاران در بسیاری از مؤسسات برانگیخته است."

شناسایی فاکتورسرطانی ORF1p

محققان با همکاری محققان در سراسر جهان، نمونه خون بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان تخمدان و کولورکتال را آزمایش کردند. ابزار ارزیابی فوق حساس با موفقیت مقدار ORF1p را در نمونه‌های خون بیماران سرطانی تعیین کرد، این نمونه در بیماران «سالم» به ندرت مشاهده شده است. مطالعات بر روی نمونه‌های بافتی از حدود 200 سرطان کولون و 75 بیوپسی مری، که از بیماران در مراحل مختلف بیماری به‌دست آمد، نشان داد که بیان بافت ORF1p در کارسینوم‌ها و ضایعات پیش‌ساز پرخطر شایع است. نتایج ما این ایده در حال ظهور را تقویت می‌کند که بیان ORF1p یک «نشانه سرطان» است که در اوایل روند بیماری بیان می‌شود. بیان فراگیر ORF1p در کارسینوم‌ها و عدم بیان آن در بافت‌های طبیعی باعث می‌شود ORF1p برخلاف سایر بیومارکرهای پروتئینی که سطح بیان طبیعی دارند، نباشد. تیلور گفت: این زیست شناسی منحصر به فرد آن را بسیار خاص می کند.

محدودیت‌های مطالعه

محدودیت مطالعه این است که نتایج اطلاعات کلیدی مانند محل بافت‌های سرطانی را در بدن ارائه نمی‌دهد. علاوه بر این، ابزار ارزیابی فوق حساس در شناسایی همه سرطان‌ها و زیرگروه‌های آن‌ها موفق نیست. این تیم پیش‌بینی می‌کند که این ابزار می‌تواند علاوه بر آزمایش‌های دیگر برای بهبود کلی روش‌های آزمایش تشخیص زودهنگام استفاده شود و به پزشکان اجازه می‌دهد تا پاسخ بیمار به درمان سرطان را در زمان واقعی نظارت کنند و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهند. والت گفت: این آزمایش بسیار خاص است، اما اطلاعات کافی برای استفاده در شناسایی مکان را به ما نمی‌گوید. دیدن موفقیت اولیه این ابزار ارزیابی فوق حساس هیجان انگیز است، اما کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. محققان آسیب شناسی این مطالعه اکنون با پزشکان کار می‌کنند تا دقت آزمایش را در گروه‌های آزمایشی بزرگتر و جمعیت‌های مختلف بیماران مطالعه کنند تا بفهمند آیا ارزیابی بیومارکر ORF1p برای مراقبت از بیماران آنها مفید است یا خیر.

گام بعدی مطالعه

آنها همچنین در حال کار بر روی تعیین اینکه آیا این نشانگر زیستی می‌تواند برای طبقه بندی خطر سرطان در بیماران استفاده شود یا خیر، کار می‌کنند. ما از دهه 1980 می دانیم که عناصر قابل جابجایی در برخی از سرطان‌ها فعال هستند و تقریباً 10 سال پیش گزارش دادیم که ORF1p یک نشانگر زیستی سرطانی فراگیر است، اما تا به حال توانایی تشخیص آن در آزمایش خون را نداشته ایم. نویسنده همکار، کاتلین برنز، MD، PhD، رئیس بخش آسیب شناسی در دانا فاربر، گفت. « داشتن فناوری با قابلیت تشخیص ORF1p در خون، امکانات زیادی را برای کاربردهای بالینی باز می‌کند. ما خوش شانس بودیم که این تیم فوق العاده را گرد هم آوردیم تا محدودیت‌های این سنجش‌ها را پشت سر بگذاریم و این نمونه‌های ارزشمند را بدست آوریم و آزمایش کنیم. برای انجام ادامه کار هیجان زیادی در ما وجود دارد."

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه