تاریخ انتشار: یکشنبه 12 آذر 1402
سلول‌های ایمنی سپری در برابر سرطان روده
یادداشت

  سلول‌های ایمنی سپری در برابر سرطان روده

نتایج یک مطالعه نقش سلول‌های ایمنی برای جلوگیری از سرطان روده را بسیار مهم عنوان می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در اولین اقدام پزشکی، دانشمندان با مهار سلول‌های ایمنی در روده بزرگ مانع رشد سرطان روده در موش ها شدند. یکی از هیجان‌انگیزترین درمان‌های جدید سرطان، ایمونوتراپی است که با آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و تخریب سلول‌های سرطانی کار می‌کند. با این حال، بیشتر ایمونوتراپی‌های فعلی فقط برای اقلیت کوچکی از بیماران مبتلا به سرطان روده مفید است (کمتر از 10 درصد). لیزا میلکه ایمونولوژیست از موسسه تحقیقات سرطان اولیویا نیوتن جان در دانشگاه لاتروب استرالیا می‌گوید: "ما کشف کرده‌ایم که گروه مهمی از سلول‌های ایمنی در روده بزرگ - سلول‌های گاما دلتا T - برای جلوگیری از سرطان روده بسیار مهم هستند."نتایج این مطالعه در Science Immunology منتشر شده است.

سرطان روده

کولون شایع‌ترین محل سرطان دستگاه گوارش (GI) است و همچنین از نظر عملکردی و ایمنی از سایر مناطق دستگاه گوارش متمایز است.  لنفوسیت های T داخل اپیتلیال (T-IELs) با نظارت بر اپیتلیوم، با زیرمجموعه‌های خاصی از T-IELهای گاما دلتا (γδ) به دفاع میزبان کمک می‌کنند تا در برابر سرطان کولورکتال از بدن محافظت ‌کنند. از هر 10 مورد سرطان حدود 1 مورد سرطان روده است. دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان، فقدان علائم در مراحل اولیه پیشرفت بیماری به این معنی است که اغلب برای درمان آن دیر تشخیص داده می‌شود. یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، مارینا یاکو، دانشجوی دکترا در مؤسسه تحقیقات سرطان اولیویا نیوتن-جان، می‌گوید: «اولین پیشرفت تحقیقاتی ما نقشه راه جدیدی برای توسعه ایمنی‌درمانی‌های ترکیبی هدفمند برای درمان مؤثرتر بیماران سرطان روده فراهم می‌کند.

نقش سلول‌های Tگاما دلتا در سرطان روده

Yakou، Mielke و تیمی از محققان از استرالیا و ایالات متحده به نمونه‌های بافتی از تومورهای سرطان روده و همچنین نمونه‌هایی از بیماران بدون سرطان روده پرداختند. آنها متوجه ارتباط بین سلول‌های T گاما دلتا و نتایج بالینی مطلوب در سرطان روده شدند. هنگامی که تعداد بیشتری از این نوع سلول‌های ایمنی در تومورهای بیماران سرطان روده یافت شد، احتمال زنده ماندن و بهبودی مثبت تری را تجربه کردند. میلکه می‌گوید: «سلول‌های گاما دلتا T به عنوان مدافعان خط مقدم ما در روده عمل می‌کنند. چیزی که این سلول‌های ایمنی را خارق‌العاده می‌کند این است که دائماً از سلول‌های اپیتلیال پوشش روده محافظت می‌کنند و به عنوان جنگجو در برابر تهدیدات احتمالی سرطان عمل می‌کنند.» سرطان روده رقص شوم رشد و تقسیم خود را در روده بزرگ آغاز می‌کند که اغلب با پولیپ‌های کوچک (رشد بافت از غشای مخاطی روده ) شروع می‌شود.

ارتباط میان میکروبیوم و سلول‌های گاما دلتا T

تریلیون‌ها میکروارگانیسم، میکروبیومی را می‌سازند که در این بخش از دستگاه گوارش قرار دارد. یک سیستم ایمنی سالم به طیف گسترده ای از باکتری‌ها در میکروبیوم متکی است، اگرچه برخی از آنها با بیماری مرتبط هستند. در طول چند دهه گذشته، مطالعات نشان داده اند که میکروبیوم روده به طور قابل توجهی بر میزبان تأثیر می گذارد. دیس بیوز در روده‌ها با پاتوژنز انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های عصبی، گوارشی و متابولیک مرتبط است. تغییرات در میکروبیوم روده را می‌توان با عادات غذایی یا تغییر در عوامل محیطی ایجاد کرد و مطالعات نشان داده اند که تغییرات در میکروبیوم روده از طریق بیماری‌های التهابی، متابولیت‌های میکروبی یا فاکتورهای دیگر باعث القای CRC شود . نشان داده شده است که میکروبیوم روده نه تنها بر تولید CRC، بلکه بر پیشرفت آن نیز تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، میکروبیوم روده با کنترل اثربخشی درمان سرطان و سمیت عوامل درمانی مرتبط است. بنابراین، عوامل درمانی، مانند پروبیوتیک‌ها، که می‌توانند میکروبیوم روده را کنترل کنند، انتظار می‌رود یکی از موثرترین رویکردها برای کمک به مبارزه با CRC باشد. از سویی دیگر هر ناحیه در روده عملکرد خاص خود را دارد و از نظر نوع و تعداد میکروارگانیسم‌های موجود متفاوت است. محققان در این فکر بودند که آیا ترکیب میکروبیوم ممکن است بر سلول‌های گاما دلتا T و سایر سلول‌های ایمنی در روده تأثیر بگذارد. تجزیه و تحلیل سلول‌های روده انسان و موش ویژگی‌های مولکولی را در روده بزرگ پیدا کرد که بر توانایی سلول‌های گاما دلتا T برای انجام کار محافظتی خود تأثیر می‌گذارد. در حالی که در روده کوچک، آن سلول‌های T تازه کار خود را ادامه می‌دادند. یاکو توضیح می‌دهد: «ما کشف کردیم که مقدار و تنوع میکروبیوم در روده بزرگ منجر به غلظت بالاتر مولکولی به نام TCF-1 در سلول‌های گاما دلتا T در مقایسه با سایر نواحی روده می‌شود.

نقش مولکول (TCF-1)  در پاسخ ایمنی

 مولکول (TCF-1) پاسخ ایمنی طبیعی ما، عملکرد سلول‌های گاما دلتا T را از مبارزه با سرطان روده سرکوب می‌کند. شاید مهم‌تر از همه این بود که مشاهده شد در موش‌هایی که این پروتئین TCF-1 را حذف کرده بودند، پاسخ ایمنی بدنشان در برابر سرطان روده افزایش یافت. یاکو می‌گوید: «این امر اساساً رفتار این سلول‌های ایمنی را تغییر داد و شاهد کاهش قابل‌توجهی در اندازه تومورهای سرطان روده بودیم. این بدان معناست که پتانسیل دستکاری میکروبیوم - و متعاقباً این سلول‌های T - در روده بزرگ در انسان برای بهبود توانایی‌های مبارزه با سرطان آنها وجود دارد. علاوه بر این، بیان TCF-1 به طور قابل توجهی در γδ T-IEL موجود در سرطان‌های کولورکتال انسانی (CRC) در مقایسه با کولون سالم سالم کاهش می‌یابد، که به شدت با فنوتیپ موثر γδ T-IEL و بهبود بقای بیمار ارتباط دارد، سلول‌های γδ T زیرجمعیت منحصر به فردی از سلول‌های T هستند که در اندام‌های لنفاوی ثانویه نادر هستند، اما در بسیاری از بافت‌های محیطی مانند پوست، روده‌ها و ریه‌ها غنی شده اند.در مجموع اینکه کار ما TCF-1 را به‌عنوان یک تنظیم‌کننده رونویسی T-IEL اختصاصی کولون شناسایی می‌کند که می‌تواند استراتژی‌های ایمونوتراپی جدید برای درمان CRC را ارائه دهد.

اهمیت شناخت جوامع میکروبی و سلول‌های ایمنی روده

این تیم می‌گوید این یک پیشرفت بزرگ در دانش ما از جوامع میکروبی و سلول‌های ایمنی روده است و می‌تواند منجر به غربالگری و درمان‌های زودهنگام - برای سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها نیز شود. میلکه می‌گوید: «با توجه به افزایش بروز سرطان روده در جمعیت‌های جوان‌تر امروزه، ما واقعاً علاقه‌مندیم که اکنون رابطه دقیق بین سلول‌های ایمنی، میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی در روده را تشریح کنیم.» "این دانش جدید به ما کمک می‌کند تا عوامل خطر جدیدی را که برای پیشرفت سرطان مهم هستند، درک و شناسایی کنیم، اما غربالگری سرطان روده را در آینده نیز بهبود می‌بخشد."

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه