تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 آذر 1402
ارتباط سلول‌هایT و حملات آسم در مردان
یادداشت

  ارتباط سلول‌هایT و حملات آسم در مردان

با بررسی بیماران مبتلا به آسم خصوصا مردان، ارتباط بین گروه‌ خاصی از سلول‌های T خاطره، با شدت بیماری آسم و عدم پاسخ به درمان‌های رایج را نشان داده شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیماران مبتلا به آسم شدید کنترل نشده نشان دهنده یک اندوتیپ متمایز با التهاب و بازسازی مداوم راه‌های هوایی هستند که به درمان کورتیکواستروئیدی مقاوم هستند. آسم التهاب مزمن مجاری هوایی است که متعاقباً به افزایش انقباض‌پذیری عضله صاف اطراف منجر می‌شود. این وضع از جمله عواملی است که منجر به تنگی راه هوایی و علائم کلاسیک خس خس سینه می‌شود. این تنگ شدن به‌طور معمول چه با درمان یا بدون آن برگشت‌پذیر است. گاهی مجاری هوایی خودشان تغییر می‌کنند. تغییرات معمول در مجاری هوایی عبارتند از افزایش در ائوزینوفیل و ضخیم شدن پرده مشبک.

 در حالت مزمن ممکن است اندازه عضله صاف مجاری هوایی همراه با افزایش تعداد غدد مخاطی، افزایش پیدا کند. انواع سلول‌های دیگر درگیر در این زمینه عبارتند از لنفوسیت‌های،T  ماکروفاژها و نوتروفیل‌ها همچنین ممکن است سایر اجزای سیستم ایمنی بدن از جمله سیتوکین‌ها، کموکاین‌ها، هیستامین، و لوکوترین‌ها نیز درگیر شوند. سلول‌های CD4+ TH2 نقش اصلی را در سازماندهی پاتوژنز آسم ایفا می‌کنند و درمان‌های بیولوژیکی که مسیرهای سایتوکاین آنها را هدف قرار می‌دهند، نتایج امیدوارکننده‌ای داشته‌اند. با این حال، همه بیماران به خوبی به چنین درمانی پاسخ نمی‌دهند و اثرات آنها همیشه با دوام نیست. این مشاهدات این احتمال را افزایش می‌دهد که سایر زیرمجموعه‌های سلول T CD4+ و مولکول‌های مؤثر آن‌ها ممکن است باعث التهاب و بازسازی راه هوایی شوند. دانشمندان موسسه ایمونولوژی لا جولا (LJI) و دانشگاه ساوتهمپتون بریتانیا، گروهی از سلول‌های ایمنی را کشف کرده‌اند که ممکن است باعث آسم شدید شود. این سلول‌ها که سلول‌هایT حافظه ساکن بافت سیتوتوکسیکCD4+ نامیده می‌شوند، در ریه‌ها جمع می‌شوند و به نظر می‌رسد که دارای سلاح‌های مولکولی هستند که بیشترین آسیب را در مردانی که در سنین بالا به آسم مبتلا شده‌اند، داشته باشند. محققان این مطالعه خاطر نشان کردند: احتمال زیادی وجود دارد که این جمعیت سلول T در ریه‌های افراد سالم نیز  باشد. دانشمندان این سلول‌هایT بیماری‌زا را به لطف داوطلبانی که در مطالعه WATCH مبتنی بر کلینیکNHS ثبت‌نام کرده بودند، کشف کردند که صدها بیمار آسم را در سنین، جنس و شدت بیماری مختلف دنبال می‌کند. با پیگیری بیماران در طول سالیان متمادی و تجزیه و تحلیل جمعیت سلول‌های ایمنی آنها، محققان در حال ایجاد ارتباط جدید بین علائم آسم و فعالیت سلول‌های ایمنی هستند. محققان این مطالعه ذکر کردند زمانی که نقش سلول‌هایی مانند این سلول‌هایT بهتر درک شود، می‌توان شروع به توسعه درمان‌هایی نمود که آن سلول‌ها را هدف قرار می‌دهد. دانشمندان اکنون امیدوارند که در مورد این سلول‌ها  و نقش آنها در توسعه آسم  اطلاعات بیشتری کسب کنند، زیرا آنها برای ارائه درمان‌های شخصی به بیماران آسم تلاش‌های بسیاری می‌کنند.

چگونه سلول‌هایT مضر باعث آسم می‌شوند

بنابراین چگونه ممکن است این سلول‌هایT حافظه مضر یا «سیتوتوکسیک»CD4 + باعث ایجاد آسم در مردان مسن شوند. این مشکل ممکن است به ترکیبی از حافظه سلول‌های ایمنی و عدم وجود سلول‌های مفید در ریه بیماران منجر شود. این سلول‌هایT سلول‌های حافظه‌ای نامیده می‌شوند زیرا به مولکول‌هایی که بدن قبلاً با آن‌ها مبارزه کرده است، واکنش نشان می‌دهند. این نوع حافظه سلولی ایمنی به محافظت از بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. متاسفانه همین حافظه سلول T، برای بیماران آسمی مشکل بزرگی ایجاد می‌کند. سلول‌هایT به اشتباه، مولکول‌های بی‌ضرری مانند گرده‌گل را می‌بینند و یک پاسخ التهابی خطرناک ایجاد می‌کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد بیماران آسمی با این سلول‌هایT در ریه‌های خود ممکن است برای حملات شدید آسم و بالقوه کشنده آماده شوند. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این سلول‌هایT برای مردان مسن‌تر مشکل ایجاد می‌کنند. محققان این مطالعه ذکر کردند که ماده وراثتی دارای چشم‌انداز ایمنی متفاوتی هستند. بنابراین دانشمندان علاقه‌مند هستند این مسئله را بیشتر بررسی کنند. محققان این تیم تحقیقاتی، تکنیکی به نام توالی‌یابیRNA تک سلولی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سلول‌های ایمنی در این بیماران استفاده کردند. آنها دریافتند که برخی از سلول‌هایT ضد التهابی که باید با علائم شدید آسم مقابله کنند، در نمونه‌های مایع راه هوایی (نمونه‌هایBAL) این گروه بیمار کمیاب هستند. در عوض، مردانی که در سنین بالا به آسم مبتلا شدند، تعداد زیادی سلول T بالقوه مضر داشتند. ریه‌های آن‌ها باید خانه‌ای از انواع مختلف سلول‌هایCD4+ T باشد، اما برای این گروه، بیش از 65 درصد سلول‌های آن‌ها سلول‌هایT حافظه ساکن بافت CD4+ سیتوتوکسیک بودند. محققان این مطالعه افزودند به طور معمول، یک پزشک به یک بیمار مبتلا به آسم شدید، یک درمان استروئیدی یا داروهای بیولوژیک برای تضعیف پاسخ ایمنی آنها می‌دهد، و این روش درمانی باید ادامه داشته باشد. اما این سلول‌ها ممکن است به این درمان‌ها پاسخ ندهند. مشاهده این عدم تعادل سلولی ایمنی، سرنخ مهمی بود که نشان می‌دهد این گروه بیمار دارای یک زیرگروه جدید آسم هستند.

این کشف جدید می‌تواند منجر به درمان‌های شخصی آسم شود

کار توالی‌یابی به دانشمندان یک بیومارکر جدید ارائه داد تا به آنها کمک کند سلول‌هایT حافظه ساکن بافت سیتوتوکسیکCD4+ را در بیماران بیشتری در آینده شناسایی کنند. محققان این مطالعه ذکر کردند در واقع، یافتن این نشانگر زیستی نشان دهنده یک تغییر کلی، در تحقیقات آسم است. پیش از این، دانشمندان و پزشکان، بیماران مبتلا به آسم را تنها به دو گروه تقسیم می‌کردند: T2 بالا و T2 کم. اکنون به گفته محققان، این دسته‌بندی برای بیماران یا پزشکان مفید نیست. زیرا گروه T2 بالا، در واقع طیف وسیعی از جمعیت‌شناسی و علائم بیمار را شامل می‌شوند. همچنین، زیر گروهی از بیماران مورد مطالعه قرار گرفتند که در سنین بالا به آسم مبتلا شده‌اند. آنها به درمان‌های زیادی مانند دوزهای بالای درمان‌های سمی استروئیدی نیاز دارند. در مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری منتشر شد، تیم تحقیقاتی با شناسایی بسیاری از زیر‌گروه‌های بیماران مبتلا به آسم و تجزیه و تحلیل آنها نشان می‌دهد که 93 درصد از افراد مورد مطالعه مبتلا به آسم شدید در رده T2 بالا قرار داشتند. واضح است که T2 highیک دسته وسیع است. محققان همچنن افزودند که T2 بالا بسیار گسترده است، در واقع برای کمک به پزشکان برای محدود کردن استراتژی‌های درمانی برای شخصی‌سازی درمان بیماران موثر نیست. باید آسم شدید را به‌عنوان زیرگروه‌های مختلف در نظر گرفت، و درمان باید بر اساس این زیرگروه‌ها تنظیم شود. زیرا یک اندازه برای همه مناسب نیست. ماموریت محققان در حال حاضر استفاده از ابزارهای توالی‌یابی و تکنیک‌های دیگر برای کشف نشانگرهای زیستی اضافی و زیرگروه‌های بیماران مبتلا به آسم است. محققان همچنین در حال برنامه‌ریزی برای بررسی سلول‌های ایمنی در گروه‌های بیمار بیشتر هستند، از جمله گروهی که شامل بیماران آفریقایی آمریکایی و اسپانیایی تبار است، دو گروه جمعیت‌شناختی که مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آسم شدید هستند.با بررسی ویژگی‌های بالینی آسم و بیومتریک، محققان چیزهایی را دریافتند که قبلاً هرگز به آن دست نیافته بودند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه