تاریخ انتشار: یکشنبه 26 آذر 1402
مصرف ماهی و رابطه با خطر مرگ و میر و غیرکشنده قلبی عروقی
یادداشت

  مصرف ماهی و رابطه با خطر مرگ و میر و غیرکشنده قلبی عروقی

یک بررسی متاآنالیز جدید نشان می‌دهد که خوردن ماهی زیاد می‌تواند خطرات بیماری قلبی را افزایش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیماری قلبی و عروقی (CVD) یک اصطلاح عمومی‌درای شرایطی است که قلب و عروق خونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌گردد. این بیماری معمولاً با افزایش ذخایر چربی داخل شریان‌ها (آترواسکلروز) و افزایش خطر لخته شدن خون همراه است. همچنین می‌تواند با آسیب به شریان‌ها در‌اندام‌هایی نظیر مغز، قلب، کلیه‌ها و چشم همراه باشد. بیماری قلبی و عروقی یکی از علل اصلی مرگ و ناتوانی در اغلب کشورها است، اما اغلب می‌توان از طریق مدیریت سبک زندگی به صورت سالم، از آن پیشگیری کرد. در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Nutrients، محققان یک متاآنالیز برای تعیین ارتباط بین مصرف ماهی و خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) انجام دادند.

اهمیت رژیم غذایی در سلامت قلب و عروق

مطالعات نشان می‌دهد که عادات غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک به میزان بالای مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در سراسر جهان کمک می‌کند. مطالعات گزارش داده‌اند که مصرف ماهی می‌تواند به طور قابل توجهی بروز بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتر، از جمله متاآنالیزهای بیشتر، برای درک تأثیرات نوع ماهی و روش‌های پخت بر روی CVD‌های مختلف و اطلاع‌رسانی دستورالعمل‌های تغذیه فعلی مورد نیاز است.

طراحی مطالعه

در متاآنالیز حاضر، محققان تأثیر مصرف ماهی بر پیامدهای CVD را ارزیابی کردند.

متاآنالیز تلفیق و ترکیبی از مطالعات مختلفی است که در مورد یک موضوع خاص وجود دارد و امکان استحکام و شفاف‌سازی نتایج حاصل از مطالعات مختلف را فراهم می‌کند. به‌ محض انجام چندین مطالعه که پاسخگویی به یک سؤال را به‌عنوان یک هدف اولیه یا ثانویه انجام داده‌اند، متاآنالیز امکان‌پذیر می‌شود. این‌ یک روش ضروری برای سنتز مطالعات است و این امکان را فراهم می‌کند تا پاسخ دقیق و جهانی مطابق با تمام دانش روز ارائه شود. پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed (MEDLINE)، CINAHL، Cochrane و Embase برای مطالعات مشاهده‌ای با طرح‌های مطالعاتی آینده‌نگر که به زبان انگلیسی در مجلات علمی معتبر بین ۱ ژانویه ۲۰۱۲ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ منتشر شده بودند، جستجو شدند. در میان مطالعات انجام شده، بزرگسالان سالم جمعیت نمونه را تشکیل می‌دادند، مصرف ماهی در معرض خطر بود، تخمین خطر برای مقایسه اثرات مصرف زیاد در مقابل کم ماهی مشخص شد، و خطر CVD و مرگ و میر ناشی از آن نتیجه بود. علاوه بر این، مراجع به مطالعات وارد شده برای شناسایی مطالعات اضافی غربالگری شدند. بررسی‌های سیستماتیک، متاآنالیزها، پتنت‌ها، گزارش‌ها، پوسترها، پایان نامه‌ها، نامه‌ها، ارائه کنفرانس‌ها، مقالات سمینار، و مقالات نظری حذف شدند. دو محقق به طور مستقل انتخاب مطالعه را انجام دادند و اختلافات با بحث یا مشورت با محقق سوم برطرف شد. خطرات سوگیری با استفاده از مقیاس نیوکاسل-اتاوا (NOS) ارزیابی شد. با استفاده از رویکرد اثرات تصادفی، محققان داده‌هایی را از مقادیر خطر نسبی تنظیم‌شده با چند متغیره (RR) دسته‌های مصرف زیاد ماهی در مقابل کم مصرف در مورد بروز بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ‌های مرتبط با آن ترکیب کردند. برای تعیین منحنی رابطه بین مصرف ماهی و خطر بیماری قلبی عروقی از متارگرسیون‌های غیر خطی استفاده شد. علاوه بر این، ارزیابی‌های حساسیت انجام شد که هر بار مطالعه را حذف کردند و بر اساس انواع پیامدهای قلبی عروقی، ماهی مصرف‌ شده و روش‌های پخت طبقه‌بندی شدند. ناهمگونی مطالعه بر اساس مقادیر I2 و سوگیری انتشار با استفاده از آزمون Egger ارزیابی شد.

آنچه اعداد می‌گویند: نتایج

از 2413 رکوردی که در ابتدا شناسایی شد، 2348 مورد پس از غربالگری چکیده عنوان حذف شدند. در نتیجه، 65 مطالعه باقی ماند که 18 مطالعه واجد شرایط در هلند، ایالات متحده (ایالات متحده)، دانمارک، سوئد، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، استرالیا، ژاپن و چین انجام شد. مقادیر متوسط برای سن شرکت‌کننده، نسبت مرد، حجم نمونه و مدت زمان پیگیری به ترتیب 56 سال، 45 درصد و 36713 نفر و 12 سال بود. میانگین شمارش رویدادهای CVD تهدید کننده زندگی و غیر تهدید کننده زندگی (ترکیب)، غیر کشنده و کشنده به ترتیب 1865 رویداد، 1532 رویداد و 1135 رویداد بود. شایع ترین بیماری‌های قلبی عروقی ثبت شده، انفارکتوس میوکارد (متوسط 1123 مورد)، سکته مغزی (میانگین 674 مورد) و بیماری عروق کرونر قلب (میانگین 307 مورد) بود. میانگین نمره NOS هفت به دست آمد که نشان می‌دهد مطالعات انتخاب شده با کیفیت بالا بودند. با این حال، یک ناهمگنی متوسط به بزرگ در مطالعات وارد شده مشاهده شد (I2 از 72٪). متاآنالیز 78805 رویداد بیماری قلبی عروقی را در یک جمعیت انباشته از 1442407 نفر در 18926486.0 سال مجموعا تجزیه و تحلیل کرد. مصرف زیاد ماهی در مقابل مصرف کم ماهی با هشت درصد کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط بود (RR 0.9) تجزیه و تحلیل متارگرسیون نشان داد که 50 گرم ماهی مصرف شده در روز به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تهدید کننده زندگی و غیر تهدید کننده زندگی را تا 9 درصد کاهش می‌دهد (RR, 0.9) که با یک منحنی S شکل به طور یکنواخت کاهش می‌یابد. به همین ترتیب، مصرف دو تا سه وعده 150 گرمی ماهی در هفته خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا هشت درصد کاهش می‌دهد (RR, 0.9) و مصرف روزانه یک وعده ماهی کامل می‌تواند خطر بیماری قلبی عروقی را ≤30 درصد کاهش دهد. تجزیه و تحلیل‌های حساسیت یافته‌های مشابهی را به همراه داشت که نشان‌دهنده استحکام نتایج اولیه بود که هیچ سوگیری انتشار نداشت.

مشخصات: ماهی چرب در مقابل ماهی سرخ شده

مصرف ماهی‌های چرب به طور قابل توجهی خطر بیماری‌های قلبی عروقی کشنده و غیر کشنده را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد که احتمالا به دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ (PUFA) مانند ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است که تجمع پلاکت و التهاب را کاهش می‌دهد. یک افزایش قابل توجه اما اندکی افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی برای مصرف بالای ماهی سرخ شده گزارش شد که احتمالا به دلیل استفاده از روغن‌های گیاهی با میزان بالای اسیدهای چرب اشباع شده مانند روغن نخل است.

نتیجه گیری و جهت گیری‌های آینده

به طور کلی، یافته‌های مطالعه نشان داد که مصرف ماهی می‌تواند خطرات CVD کشنده و غیرکشنده را مطابق با مطالعات قبلی کاهش دهد. افزایش مصرف ماهی می‌تواند منجر به تجمع آلاینده‌های آب مانند جیوه، فلزات سنگین و میکروپلاستیک شود که ممکن است برای بدن انسان سمی‌ باشد. تحقیقات بیشتر، از جمله مطالعات همگن تر، مورد نیاز است تا ارتباط بین مصرف ماهی، رفاه انسان و آلودگی کلی آب را از هم جدا کند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه