تاریخ انتشار: یکشنبه 03 دی 1402
بحران جهانی بهداشت
یادداشت

  بحران جهانی بهداشت

آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های رایج دوران کودکی دیگر کارایی ندارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اثربخشی آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های دوران کودکی در سراسر جهان به طرز نگران کننده‌ای پایین است، به طوری که یک مطالعه نشان می‌دهد که داروهای ضروری در حال حاضر اغلب کمتر از 50 درصد کارایی دارند. همچنین مطالعات پیوسته ( کوهورت) یک بخش اطفال در فیلیپین نشان می‌دهد که همه نوزادان حاضر مبتلا به عفونت‌های مقاوم به چند دارو هستند. درخواست فوری برای دستورالعمل‌های درمانی به روز و افزایش سرمایه گذاری تحقیقاتی بر وضعیت بحرانی مقاومت آنتی بیوتیکی تاکید می‌کند که به ویژه در آسیای جنوب شرقی و اقیانوس آرام شدید است و خطر قابل توجهی برای سلامت کودکان در سطح جهان دارد.

دستورالعمل‌های جهانی نیاز فوری به روز رسانی دارند

آنتی‌بیوتیک‌هایی که معمولاً برای مدیریت عفونت‌های شایع در نوزادان و کودکان استفاده می‌شوند، به دلیل میزان بالای مقاومت آنتی‌بیوتیکی، در بسیاری از مناطق جهان اثربخشی خود را از دست داده‌اند. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه سیدنی انجام شد نشان داد که آنتی بیوتیک‌های متعددی که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای عفونت‌های دوران کودکی توصیه می‌شود، کمتر از 50 درصد در درمان بیماری‌هایی مانند ذات الریه، سپسیس و مننژیت اثربخشی دارند. یافته‌ها نشان می‌دهد که دستورالعمل‌های جهانی در مورد استفاده از آنتی بیوتیک قدیمی است و نیاز به به روز رسانی دارد.

تاثیر منطقه‌ای و هشدار سازمان جهانی بهداشت

مقاومت میکروبی (AMR) زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند و دیگر به داروها پاسخ نمی‌دهند و درمان عفونت‌ها را سخت‌تر می‌کنند و خطر گسترش بیماری، بیماری شدید و مرگ را افزایش می‌دهند. در نتیجه مقاومت میکروبی، آنتی بیوتیک‌ها و سایر داروهای ضد میکروبی بی اثر می‌شوند و درمان عفونت‌ها به طور فزاینده‌ای دشوار یا غیرممکن می‌شود. عفونت‌های باکتریال مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها به طور کلی به سه گروه تقسیم می‌شوند، MDR (Multi Drug Resistant) شامل باکتری‌هایی که به حداقل سه آنتی بیوتیک درکلاس‌های مختلف حساس هستند.، XDR (Extensively Drug Resistant) شامل باکتری‌هایی که فقط به یک تا دو آنتی بیوتیک درکلاس‌های مختلف حساس هستند. ، PDR (Pan Drug Resistant) شامل باکتری‌هایی که به تمامی آنتی بیوتیک‌های مورد سنجش، مقاومت نشان داده‌اند. مناطقی که به شدت آسیب دیده‌اند در جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام هستند، از جمله کشورهای همسایه اندونزی و فیلیپین، جایی که سالانه هزاران مرگ غیرضروری در کودکان ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی رخ می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت، مقاومت ضد میکروبی (AMR) را به عنوان یکی از 10 تهدید بزرگ بهداشت عمومی جهانی که بشریت با آن مواجه است اعلام کرده است. در نوزادان، تخمین زده می‌شود که سالانه سه میلیون مورد سپسیس در سراسر جهان رخ می‌دهد که تا 570000 مورد مرگ و میر رخ می‌دهد، بسیاری از این موارد به دلیل کمبود آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر برای درمان باکتری‌های مقاوم است. این یافته‌ها که در نشریه  Lancet South East Asia منتشر شده است، به شواهد فزاینده‌ای می افزاید که باکتری‌های رایج مسئول سپسیس و مننژیت در کودکان اغلب به آنتی بیوتیک‌های تجویز شده مقاوم هستند. این تحقیق نشان می‌دهد که نیاز فوری به دستورالعمل‌های جهانی آنتی‌بیوتیک به‌ روز شده است تا نرخ‌های به ‌سرعت در حال تکامل AMR را منعکس کند. جدیدترین دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 منتشر شد.

آنتی بیوتیک‌ها زمین را از دست می‌دهند و درخواست دستورالعمل‌های به روز شده

این مطالعه نشان داد که یک آنتی بیوتیک به ویژه، سفتریاکسون، احتمالاً در درمان تنها یک مورد از هر سه مورد سپسیس یا مننژیت در نوزادان تازه متولد شده مؤثر است. سفتریاکسون همچنین به طور گسترده در استرالیا برای درمان بسیاری از عفونت‌ها در کودکان مانند ذات الریه و عفونت‌های دستگاه ادراری استفاده می شود. آنتی بیوتیک دیگر، جنتامایسین، احتمالاً در درمان کمتر از نیمی از موارد سپسیس و مننژیت در کودکان مؤثر است. جنتامایسین معمولاً در کنار آمینوپنی سیلین‌ها تجویز می‌شود، که این مطالعه نشان داد در مبارزه با عفونت‌های جریان خون در نوزادان و کودکان نیز اثربخشی پایینی دارد.

پاسخ فوری به AMR

نویسنده اصلی، دکتر فیبی ویلیامز از دانشکده بهداشت عمومی‌دانشگاه و موسسه بیماری‌های عفونی سیدنی، متخصص بیماری‌های عفونی است که تحقیقاتش بر کاهش AMR در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی پر بار در آسیای جنوب شرقی متمرکز است. او همچنین به عنوان یک پزشک در استرالیا کار می‌کند. دکتر ویلیامز می‌گوید موارد افزایش عفونت‌های باکتریایی مقاوم به چند دارو در کودکان در سراسر جهان وجود دارد. AMR برای کودکان مشکل‌سازتر از بزرگسالان است، زیرا آنتی‌بیوتیک‌های جدید کمتر روی کودکان آزمایش می‌شوند و در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرند. دکتر ویلیامز می‌گوید این مطالعه باید زنگ خطری برای کل جهان از جمله استرالیا باشد. او گفت: "ما از این مشکل در امان نیستیم، بار مقاومت ضد میکروبی بر روی آستان ما است. مقاومت آنتی بیوتیکی سریعتر از آنچه ما تصور می‌کنیم در حال افزایش است. ما برای جلوگیری از عفونت‌های تهاجمی مقاوم به چند دارو و مرگ‌های بی‌ضروری هزاران کودک در هر سال به راه‌حل‌های جدید نیاز داریم."

نیازهای تحقیق و توسعه

این مطالعه 6648 ایزوله باکتری از 11 کشور را در 86 نشریه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا حساسیت آنتی بیوتیکی را برای باکتری‌های رایج عامل عفونت‌های دوران کودکی بررسی کند. دکتر ویلیامز گفت که: " بهترین راه برای مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی در عفونت‌های دوران کودکی این است که بودجه برای بررسی درمان‌های جدید آنتی بیوتیکی برای کودکان و نوزادان در اولویت قرار گیرد. تمرکز بالینی آنتی بیوتیک بر روی بزرگسالان و اغلب کودکان و نوزادان نادیده گرفته می شود. این بدان معناست که ما گزینه‌ها و داده‌های بسیار محدودی برای درمآن‌های جدید داریم." دکتر ویلیامز در حال حاضر به دنبال یک آنتی بیوتیک قدیمی، فسفومایسین، به عنوان راه نجات موقت برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری مقاوم به چند دارو در کودکان در استرالیا است. او همچنین با کمیته بهینه سازی داروی اطفال WHO کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که کودکان به آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های مقاوم به چند دارو در اسرع وقت دسترسی دارند تا مرگ و میر ناشی از AMR در بین کودکان کاهش یابد. پل ترنر، نویسنده ارشد، مدیر بخش تحقیقات پزشکی آکسفورد کامبوج در بیمارستان انگکور برای کودکان، سیم ریپ و استاد میکروبیولوژی کودکان در دانشگاه آکسفورد، انگلستان می‌گوید: " این مطالعه مشکلات مهمی را در مورد در دسترس بودن آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر برای درمان عفونت‌های جدی در کودکان نشان می‌دهد. همچنین نیاز مداوم به داده‌های آزمایشگاهی با کیفیت بالا برای نظارت بر وضعیت AMR را برجسته می‌کند، که تغییرات به موقع در دستورالعمل‌های درمان را تسهیل می‌کند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه