تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 دی 1402
استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی در آلوپسی آندروژنتیک
یادداشت

  استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی در آلوپسی آندروژنتیک

سلول‌های بنیادی می‌توانند تا حدود زیادی درمانی امیدوارکننده برای بیماران آلوپسی ایجاد کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، آلوپسی آندروژنتیک یک بیماری است که منجر به ریزش مو در مردان و زنان می‌شود. این می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روانی فرد داشته باشد که می‌تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی شود. علت شایع آلوپسی بدون اسکار در بین مردان و زنان، آلوپسی آندروژنیک (AGA) است. این بیماری با ریزش موی پیشرونده، معمولاً به صورت توزیع با الگو ظاهر می‌شود و در هر سنی پس از بلوغ شروع شود، اما بروز آن با افزایش سن افزایش می‌یابد. در سن 70 سال و بالاتر، تا 42 درصد از زنان و 80 درصد از مردان ویژگی‌های مشخصه AGA را دارند.
مقدمه 
کوچک شدن فولیکول‌های مو و کاهش تراکم مو در ناحیه آسیب دیده پوست سر بیماران مبتلا به AGA رخ می‌دهد. طول رشد موی انتهایی به تدریج در این بیماری کاهش می‌یابد. هم زنان و هم مردان افزایش موهای کوتاه تلوژن (<30 میلی متر) را در طول دوره بیماری نشان می‌دهند. این نشان می‌دهد که مو در بیماران PHL (الگوی ریزش مو) چرخه زندگی خود را در کمتر از 6 ماه کامل می‌کند. اگرچه علل کوچک سازی ناشناخته است، اما تصور می‌شود که تمایلات ژنتیکی و اثرات آندروژنی با عوامل دیگری مرتبط است که هنوز مشخص نشده است. موهای پوست سر انسان نقش نمادین مهمی در تعیین ظاهر فرد ایفا می‌کند و نقش مهمی از نظر فرهنگی اجتماعی دارد. مدل مو و بلندی مو از ویژگی‌های بارز هویت افراد است و ریزش مو می‌تواند منجر به نارضایتی از ظاهر به خصوص در بین خانم‌ها شود و بر عزت نفس تاثیر منفی بگذارد. ریزش مو همچنین با مشکلات روانی و اجتماعی در مردان همراه است.


درمان‌های رایج ریزش مو
در حال حاضر، ماینوکسیدیل و فیناستراید تنها داروهای مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هستند. دوتاستراید، علیرغم اینکه داروی مورد تایید FDA برای آلوپسی آندروژنیک نیست، اثربخشی طولانی مدت و ایمنی بیشتری را در مقایسه با فیناستراید در بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک مردانه نشان داد. درمان با نور لیزر سطح پایین (LLLLT) تنها دستگاه تایید شده توسط FDA برای درمان آلوپسی آندروژنتیک است. محققان، در یک بررسی سیستماتیک با متاآنالیز از سال 2022، به این نتیجه رسیدند که تنها گزینه درمانی با شواهد قوی، هم برای مردان و هم برای زنان مبتلا به AGA، 5٪ ماینوکسیدیل است. AGA یک بیماری پویا و پیشرونده است، بنابراین پس از تشخیص اولیه، استفاده سریع نه تنها از یک روش درمانی که پیشرفت بیماری را مهار می‌کند، بلکه می‌تواند تغییراتی را که قبلاً رخ داده است را نیز معکوس کند، مهم است.


مطالعات تجزیه و تحلیل اثربخشی درمان با سلول‌های بنیادی به تنهایی
در یک بررسی سیستماتیک ریویو از 15 مطالعه، 4 مطالعه استفاده از درمان سلول‌های بنیادی را به تنهایی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. دو نفر از آن‌ها HFSCs و دو نفر از آن‌ها ADSCs را ارزیابی کردند. مطالعه انجام شده توسط دیگر محققان در گروهی متشکل از 140 بزرگسال متوالی با AGA تایید شده به دنبال بررسی اثربخشی میکروگرافت‌های سلولی اتولوگ که حاوی HFSC ها بودند، است. اثربخشی 1 تا 6 ماه پس از درمان با تجزیه و تحلیل تغییر پارامترهای تریکومتری ارزیابی شد، که نشان داد بسته به ناحیه پوست سر، میانگین تراکم مو به میزان 4.5-7.12 مو در سانتی‌متر مربع افزایش می‌یابد. هیچ عوارض جانبی گزارش نشده است. از طرف دیگر بررسی‌های دیگری از محققان در گروهی متشکل از 100 شرکت کننده با HFSC از میکروگرافت‌های اتولوگ به دست آمده از طریق فناوری میکروگرافت Rigenera انجام دادند. نتایج توسط TrichoScan® تأیید شد و نشان داد که میانگین افزایش تراکم مو در حال حاضر 3.0 ± 30٪ پس از 2 ماه درمان در مقایسه با مقادیر پایه برای منطقه تحت درمان بود.


مطالعات مقایسه سلول‌های بنیادی و/یا سایر درمان‌ها
از 15 مطالعه، 3 مورد استفاده از سلول‌های بنیادی را با درمان دیگری مقایسه کردند. محققان ایمنی و اثربخشی سلول‌های تک هسته‌ای مشتق از مغز استخوان اتولوگ (BMMCs) شامل سلول‌های بنیادی و سلول‌های بنیادی فولیکولی (FSCs) را در 40 بیمار مبتلا به آلوپسی آره آتا (AA) و AGA مورد مطالعه قرار دادند. از 20 بیمار مبتلا به AGA، 10 نفر BMMCs و 10 نفر HFSCs تزریق داخل جلدی دریافت کردند. ارزیابی با رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی و درماتوسکوپی دیجیتال افزایش ضخامت مو و همچنین تراکم مو را پس از شش ماه درمان تک تزریقی در همه گروه‌های بیماران نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین هر دو روش در هر دو نوع آلوپسی وجود نداشت (426/0=p). میانگین درصد بهبودی در بیماران AGA در افراد دریافت کننده BMMC اتولوگ 28 ± 52 و در افراد دریافت کننده FSC اتولوگ 27 ± 42 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت. محققان این مطالعه همچنین خستگی و لرز را در چندین بیمار پس از تجویز فاکتور تحریک کننده کلنی گرانولوسیت گزارش کرد. علاوه بر این، 80 درصد از افراد دچار درد استخوان و هماتوم شدند.


سلول‌های بنیادی در آلوپسی
سلول‌های بنیادی مورد استفاده در درمان آلوپسی آندروژنتیک عمدتاً از دو منبع به دست می‌آیند: فولیکول‌های مو و بافت چربی. از این رو، تقریباً تمام مطالعات به طور خاص به این سلول‌ها مربوط می‌شود. فقط برخی محققان اثربخشی BMSCها را در یک گروه 10 نفری مبتلا به AGA مورد مطالعه قرار دادند، در حالی که تحقیقات موجود روی سلول‌های بنیادی ژله وارتون فقط به آلوپسی آره آتا اشاره دارد. حتی اگر ویژگی مشخص‌تر AGA ضخامت مو است، تنها چند مطالعه این پارامتر را اندازه‌گیری کردند، در حالی که همه تراکم مو را مطالعه کردند. در آلوپسی آندروژنتیک، تغییر قطر بیش از 20 درصد مو در ناحیه وابسته به آندروژن به عنوان استاندارد اصلی تشخیصی آلوپسی آندروژنتیک در نظر گرفته می‌شود. قابل توجه است که، 2 مطالعه شامل بیش از 100 بیمار و افزایش میانگین تراکم مو را گزارش کردند. در برخی از مطالعات، محققان 140 شرکت کننده در مطالعه خود شرکت کردند و در 66، 4٪ بهبود قابل توجهی در تراکم مو در ناحیه پیشانی سر گزارش کردند.
در مطالعات گذشته، عوارض جانبی اصلی توسط برخی مطالعات گزارش شد که اعلام کردند برخی از بیماران پس از فاکتور محرک گرانولوسیت-کلونی، خستگی و لرز را گزارش کردند. 80 درصد افراد نیز از درد استخوان و هماتوم رنج می‌بردند. تمام علائم با داروهای مسکن و ضد التهاب کنترل شد. در همین مطالعه، برای 20 درصد از بیماران تحت درمان با FSC، تنها عارضه جانبی، تحریک پوست سر بود که با نرم کننده‌ها درمان شد. به دلایلی که در بالا ذکر شد، اثربخشی سلول‌های بنیادی مختلف نیاز به مقایسه دارد، زیرا درمان با آن‌ها با بهبودی متفاوت همراه است. درمان با BMSCها برای پزشکان و بیماران جذب بیشتری دارد.
با توجه به نتایج این بررسی، استفاده از تزریق سلول‌های بنیادی در زنان و مردان AGA یک گزینه درمانی امیدوارکننده به نظر می‌رسد. تحقیقات آینده باید بر بهبود طراحی تحقیقات بالینی، انجام مطالعات بیشتر با سلول‌های بنیادی در زنان، و ایجاد بهترین شیوه‌ها در محل‌های تزریق، انواع سلول‌ها، جلسات و دفعات تزریق تمرکز کند. ایجاد یک روش استاندارد برای جمع آوری، آماده سازی و تزریق سلول‌های بنیادی مهم است. در حالی که گزارش‌های متعددی در مورد ADSCs و HFSCs برای درمان AGA وجود دارد، مطالعات بیشتر با BMSCs و شروع مطالعات با سلول‌های بنیادی از ژله Wharton برای شروع در نظر گرفتن آن‌ها به عنوان یک گزینه درمانی ضروری است. انجام مطالعه‌ای برای مقایسه اثربخشی انواع مختلف سلول‌های بنیادی برای درمان AGA مفید خواهد بود، زیرا سهولت به دست آوردن آن‌ها بسیار متفاوت است. 
پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه