تاریخ انتشار: شنبه 07 بهمن 1402
نقش لیپیدهای چربی شیر در سلامتی
یادداشت

  نقش لیپیدهای چربی شیر در سلامتی

با پیشرفت و افزایش فناوری پزشکی، عملکردهای زیست فعال لیپیدها در غشای گلوبول چربی شیر مورد ارزیابی قرار گرفت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، غشای گلبول چربی شیر (MFGM) یک غشای سه لایه پیچیده است که قطرات چربی را در شیر می‌پیچد. در سال های اخیر به دلیل عملکردهای زیست فعال عالی و ارزش غذایی آن توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرده است. MFGM شامل آرایه متنوعی از لیپیدهای فعال زیستی، از جمله کلسترول، فسفولیپیدها، و اسفنگولیپیدها است که نقش اساسی در میانجیگری زیست فعالی MFGM دارند. علاوه بر این، ما تفاوت‌های ساختاری بین گلیسروفسفولیپیدها، اسفنگولیپیدها و گانگلیوزیدها را مقایسه کردند، در حالی که تشکیل قایق‌های لیپیدی تسهیل‌شده توسط کلسترول را معرفی کردند. 


لیپیدها در MFGM
ترکیب و توزیع لیپیدها در MFGM

به عنوان اجزای غالب تک لایه‌ها، لیپیدهای اولیه موجود در غشای سه لایه گلبول‌های چربی شیر شامل فسفاتیدیل اتانول آمین (PE)، فسفاتیدیل کولین (PC)، فسفاتیدیللینوزیتول (PI)، فسفاتیدیل سرین (PS)، اسفنگومیلین (SM، و کولوسترول) است. لایه سطحی دولایه عمدتاً از گلیکولیپیدها، سربروزیدها و گانگلیوزیدها تشکیل شده است، در حالی که لایه داخلی لایه دوم عمدتاً حاوی PE، PI و PS است. فسفولیپیدها اجزای غالب تک لایه‌ها هستند. از نظر ساختاری، SM شامل زنجیره‌های بلندی از بازها، مانند اسفنگوزین است که ستون فقرات مولکول را تشکیل می‌دهد.
تفاوت ترکیب اسیدهای چرب در ترکیب گلبول‌های چربی شیر و MFGM
ترکیبات اسیدهای چرب MFGMs و MFGs (گلبول‌های چربی شیر) به طور قابل توجهی متفاوت بود، که به دلیل این واقعیت بود که لیپیدهای اصلی در MFG تری گلیسیرید، کلسترول و استرهای رتینول بودند که منجر به به تفاوت عملکردهای زیست فعال آن‌ها است. اسیدهای چرب اشباع 55.2-67.0٪ و اسیدهای چرب غیر اشباع برای 33.0-44.8٪ در MFGM اختصاص داده است. اسیدهای چرب اشباع 66.3-73.0٪ و اسیدهای چرب غیر اشباع 27.0-33.7٪ در MFGM را تشکیل می‌دهند.
خصوصیات لیپیدها در MFGM
کروماتوگرافی مایع با آشکارساز تبخیری پراکنده نور (ELSD) روشی است که اغلب برای تعیین کمیت و مشخص کردن لیپیدها استفاده می‌شود. در مطالعات انجام گرفته گذشته، این تکنیک برای تعیین غلظت و نسبت نسبی PC، PI، PS، PE، و SM در MFGMهای آغوز، شیر بالغ و شیر انتقالی گاوها به کار گرفته شد. یافته‌ها نشان داد که غلظت لیپیدهای قطبی در کل لیپیدها در مرحله انتقالی شیردهی به اوج خود رسیده است. محتوای نسبی SM تغییرات قابل توجهی را نشان نداد. با این حال، سطح فسفاتیدیل کولین در شیر بالغ در مقایسه با دو مرحله دیگر بیشتر بود.
عوامل مختلف ترکیب لیپیدی MFGM ها را تغییر می‌دهند
اندازه MFG می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ترکیب MFGM داشته باشد. با توجه به سطوح مختلف MFGs، نسبت حجمی تغییر می‌کند و بنابراین نسبت لیپیدهای قطبی نیز تغییر می‌کند. علاوه بر این، رژیم غذایی و شیردهی اندازه MFG را تغییر می‌دهد که تأثیر قابل توجهی بر ترکیب MFGMs دارد. نسبت PI در MFG های کوچک (3.32 ± 1.21 میکرومتر) به طور قابل توجهی کمتر از MFG های بزرگ (0.90 ± 7.61 میکرومتر) است، در حالی که نسبت PE به طور قابل توجهی بیشتر از MFG های بزرگ است.
جداسازی لیپیدها در MFGMs
عصاره‌های حاوی MFGM به طور عمده به مواد غنی شده با MFGM و عصاره‌های فسفولیپیدی تقسیم می‌شوند. اولی به طور گسترده در تغذیه استفاده می‌شود، در حالی که دومی عمدتاً در محصولات زیبایی استفاده می‌شود. روش های Folch و Mojonnier روش‌های عمومی استخراج لیپید هستند. روش فولک لیپیدها را با استفاده از 20 حجم کلروفرم/متانول 2:1 یا 4 حجم کلروفرم/متانول 1:1 استخراج می‌کند، در حالی که روش موژونیر لیپیدها را با استفاده از مخلوطی از اتانول، دی اتیل اتر و اتر نفت استخراج می‌کند. پس از جداسازی چربی شیر، معمولاً از استخراج فاز جامد برای شکنش استفاده می‌شود. به طور مشابه، فسفولیپیدها را می‌توان از محصولات فرعی لبنی با استفاده از حلال‌های قابل تعویض استخراج کرد.


فسفولیپیدها
اثر ترویجی مکمل فسفولیپید بر توسعه

افزودن MFGMs به شیر خشک نوزاد به دلیل نقش آن در ارتقای رشد شناختی به یک عمل گسترده تبدیل شده است. گنجاندن شیر غنی شده با اسفنگومیلین در رژیم غذایی نوزادان نارس به دلیل تأثیر آن بر رشد شناختی مورد بررسی قرار گرفته است. در یک مطالعه که شامل 24 نوزاد کم وزن بود، نوزادان به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایشی شیر غنی شده با اسفنگومیلین را پذیرفتند، جایی که اسفنگومیلین 20 درصد از کل فسفولیپیدهای شیر را تشکیل می‌داد، در حالی که گروه کنترل شیری را با محتوای اسفنگومیلین تنها 13 درصد دریافت کردند.
اثر تقویتی مکمل فسفولیپید بر حافظه
در واقع، نشان داده شده است که مکمل PS و اسفنگومیلین عملکرد حافظه را تقویت می‌کند. در تحقیقات قبلی که شامل 75 مرد 30 تا 51 ساله بود، به گروه‌های آزمایشی مختلف شیر حاوی دارونما، 0.5 درصد و 1 درصد فسفولیپید (محتوای فسفولیپید تنظیم شده با استفاده از Lacprodan PL 20) در یک دوره 42 روزه داده شد. اثرات محافظت از استرس فسفولیپیدها با استفاده از آزمون استرس اجتماعی ترییر مورد ارزیابی قرار گرفت. نتیجه‌گیری شد که دوزهای بالای فسفولیپیدها می‌توانند فعالیت و پاسخ‌دهی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPAA) را مهار کرده و منجر به یک پاسخ استرس روانی ضعیف شود.
اثر ترویجی مکمل فسفولیپید بر عملکرد ورزش
نشان داده شده است که مکمل فسفولیپیدهای غذایی، مانند PC و PS، عملکرد ورزشی انسان را بهبود می‌بخشد. مکمل فسفولیپیدها و اسفنگولیپیدها، در ترکیب با ورزش، به دلیل پتانسیل آن برای بهبود حرکت عضلات و رشد عصبی عضلانی، از جمله تشکیل اتصالات عصبی عضلانی، بررسی شده است. 


گانگلیوزیدها
گانگلیوزیدها رشد مغز را تقویت می‌کنند

مکمل گانگلیوزیدها، نوعی از گلیکوسفنگولیپیدهای پیچیده، به دلیل وجود اسیدهای سیالیک در گانگلیوزیدها، که در رشد سیناپسی و تشکیل حافظه نقش دارند، به رشد عصبی و عملکرد شناختی کمک می‌کند. هنگامی که نوزادان با شیر خشک با محتوای گانگلیوزید افزایش یافته تغذیه می‌شدند، مشخص شد که تأثیر مطلوبی بر رشد شناختی آن‌ها دارد. در مطالعه‌ای که شامل 60 نوزاد 2 تا 8 هفته‌ای بود، به یک گروه با پودر شیر خشک استاندارد تغذیه شد در حالی که گروه دیگر با پودر شیر خشک غنی‌شده با چربی شیر ترکیبی برای تنظیم میزان گانگلیوزید به 9 میلی‌گرم در 100 گرم تغذیه شدند. رشد شناختی نوزادان مورد ارزیابی قرار گرفت و گروه دریافت کننده فرمول غنی شده با گانگلیوزید نتایج بهبود یافته را نشان داد. علاوه بر این، مکمل‌های قبل از تولد گانگلیوزیدها توسط زنان باردار نیز باعث رشد مغز در فرزندان آن‌ها می‌شود.
این بررسی بر انواع و روش‌های مشخصه‌یابی لیپیدهای اصلی از MFGMs ارائه می‌کند. همچنین کارهای جاری در مورد فعالیت‌ها و عملکردهای بیولوژیکی این لیپیدها، از جمله طرح‌های مطالعه، نتایج تجربی و مکانیسم‌های عملکردی را خلاصه کرد. نشان داده شده است که مکمل لیپیدهای مشتق شده از MFGM در رژیم غذایی باعث رشد و بهبود ایمنی می‌شود و آن را به پلی بالقوه بین شیر خشک و محصولات شیر مادر تبدیل می‌کند. این بررسی بر اهمیت مطالعه لیپیدهای MFGM در زمینه تغذیه غذایی و کاربردهای بالینی تاکید کرد. در حالی که تحقیقات موجود در مورد این موضوع وجود دارد، مقاله نشان می‌دهد که هنوز چیزهای زیادی برای کاوش وجود دارد که نشان دهنده جهت گیری‌های بالقوه تحقیقات آینده است. اشاره شد که ترکیب MFGM تحت تأثیر عوامل خارجی، مانند روش‌های پردازش و مرحله شیردهی قرار داشت. بنابراین، جداسازی و خالص سازی دقیق MFGM و لیپیدهای موجود در آن برای کاربرد تجاری آن‌ها بسیار مهم است. به طور کلی، این مقاله بر عملکرد لیپیدها در MFGM در جنبه های مختلف سلامت و تغذیه انسان تاکید دارد. این امر مستلزم تحقیقات بیشتر برای درک بهتر عملکرد آن‌ها، کشف کاربردهای بالقوه آن‌ها و توسعه روش‌های موثر برای استفاده از آن‌ها در صنایع غذایی است.
پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه