تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 دی 1402
با پیشرفت فناوری پزشکی، رویکردهای تکمیلی به سلامت شبکیه با تمرکز بر رتینوپاتی دیابتی
یادداشت

  با پیشرفت فناوری پزشکی، رویکردهای تکمیلی به سلامت شبکیه با تمرکز بر رتینوپاتی دیابتی

نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که رتینوپاتی دیابتی با مداخله یکسری روش می‌تواند کنترل و حتی مدیریت شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دیابت بر هموستاز کربوهیدرات‌ها تأثیر می‌گذارد، اما بر متابولیسم چربی و پروتئین نیز تأثیر می‌گذارد. به دلیل عوارض چشمی، علت اصلی نابینایی در سراسر جهان است. آسیب شناسی مولکولی نشان می‌دهد که فاکتور هسته‌ای کاپا B (NFκB) نقش مرکزی در پیشرفت رتینوپاتی دیابتی دارد و این مسیر سیگنالینگ را با یکی دیگر از اختلالات عمده شبکیه، گلوکوم، به اشتراک می‌گذارد. بنابراین، رویکردهای درمانی جدید را می‌توان برای کاهش سرعت "اپیدمی" در حال ظهور رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم که این گره حیاتی را هدف قرار می‌دهد، توسعه داد. 


دیابت ملیتوس و تأثیر آن بر سلامتی بر تعداد
اصطلاح دیابت ملیتوس (DM) - که به معنای واقعی کلمه به معنای شیرین عسل ("mellitus" در لاتین) و ادرار زیاد (διαβήτης - یونانی باستان به معنای "عبور") است - به علامتی اشاره دارد که از زمان‌های قدیم مشاهده شده است: ظهور قند در ادرار این یک بیماری متابولیک غیرقابل درمان در حال پیشرفت و غیرقابل درمان با تمایل پیشرونده و دائماً بدتر است که عمدتاً بر هموستاز کربوهیدرات‌ها تأثیر می‌گذارد، اما متابولیسم چربی و پروتئین را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.


چاقی: نقش آن در دیابت و رتینوپاتی دیابتی
تقریبا 68 درصد از بیماران مبتلا به T2DM دارای اضافه وزن با چاقی احشایی مرکزی قابل توجه (و شاخص توده بدنی (BMI) ≥ 30 کیلوگرم بر متر مربع)) هستند که نشان دهنده نقش مهم بافت چربی و چاقی در ایجاد این اختلال است. به دلیل چاقی، T2DM به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است که از عوارض آن می‌توان به رتینوپاتی، نفروپاتی و زخم‌هایی که به سختی التیام می‌یابد، اشاره کرد.


دیابت و تاثیر آن بر شبکیه چشم
بیماران مبتلا به دیابت در معرض خطر بالایی (تقریباً 90٪) برای ابتلا به رتینوپاتی دیابتی (DR) هستند که شایع ترین عارضه میکروواسکولار مربوط به DM است. DR در حال حاضر علت اصلی نابینایی است. این را می‌توان به رشد سریع جمعیت دیابتی نسبت داد. مطالعه آینده نگر دیابت انگلستان (UKPDS) نشان می‌دهد که تا 40 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) در زمان تشخیص درجاتی از DR را دارند.


سیگنال دهی NFκB
اگرچه درمان VEGF به طور گسترده پذیرفته شده است، مسیر NFκB در درمان DR کمتر مورد توجه قرار گرفته است. NFκB یک واسطه حساس به ردوکس در چندین فرآیند مختلف سلولی است و تقریباً در هر نوع سلولی وجود دارد. این کمپلکس پروتئینی حالت غیرفعال دارد و زمانی که محرک‌های مختلف (مانند هیپرگلیسمی، هیپوکسی، التهاب و...) رخ می‌دهد، فعال می‌شود. در طول فعال شدن، پروتئین IκB (مهارکننده κB) توسط کینازهای IκB در سیتوپلاسم فسفریله می‌شود و سپس NFκB به هسته منتقل می‌شود. به عنوان عامل رونویسی، NFκB، رونویسی طیف گسترده‌ای از ژن‌ها را در پاسخ‌های ایمنی (تطبیقی، ذاتی) و التهابی، مانند سیتوکین‌های پیش التهابی، مولکول‌های چسبنده و کموکاین‌ها تنظیم می‌کند.


اهداف
مطالعات اخیر متعددی NFκB را در زمینه اختلالات سطح چشم، از جمله آسیب‌های شیمیایی، آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش، عفونت‌های میکروبی، بیماری‌های آلرژیک چشم، خشکی چشم، ناخنک، و رد پیوند قرنیه مورد بررسی قرار داده‌اند. همانطور که قبلا ذکر شد، عوامل خطر اصلی DR نقش مهمی در تکامل وضعیت التهاب شبکیه از طریق استرس اکسیداتیو، اختلال در تنظیم نیتریک اکسید سنتاز، تشکیل AGE یا مهار مسیرهای ضد التهابی درون زا دارند. مهار عناصر کلیدی تنظیم کننده (TNFα، NFκB، پلی (ADP-ribose) پلیمراز (PARP)، یا سیکلواکسیژناز (COX)) در پاسخ‌های التهابی ناشی از دیابت به طور موثر برای به تاخیر انداختن عوارض عروقی مرتبط با DR قابل استفاده است.


مدیریت DR
مدیریت مبتنی بر شواهد DR

سازمان جهانی بهداشت (WHO)، آکادمی چشم پزشکی آمریکا، و کالج سلطنتی چشم پزشکان دستورالعمل‌هایی را منتشر کرده‌اند که توصیه‌های مبتنی بر شواهد را برای مراقبت از بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی، از جمله غربالگری، تشخیص، ارائه کرده‌اند. هدف ارائه موثرترین و مناسب ترین مراقبت برای هر بیمار جداگانه بر اساس نیازها و شرایط خاص است. دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که کنترل خوبی بر سطح قند خون و فشار خون برای کاهش خطر ایجاد یا پیشرفت رتینوپاتی داشته باشید. غربالگری معمولا شامل معاینه مردمک گشاد شده برای بررسی تغییرات عروقی در شبکیه است.
راه‌حل های احتمالی آینده
در حال حاضر، غربالگری و تشخیص رتینوپاتی دیابتی را می‌توان با فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی (AI) و پزشکی از راه دور پشتیبانی کرد. اسکن شبکیه را می‌توان با الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص DR و جلوگیری از کوری تجزیه و تحلیل کرد. این الگوریتم‌ها برای شناسایی خودکار DR که نیاز به ارجاع با نتایج تشخیصی رضایت‌بخش دارد، تأیید شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. پزشکی از راه دور، که شامل استفاده از فناوری دیجیتال برای ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی از راه دور است، همچنین برای بهبود دسترسی به غربالگری DR استفاده شده است. برنامه‌های غربالگری که از تله مدیسین استفاده می‌کنند می‌توانند به افراد این امکان را بدهند که تصاویر شبکیه خود را بگیرند و آن‌ها را برای تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی بیشتر به مراکز غربالگری ارسال کنند.
ارتباط طب مکمل
مهم نیست که بیماری‌های چشمی چقدر اهمیت بهداشت عمومی دارند (اختلالات بینایی برگشت ناپذیر و نابینایی ناشی از عفونت، گلوکوم، آب مروارید، DR و خشکی چشم)، متأسفانه در گیاه درمانی کاملاً نادیده گرفته می‌شوند. تعداد محدودی کارآزمایی بر روی داروهای گیاهی تا به امروز در زمینه چشم پزشکی منتشر شده است و تقریباً هیچ تحقیقی در مورد استفاده مکمل از ابزارهای آروماتراپی-آپیتراپی انجام نشده است. در یک نظرسنجی کانادایی از بیماران مبتلا به گلوکوم، 13.7٪ استفاده فعلی یا قبلی از داروهای مکمل را برای بیماری‌های چشمی خود گزارش کردند، که تقریباً دو سوم بیماران به چشم پزشکان فاش نکردند. متاسفانه مطالعات مشابهی برای DR هنوز منتشر نشده است.
فعالیت بدنی و ورزش
ارتباط بین کم تحرکی و شروع دیابت ثابت و تایید شده است که تقریباً 27 درصد از همه علل این بیماری را تشکیل می‌دهد. عدم فعالیت بدنی به عنوان یکی از عوامل خطر طبقه بندی می‌شود، نه تنها برای شروع T2DM، و همچنین یک عامل کلیدی در بسیاری از عوارض، مانند نارسایی کلیوی، نفروپاتی و DR است. شواهد قوی وجود دارد که کاهش وزن اضافی می‌تواند پیشرفت دیابت (از پیش دیابت به دیابت نوع 2) را به تاخیر بیندازد. ایروبیک و سایر ورزش‌ها به طور مرتب به بیماران توصیه می‌شود.
فیتوتراپی و ترکیبات گیاهی
در سراسر جهان، بسیاری از گیاهان دارویی یا عصاره های گیاهی برای درمان دیابت و DR استفاده می‌شود. انواع گیاهان از جمله Momordica charantia L.، Trigonella foenum-graecum L.، Gymnema sylvestre R. Br.، Azadirachta indica A. Juss.، Zingiber officinale Roscoe، Sesamum indicum L. (روغن)، Allium sativum L.، Andrographis. aniculate (Burm.f.) Nees و Aloe vera (L.) Burm.f. برای مدیریت دیابت استفاده شده است. این گیاهان دارای خواص ضد دیابتی هستند، مانند افزایش ترشح انسولین، ترویج گلیکوژنز و گلیکولیز کبدی، تقلید آدرنالین، مسدود کردن کانال‌های پتاسیم سلول‌های بتا پانکراس، فعال کردن cAMP و تنظیم جذب گلوکز در روده‌ها است. محققان با شمارش گیاهان (Artemisia dracunculus L., Centaurium erythraea Rafn, Cornus officinalis Sieb. et Zucc., Gynura divaricata (L.) DC, Hibiscus rosa sinensis L., Lactarius deterrimus ruabraabra L., My. و Zucc.، Panax ginseng C.A. Meyer، Tamarindus indica L.، Teucrium polium L.، Thymus praecox subsp. skorpilii var. عملکردهای سلولی و بازسازی سلولهای β برای مدیریت DM در نظر گرفتند.
شیوع DR در جمعیت شاغل افزایش یافته است و علت اصلی نابینایی در سراسر جهان است. با این حال، تا به امروز، هیچ درمان موثری برای معکوس کردن پیامدهای عصبی و عروقی شدید آن وجود ندارد. دوربین‌های مداربسته در حال حاضر توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند، به ویژه محصولات طبیعی، که رایج‌ترین گزینه‌های مکمل مورد استفاده هستند. در ایالات متحده آمریکا، مردم بیش از 30 میلیارد دلار در سال برای درمان‌های CAM هزینه می‌کنند، در حالی که 80 درصد جمعیت در آفریقا و آسیا از داروهای طبیعی برای آسیب شناسی‌های مختلف استفاده می‌کنند.
پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه