تاریخ انتشار: دوشنبه 09 بهمن 1402
مروری بر سروتونین در پرفشاری خون ریوی در حال رشد نوزادان
یادداشت

  مروری بر سروتونین در پرفشاری خون ریوی در حال رشد نوزادان

بررسی‌های محققان حاکی از نقش سروتونین در پرفشاری خون ریوی در نوزادان دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سروتونین (5-HT) یک بیوآمین است که در پاتوژنز فشار خون ریوی (PH) نقش دارد. ریه به عنوان یک مکان مهم برای سنتز، جذب و متابولیسم 5-HT عمل می‌کند که سیگنال دهی در درجه اول توسط تریپتوفان هیدروکسیلاز (TPH)، انتقال دهنده 5-HT (SERT) و گیرنده‌های منحصر به فرد 5-HT تنظیم می‌شود. فرضیه 5-HT PH برای اولین بار در دهه 1960 ارائه شد و از آن زمان، مطالعات پیش بالینی و بالینی برای روشن کردن نقش 5-HT در PH بزرگسالان کار کرده‌اند. در طول چند دهه گذشته، شواهد جمع آوری شده از مطالعات بالینی و پیش بالینی نشان داده است که مسیر سیگنالینگ 5-HT ممکن است نقش مهمی در انتقال قلبی ریوی نوزادان و ایجاد PH در نوزادان داشته باشد. بیان گیرنده‌های TPH، SERT و 5-HT از نظر رشدی تنظیم می‌شود، با تغییراتی که منجر به انقباض عروق ریوی و بازسازی عروق ریوی می‌شود. با این حال، در مورد نقش 5-HT در ریه در حال رشد و نوزاد ناشناخته باقی مانده است. 
مقدمه
سروتونین (5-HT) یک بیوآمین است که بیشتر به دلیل نقش آن به عنوان یک انتقال دهنده عصبی و تأثیر آن بر خلق و خو و رفتار مورد استقبال قرار گرفته است. با این حال، اکثر 5-HT در محیطی سنتز می‌شود که در آن 5-HT بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی دیگر از جمله عملکردهای تنفسی، قلبی عروقی و دستگاه گوارش را تعدیل می‌کند. در طی چند دهه گذشته، 5-HT به عنوان یک عامل تنگ کننده عروق ریوی و عامل رگ زایی قوی ظاهر شده است که نقش مهمی در ایجاد فشار خون ریوی (PH) ایفا می‌کند. 5-HT از L-تریپتوفان از طریق فعالیت تریپتوفان هیدروکسیلاز (TPH)، آنزیم محدود کننده سرعت در سنتز 5-HT سنتز می‌شود. TPH دو ایزوفرم مجزا دارد. TPH1 عمدتاً در سلول‌های انتروکرومافین روده کوچک وجود دارد و مسئول تولید 5-HT محیطی است، در حالی که TPH2 در سیستم عصبی مرکزی و روده وجود دارد.
سروتونین در گردش خون ریوی بزرگسالان
سیگنال دهی سروتونین در ریه بزرگسالان

ریه محل مهمی برای سنتز، جذب و متابولیسم 5-HT است. سلول های اندوتلیال شریان ریوی (PA-EC) که انتیما عروق ریوی را می‌پوشانند، همراه با سلول‌های عصبی غدد ریوی (PNEC) که اپیتلیوم راه هوایی را می‌پوشانند، TPH1 را بیان می‌کنند و به سنتز محلی 5-HT کمک می‌کنند. مطالعات پیش بالینی نشان داده است که سنتز PA-EC TPH1 تحت شرایط هیپوکسیک تنظیم می‌شود و منجر به افزایش تولید محلی 5-HT می‌شود.
سروتونین در پرفشاری خون ریوی بزرگسالان
فرضیه 5-HT PH برای اولین بار در دهه 1960 و پس از مشاهده اینکه استفاده از سرکوب کننده‌های اشتها مانند آمینورکس، فن فلورامین و کلرفنترمین منجر به ایجاد PH شد. شناخته شده است که این داروها سطوح خارج سلولی 5-HT را هم در مغز و هم در ریه با مبادله مولکول‌های داروی برون زا برای 5-HT درون زا افزایش می‌دهند، بنابراین بستری برای جذب/انتقال 5-HT فراهم می‌کنند و به توسعه PH کمک می‌کنند. این ارتباط بیشتر با مشاهده اینکه بیمارانی که ذخیره پلاکتی تغییر یافته 5-HT دارند، PH ایجاد می‌کنند، پشتیبانی می‌شود.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) PH را به پنج دسته مجزا طبقه بندی می‌کند: (1) فشار خون شریانی ریوی (PAH). (2) PH ناشی از بیماری قلب چپ. (3) PH ناشی از بیماری مزمن ریوی و/یا هیپوکسی. (4) PH ترومبوآمبولیک مزمن. (5) PH به دلایل ناشناخته. PH با انقباض عروق، بازسازی عروق ریوی و ترومبوز مشخص می‌شود که منجر به افزایش مقاومت عروق ریوی و نارسایی قلب در سمت راست می‌شود. عوارض و مرگ و میر با پیامدهای مرتبط با وضعیت بطن راست قابل توجه است. در حالی که بیشتر متون مربوط به نقش 5-HT در پاتوژنز PH به طبقه بندی WHO گروه 1 یا PAH اشاره دارد، منطقی است که نتیجه گرفته شود که 5-HT ممکن است در پاتوژنز همه گروه‌ها نقش داشته باشد.
سروتونین در گردش خون ریوی جنین
سیگنال دهی سروتونین در دوران بارداری و رشد جنین

در طول بارداری، سطح 5-HT در مادر ثابت می‌ماند اما هم در جفت و هم در جنین افزایش می‌یابد. در نتیجه، تقاضا برای تریپتوفان، اسید آمینه ضروری که به عنوان پیش ساز سنتز 5-HT عمل می‌کند، افزایش می‌یابد تا با نیازهای رشد و نمو جنین مطابقت داشته باشد. جنین در ابتدا به دریافت اسید آمینه مادر و انتقال تریپتوفان از طریق جفت وابسته است. جفت تا اواسط حاملگی به عنوان یک مکان مهم برای سنتز 5-HT عمل می‌کند، با کاهش بعدی در طول سه ماهه دوم و سوم، زیرا جنین به طور مستقل شروع به سنتز 5-HT می‌کند.
سروتونین در گردش خون ریوی نوزادان
انتقال قلبی ریوی نوزادان

تعریف و طبقه بندی PH برای کودکان و بزرگسالان یکسان است. در حالی که واقعاً تفاوت‌هایی در علت، تظاهرات و پیامدهای PH کودکان در مقایسه با PH بزرگسالان وجود دارد، هیستوپاتولوژی و مکانیسم‌های درمان‌های هدفمند مشابه هستند. با این حال، مشخص نیست که آیا این چارچوب باید برای نوزادان نیز اعمال شود. در رحم، PVR به طور قابل توجهی بیشتر از مقاومت عروقی سیستمیک است، و اجازه می‌دهد خون اکسیژن دار جفت به جنین در حال رشد منتقل شود. در بدو تولد، تهویه ریه نوزاد باعث کاهش چشمگیر PVR می‌شود و جریان خون ریوی 8 تا 10 برابر افزایش می‌یابد تا وابستگی پس از تولد به تبادل گاز آلوئولی را تطبیق دهد. فشار شریان ریوی به مدت 2 تا 3 ماه پس از تولد کاهش می‌یابد، روندی که در نوزادانی که در ارتفاعات به دنیا می‌آیند بیشتر طول می‌کشد.
مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین و فشار خون ریوی مداوم نوزادان
در اوایل دهه 2000، چندین مطالعه مورد شاهدی گذشته نگر و متاآنالیز ارتباط بین استفاده مادر از مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) و بروز PPHN را بررسی کردند. بر اساس یافته‌های نگران‌کننده گزارش‌شده توسط این مطالعات اپیدمیولوژیک، سازمان غذا و داروی ایالات متحده یک بیانیه مشورتی صادر کرد و در مورد عواقب بالقوه استفاده از SSRI در دوران بارداری هشدار داد. SSRI ها دسته‌ای از داروها هستند که بازجذب عصبی و بازجذب 5-HT را مسدود می‌کنند. تقریباً 8 تا 10 درصد از زنان باردار SSRI های انتخابی برای درمان اضطراب و/یا افسردگی تجویز می‌کنند.
سروتونین در فشار خون ریوی نوزادان
چندین دهه پس از ارائه فرضیه اصلی 5-HT در ادبیات، یک مطالعه بالینی کودکان، 5-HT PNECs را در نوزادانی که به دلیل سندرم دیسترس تنفسی (RDS) و دیسپلازی برونکوپولمونری (BPD) جان خود را از دست دادند، کمیت کرد. جالب توجه است که تعداد PNECهای واکنش‌پذیر 5-HT در نوزادان نارس که به دلیل RDS فوت کرده‌اند کاهش یافته است، اما در افرادی که به دلیل BPD فوت کرده‌اند به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. این نتایج در 2 ماهگی، زمانی که نوزادان مبتلا به BPD افزایش 34 برابری در 5-HT Immunoreactive PNECs داشتند، آشکارتر بود. اهمیت مسیر 5-HT در فرآیند بازسازی عروق ریوی در بدو تولد با شواهدی مبنی بر کاهش بیان SERT در نوزادان مبتلا به دیسپلازی مویرگ آلوئولی همراه با ناهماهنگی وریدهای ریوی (ACD/MPV) حمایت می‌شود.
PH یک بیماری ویرانگر است که بزرگسالان، کودکان و نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پاتوفیزیولوژی آن توسط مکانیسم‌های مختلفی هدایت می‌شود که در نهایت به شدت بیماری کمک می‌کند. 5-HT یک میتوژن قوی عروق ریوی و ماهیچه صاف است که در پاتوژنز این بیماری نقش دارد. 5-HT هم به صورت مرکزی و هم محیطی از L-تریپتوفان از طریق فعالیت TPH سنتز می‌شود. عملکردهای بیولوژیکی آن در درجه اول توسط گیرنده‌های SERT و 5-HT انجام می‌شود. هدف قرار دادن سیگنالینگ 5-HT با عوامل درمانی جدید از طریق این مسیرها برای بزرگسالان مبتلا به PH نویدبخش است. با این حال، بیان گیرنده SERT ریوی و 5-HT از نظر رشدی تنظیم می‌شود. مجموعه محدودی از متون که نقش 5-HT در رشد ریه و PH نوزاد را توصیف می‌کند، نشان می‌دهد که این مکانیسم کاملاً پیچیده است و ممکن است با آنچه در مورد 5-HT در گردش خون ریوی بزرگسالان شناخته شده است متفاوت باشد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه