تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 مهر 1392
استفاده ترکیبی دو تست تشخیصی می تواند به تشخیص بهتر آسم کمک کند

  استفاده ترکیبی دو تست تشخیصی می تواند به تشخیص بهتر آسم کمک کند

اندازه گیری غلظت FeNO و شمارش ائوزینوفیل ها به صورت جداگانه برای تشخیص آسم استفاده می شود، مطالعات نشان داده که استفاده ترکیبی ار این دو تست می تواند ارائه بهتری از پیش بینی آسم داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  پیش از این تصور می شد که دو روش تستی نوع مشابه ای از آسم را نشان می دهند. اما مطالعه ای جدید در دانشگاه Uppsala سوئد نشان داد که این دو روش واقعا دو فرایند التهابی مختلف را نشان می دهند. با استفاده از تست ها به صورت ترکیبی، شانس بیماران در دریافت درمان صحیح احتمالا بیشتر می شود.

امروزه اندازه ­گیریFeNO  یک روش بالینی معمولی برای تعیین درجه التهاب حساس به استروئید در مجاری هوایی در بیماران مبتلا به آسم است. از طرف دیگر، سال هاست که شمارش گرانولوسیت های ائوزینوفیل در خون برای تشخیص آسم مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از این تصور می شد که این دو روش فرایند التهابی مشابه ای را در آسم نشان می دهند. در مطالعه جدید، محققین اهمیت این دو مارکر التهابی استفاده شده به صورت بالینی را با کمک اطلاعات به دست آمده از جمعیت بزرگی از آمریکایی ها( 12408 فرد بین 6 تا 80 ساله) بررسی کردند.

محققین موفق شدند تعیین کنند که پیوستگی بین FeNO و ائوزینوفیل های خون بسیار ضعیف است. در عوض آن ها مشاهده کردند که سطح افزایش یافته این دو مارکر به طور همزمان، به صورت سینرژیک و غیر مستقل از یکدیگر، احتمال گزارش علایم آسمی یا حمله آسمی در فرد را بالا می برد. نتایج فرضیه محققین که دو مارکر دو فرایند التهابی مختلف را نشان می دهند حمایت می کند.

پروفسور Alving می گوید:" ما پیشنهاد می کنیم که هر دو این اندازه گیری ها اگر به صورت ترکیبی صورت گیرد می تواند فهم بهتری را از التهاب در بیماران آسمی ارائه دهد و بنابراین می توان یک طرح بهتر برای انتخاب یک درمان مناسب برای بیماران را جایگزین کرد."

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه