تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 دی 1402
در خصوص سرطان دهان چه می‌دانید؟
یادداشت

  در خصوص سرطان دهان چه می‌دانید؟

معاینات منظم دندانپزشکی و ویزیت‌های دهان و دندان برای شناسایی مراحل اولیه سرطان دهان مهم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، سرطان دهان می‌تواند تقریباً هر قسمت از دهان را تحت تأثیر قرار دهد و نواحی با بافت نرم، مانند لب‌ها، لثه‌ها، گونه‌ها، زبان و سقف دهان بیشترین احتمال ابتلا را دارند. سالانه حدود 9000 نفر در بریتانیا به سرطان دهان مبتلا ‌می‌شوند و بیش از 3000 نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. با این‌حال، اگر سرطان دهان زود تشخیص داده شود، در بیش از 90٪ موارد با یک درمان نسبتاً ساده به خوبی درمان می‌شود.

در ایران، سالانه 450 مورد جدید ابتلاء به انواع سرطان‌های دهان گزارش می‌شود. میانگین سنی مبتلایان  بین 50 تا 60 سال گزارش شده ولی این موضوع به این مفهوم نیست که امکان ابتلای جوان ترها به این سرطان صفر است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که برای رفتن به دندانپزشکی مشکل دارید، بسیار مهم است که دهان خود را برای علائم اولیه سرطان چک کنید.

به چه چیزی توجه کنیم

علائم اصلی سرطان دهان عبارتند از:

- زخم های دهانی یا بر روی زبان همراه با درد که با گذشت سه هفته از بروز آنها هنوز بهبود ‌نیافته‌اند.

- توده یا تورم در هر نقطه از دهان، فک یا گردن که بیش از سه هفته ادامه داشته باشد.

- لکه های قرمز یا سفید جدید در دهان

- بی حسی زبان یا ناحیه دیگری از دهان

- لق شدن دندان، بدون دلیل

- گلودرد مزمن یا گرفتگی صدا که بیش از شش هفته ادامه داشته باشد.

اگر متوجه هر یک از موارد فوق شدید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک عمو‌می ‌یا دندانپزشک خود مراجعه کنید.

انواع سرطان موجود در حفره دهان و حلق

تقریباً تمام سرطان‌های موجود در حفره دهان و حلق از نوع سرطان سلول‌های سنگفرشی هستند. سلول های سنگفرشی سلول‌های صاف و نازکی هستند که دهان و گلو را پوشش داده اند. انواع دیگر سرطان در حفره دهان و حلق به شرح زیر هستند:

-سرطان غدد بزاقی: این سرطان می‌تواند در غدد مخاطی دهان و گلو شروع شود. انواع مختلفی از سرطان غدد بزاقی وجود دارند که از پرتکراترین آنها می‌توان به سرطان کارسینوم کیستیک آدنوئید، کارسینوم موکواپیدرموئید و آدنوکارسینوم درجه پایین پلی مورف اشاره کرد.

-لنفوم: لوزه ها در پایه زبان قرار گرفته‌اند که حاوی بافت سیستم ایمنی (لنفوئید) هستند و گاهی ممکن است  سرطان از آنها آغاز گردد. 

سرعت عالی درمان

در سال‌های اخیر، دامنه‌ی روش‌های درمان سرطان دهان، از جمله تکنیک‌های جدید، مانند جراحی روباتیک و ایمونوتراپی، افزایش و پیشرفت یافته است و درک بهتر از این بیماری به پزشکان کمک کرده است تا بیماران بیشتری را درمان کنند.

خوشبختانه، بخش قابل توجهی از بیماران درمان را با موفقیت کامل ‌می‌کنند و به خوبی بهبود ‌می‌یابند. با این حال، در برخی بیماران، مرحله پیشرفته سرطان و درمان پیچیده می‌تواند بر ظاهر صورت، گفتار، بلع و حرکت ‌شانه تأثیر بگذارد. اینها ‌می‌توانند بر میزان حضور فرد در اجتماع تأثیر بگذارند؛ زیرا گفتار و توانایی خوردن یا نوشیدن آنها در اثر درمان مختل ‌می‌شود. در برخی از بیمارانی که علایق شغلی یا تفریحی آنها به حرکت خوب شانه یا بازو متکی است، ممکن است پس از درمان نیاز به تغییر شغل و سبک زندگی باشد.

پیشگیری بهتر از درمان است

برخی از عادت‌های سبک زندگی با افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان مرتبط هستند؛ مانند استعمال تنباکو به در شکل‌های مختلف مثل سیگار و غیره، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب. در برخی بیماران، سرطان دهان ‌می‌تواند مربوط به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باشد که از طریق رابطه جنسی غیر متعارف منتقل ‌می‌شود. افرادی که برای سرکوب سیستم ایمنی خود دارو مصرف ‌می‌کنند، مانند دریافت کنندگان پیوند عضو، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهان باشند. اما مهم است که به یاد داشته باشید که تقریبا در نیمی ‌از موارد، این بیماری قابل پیشگیری است.

آیا سرطان دهان واگیردار است؟

بهتر است بدانید این بیماری هرگز واگیردار نیست و تنها شخصی که به این بیماری مبتلا است از وجود آن رنج می‌برد. بنابراین، اگر شخصی که به این بیماری مبتلا است در نزدیکی شماست، بدون نگرانی می‌توانید به او نزدیک شوید و رابط معمول خود را با او ادامه دهید.

در پایان لازم به ذکر است که تحقیقات در رابطه با اپیدمیولوژی سرطان نشان می‌دهد که ساده‌ترین راهکار در رابطه با سرطان دهان، پیشگیری از ابتلا به آن از طریق پرهیز از عوامل بیماری‌زا و همچنین تشخیص زود هنگام آن پیش از آسیب‌رسانی گسترده به اندام‌های سر و گردن است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه