تاریخ انتشار: شنبه 28 بهمن 1402
فعال شدن مجدد ویروس هپاتیت B با سرکوب سیستم ایمنی: یک تهدید پنهان؟
یادداشت

  فعال شدن مجدد ویروس هپاتیت B با سرکوب سیستم ایمنی: یک تهدید پنهان؟

نتایج به دست آمده از مطالعات نشان داد که فعال شدن ویروس هپاتیت B احتمالا در ارتباط با سرکوب سیستم ایمنی می‌باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، فعال شدن مجدد ویروس هپاتیت B (HBV) در زمینه درمان با سرکوب کننده سیستم ایمنی یک علت شناخته شده و قابل پیشگیری در ارتباط افزایش آنزیم های کبدی و هپاتیت بالینی در بیماران تحت درمان است. با این حال، همه درمان‌های سرکوب‌کننده ایمنی خطر یکسانی ندارند. هدف این بررسی در مورد خطرات فعال سازی مجدد HBV مرتبط با عوامل سرکوبگر سیستم ایمنی و پیشنهاد یک الگوریتم مدیریتی بود. خطر فعال شدن مجدد HBV بسته به عامل و بسته به اینکه آیا بیمار HBV مزمن (HBsAg+) داشته یا HBV گذشته (HBsAg-، anti-HBc+) متفاوت است. بالاترین خطر فعال سازی مجدد (بیش از 10%) مربوط به عوامل ضد CD20 و پیوند سلول‌های بنیادی خونساز بود. جوامع متعددی برای بیمارانی که HBsAg مثبت دارند، قبل از شروع درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی، پیشگیری ضد ویروسی اختصاصی HBV را توصیه می‌کنند، در حالی که راهنمایی برای بیماران HBsAg- متغیرتر است. پزشکان باید وضعیت HBV را قبل از شروع درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی بررسی کنند. بیماران با HBsAg مثبت باید در اکثر موارد پروفیلاکسی ضد ویروسی را آغاز کنند، در حالی که افراد HBsAg- باید به صورت موردی ارزیابی شوند. تحقیقات بیشتری برای تعیین مدت زمان بهینه درمان مورد نیاز است.


فعال سازی مجدد هپاتیت B
تعاریف

افراد در معرض خطر فعال شدن مجدد HBV به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: آن‌هایی که از نظر آنتی ژن سطحی هپاتیت B (HBsAg+) مثبت هستند، و آن‌هایی که برای HBsAg (HBsAg-) منفی هستند و آنتی بادی اصلی هپاتیت B (ضد HBc) مثبت هستند. افرادی که HBsAg- هستند و همچنین دارای آنتی بادی سطحی هپاتیت B مثبت (ضد HBs) هستند، ممکن است به عنوان HBV حل شده توصیف شوند، اگرچه خطرات فعال شدن مجدد در این جمعیت کمتر واضح است و بعداً مورد بحث قرار خواهد گرفت. فعال‌سازی مجدد HBV از نظر بالینی به‌عنوان افزایش DNA HBV در مقایسه با پایه و/یا تبدیل سرمی معکوس بالقوه از HBsAg- به HBsAg+ در افراد دارای آنتی HBc مثبت، همراه با عواقب هپاتیت در برخی موارد نشان داده می‌شود.


تاریخچه طبیعی و عوامل خطر برای فعال سازی مجدد HBV
فعال‌سازی مجدد HBV اغلب در سه مرحله اتفاق می‌افتد: افزایش تکثیر ویروس، ظهور فعالیت بیماری، و یا بهبود بعدی یا پیشرفت به نارسایی کبد و به ندرت مرگ. در فاز اولیه، قرار گرفتن در معرض سرکوب سیستم ایمنی ممکن است منجر به افزایش تکثیر ویروسی شود و در مورد افراد HBsAg- تبدیل سرمی معکوس شود. در این مرحله، بیماران ممکن است نسبتاً بدون علامت باشند و آنزیم‌های کبدی آن‌ها می‌تواند طبیعی بماند. زمان شروع فعالیت مجدد HBV می‌تواند از چند هفته پس از شروع درمان تا یک سال پس از قطع درمان متفاوت باشد.


  عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی
بررسی اجمالی طبقه بندی ریسک

عوامل سرکوبگر سیستم ایمنی از طریق مکانیسم‌های مختلف عمل می‌کنند و به این ترتیب، خطرات پایه متفاوت فعال‌سازی مجدد را منتقل می‌کنند. جوامعی مانند AASLD، و همچنین یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز اخیر، تلاش کرده‌اند تا خطر فعال‌سازی مجدد HBV را طبقه‌بندی کنند تا مشخص کنند که آیا درمان پیشگیرانه قبل از شروع یک درمان خاص ضروری است یا خیر، و همچنین مدت زمان آن. باید ادامه یابد خطر فعال شدن مجدد HBV نیز بر اساس وضعیت سرولوژیکی HBV متفاوت است. 
انکولوژی
عوامل ضد CD20/B-Cell-Depleating Agents

عوامل کاهش دهنده سلول B مانند ریتوکسیماب با بالاترین خطر فعال شدن مجدد HBV و همچنین مرگ و میر بالای مرتبط با نارسایی کبدی مرتبط با HBV در بیماران HBsAg+ و HBsAg- مرتبط هستند. این به طور بالقوه به ویژگی‌های خود درمان و این واقعیت مرتبط است که جمعیت بیماران تحت درمان با ریتوکسیماب اغلب دارای سایر عوامل خطر زمینه‌ای (مانند بدخیمی خونی) برای فعال سازی مجدد HBV هستند. یک متاآنالیز نشان داد که بیماران لنفومی دریافت کننده ریتوکسیماب در مقایسه با افرادی که دارو را به عنوان بخشی از رژیم خود دریافت نکرده بودند (10٪ در مقابل 4٪) به طور قابل توجهی خطر ابتلا به HBVr را داشتند و پیشگیری از HBV به طور کلی در این مورد توصیه می‌شود. 
پیوند سلول‌های بنیادی خونساز (HSCT)
بیمارانی که تحت پیوند سلول‌های بنیادی قرار می‌گیرند، تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند تا مغز استخوان گیرنده را از بین ببرد که منجر به سرکوب شدید سیستم ایمنی می‌شود. برخی از مطالعات تا 100٪ خطر فعال شدن مجدد و نرخ 15٪ نارسایی کبد را در بیماران با HBsAg مثبت که پروفیلاکسی دریافت نمی‌کنند گزارش کرده‌اند. این خطر همچنین در بیماران HBsAg- بالا است، با برخی از داده‌ها خطر 6 تا 29 درصد فعال‌سازی مجدد در بیمارانی که بدون پروفیلاکسی تحت HSCT قرار گرفته‌اند، وجود دارد. بیمارانی که ریتوکسیماب را به عنوان بخشی از رژیم پیوند خود دریافت کردند، به طور قابل توجهی در معرض خطر بیشتری قرار داشتند، همانطور که بیمارانی که دوره درمان طولانی تری سیکلوسپورین دریافت کردند. جالب توجه است، فعال شدن مجدد یا تبدیل سرمی معکوس 1 تا 3 سال پس از پیوند مغز استخوان گزارش شده است. بنابراین، دریافت‌کنندگان سلول‌های بنیادی خونساز با سابقه مواجهه با HBV (HBsAg+ یا HBsAg-) توصیه می‌شود به دلیل خطر فعال‌سازی مجدد و عوارض مرتبط، پروفیلاکسی ضد HBV دریافت کنند و ممکن است به پروفیلاکسی طولانی‌مدت نیاز داشته باشند.


سایر ایمونوتراپی: مهارکننده‌های نقطه بازرسی، مهارکننده‌های تیروزین کیناز، و مهارکننده‌های mTOR (اورولیموس)
مهارکننده‌های ایست بازرسی درمان بسیاری از بدخیمی‌ها را متحول کرده‌اند. یک متاآنالیز اخیر نشان داد که بیماران با HBsAg مثبت، نرخ فعال سازی مجدد 11% بدون پیشگیری داشتند و 1% به هپاتیت مرتبط با فعال سازی مجدد مبتلا شدند. در افراد با HBsAg منفی و آنتی HBc مثبت، 0.2 درصد از بیماران به فعالیت مجدد HBV مبتلا شدند. به این ترتیب، پروفیلاکسی ضد HBV ممکن است در بیماران با HBsAg مثبت توصیه شود، اگرچه بعید است در بیماران با HBsAg منفی و آنتی HBc مثبت ضروری باشد.


ایمونوتراپی CAR T-Cell
ایمونوتراپی با سلول T CAR یک روش درمانی نسبتاً جدید است که از سلول‌های T اصلاح شده ژنتیکی برای ارائه درمان ضد تومور جهت دار استفاده می‌کند و اغلب در زمینه بدخیمی‌های خونی استفاده می‌شود. تمام مطالعات موجود روی بیماران با HBsAg مثبت که ایمونوتراپی با سلول T CAR دریافت کردند، شامل بیمارانی بود که درمان ضد ویروسی برای HBV دریافت می‌کردند. جالب توجه است، این درمان با فعال شدن مجدد HBV در 11٪ موارد علیرغم پیشگیری از HBV، از جمله یک مورد هپاتیت مرتبط با فعال سازی مجدد HBV، همراه بوده است. مطالعات بیماران HBsAg- نیز انجام شد. فعال شدن مجدد HBV در 3% از بیماران با HBsAg منفی/ضد HBC مثبت مشاهده شد که پروفیلاکسی ضد HBV دریافت نکردند (در مقایسه با 0% بیمارانی که درمان می‌کردند)، با یک مورد گزارش شده از نارسایی کبدی و مرگ مرتبط با فعال‌سازی مجدد HBV. به طور کلی، به نظر می‌رسد بیمارانی که ایمونوتراپی با سلول T CAR دریافت می‌کنند در معرض خطر بالای فعال شدن مجدد HBV هستند و به نظر می‌رسد از پیشگیری از HBV سود می‌برند. 
فعال‌سازی مجدد هپاتیت B می‌تواند بر افراد مبتلا به هپاتیت B مزمن یا گذشته تأثیر بگذارد که داروهای سرکوب‌کننده ایمنی دریافت کرده‌اند و در برخی موارد ممکن است باعث هپاتیت مهم بالینی یا نارسایی کبدی شود. پزشکان باید قبل از شروع درمان‌های سرکوب‌کننده ایمنی، خطر اولیه فعال‌سازی مجدد HBV را در بیماران درک کنند و در صورت لزوم، پروفیلاکسی مناسب ضد HBV را آغاز کنند. در بیمارانی که پروفیلاکسی دریافت نمی‌کنند، سطح HBV DNA، HBsAg و آنزیم‌های کبدی باید کنترل شود تا امکان شناسایی و درمان سریع فعال شدن مجدد HBV فراهم شود.
پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه