تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 بهمن 1402
ترکیبات مختلف ویتامین D در شرایط چاقی
یادداشت

  ترکیبات مختلف ویتامین D در شرایط چاقی

بررسی‌ها حاکی از نقش ویتامین D و مشتقات آن در شرایط چاقی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، نتایج تعداد زیادی از تحقیقات ارتباط بین وزن بالا و وضعیت ویتامین D پایین را نشان می‌دهد، همانطور که با استفاده از غلظت سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D ارزیابی شده است. ویتامین D می‌تواند در بافت چربی متابولیزه شود و گزارش شده است که بر بیان ژن تأثیر می‌گذارد و التهاب و متابولیسم بافت چربی را در شرایط آزمایشگاهی تعدیل می‌کند. با این حال، متابولیسم دقیق ویتامین D در بافت چربی در حال حاضر ناشناخته است. بافت چربی سفید، گیرنده ویتامین D و آنزیم‌های هیدروکسیلاز را بیان می‌کند که به طور قابل‌توجهی در متابولیسم و کارایی ویتامین D نقش دارند. با این حال، توزیع و غلظت ترکیبات ویتامین D تولید شده در بافت چربی تا حد زیادی ناشناخته است. بستن این شکاف دانش می‌تواند به درک اینکه آیا ترکیبات مختلف ویتامین D اثرات سلامت خاصی در زمینه چاقی دارند یا خیر کمک کند. 
مقدمه 
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که اثرات زیادی بر سلامتی دارد. رایج ترین و شناخته شده ترین آن‌ها اثرات مفید ویتامین D بر تراکم استخوان و سلامت اسکلتی است. علاوه بر این، گزارش شده است که مکمل ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر در بیماران سرطانی و بهبود دیابت نوع 2 در افراد دارای کمبود ویتامین D می‌شود. چندین عامل خطر برای کمبود ویتامین D وجود دارد، مانند سن، کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رنگدانه‌های پوست، استفاده از برخی داروها و افزایش چاقی. اخیراً، ویتامین D در رابطه با COVID-19 مورد بررسی قرار گرفته است، با مطالعاتی که رابطه بین وضعیت ویتامین D پایین و حساسیت بالاتر به عفونت و تأثیر مفید احتمالی مکمل ویتامین D در افراد با سطوح پایین ویتامین D را نشان می‌دهد. علاوه بر این، محققان بیان کردند که ویتامین D ممکن است حلقه مفقوده بین بافت چربی و التهاب مزمن باشد، که توسط شواهد آزمایشگاهی پشتیبانی می‌شود.


متابولیسم ویتامین D
پیش سازهای 25(OH)D شامل ویتامین D3 (کوله کلسیفرول) است که در محصولات حیوانی یافت می‌شود و ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) که عمدتاً در قارچ وجود دارد. در انسان، ویتامین D3 نیز می‌تواند در پوست توسط فتوسنتز پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UVB) پیش ساز 7-دهیدروکلسترول تولید شود. ویتامین D2 و ویتامین D3 مسیر متابولیک یکسانی را دنبال می‌کنند. در این بررسی، اصطلاح ویتامین D زمانی استفاده می‌شود که ویتامین D2 یا D3 به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند. تبدیل ویتامین D به ترکیبات مختلف آن از طریق عمل آنزیم های سیتوکروم P450، به عنوان مثال، ویتامین D 25 هیدروکسیلاز (CYP2R1، CYP27A1 و CYP2J2)، 1α-هیدروکسیلاز (CYP27B1) و CYP24A1YP فوق الذکر حاصل می‌شود. فعالیت این آنزیم‌ها تا حدی به منیزیم به عنوان کوفاکتور وابسته است. آنزیم‌های هیدروکسیلاز عمدتاً در کبد و کلیه و همچنین در سایر بافت‌ها و انواع سلول‌ها مانند بیضه‌ها، سلول‌های خونی، سلول‌های ایمنی و بافت چربی بیان می‌شوند. ویتامین D در کبد (25 هیدروکسیلاز) و کلیه ها (1α هیدروکسیلاز) به 1،25-دی هیدروکسی ویتامین D (1،25(OH)2D) بیواکتیو تبدیل می‌شود. ویتامین D توسط 1,25-دی هیدروکسی ویتامین D هیدروکسیلاز (CYP24A1) به 24,25-دی هیدروکسی ویتامین D (24,25(OH)2D) یا 1,24,25-تری هیدروکسی ویتامین D (1,24,25(OH)3D کاتابولیز می‌شود. در گردش خون، ترکیبات ویتامین D به پروتئین اتصال دهنده ویتامین D (DBP) و آلبومین متصل می‌شوند.


ویتامین D در چاقی
دو متاآنالیز شیوع قابل توجهی بالاتری از سطوح پایین ویتامین D (سرم 25(OH)D <30 نانوگرم در میلی لیتر) در بزرگسالان و کودکان با وزن بدن بالاتر نشان داد. در حال حاضر، فرضیه‌های اصلی برای این ارتباط، جداسازی ویتامین D محلول در چربی در افزایش مقدار بافت چربی در افراد با توده چربی بدن بالا و توزیع حجمی ویتامین D بر روی مقدار بیشتری از توده بدن است. به طور منطقی، این منجر به این فرضیه می‌شود که کاهش وزن می‌تواند به دستیابی به کفایت ویتامین D در افراد با وزن بالاتر کمک کند. با این حال، یافته ها در حال حاضر قطعی نیستند. 


ارتباط ترکیبات مختلف ویتامین D
ترکیب ویتامین D آزاد

اکثر ویتامین D به پروتئین اتصال دهنده ویتامین D (DBP) متصل می‌شود. گیرنده‌های مگالین/کوبولین ورود کمپلکس ویتامین D-DBP را به سلول‌ها امکان پذیر می‌کنند. نسبت ویتامین D آزاد در مقایسه با ویتامین D متصل به پروتئین کسری بسیار کوچک است، اما می‌تواند آزادانه روی غشای سلولی حرکت کند. طبق فرضیه هورمون آزاد، این ویتامین D آزاد را به فعال ترین ترکیب ویتامین D از نظر بیولوژیکی تبدیل می‌کند، و بنابراین، این امر آن را در رابطه با اثرات سلامتی ویتامین D بسیار مرتبط می‌کند.


1،25-دی هیدروکسی ویتامین D (1،25(OH)2D)
ترکیب 1,25(OH)2D به طور کلی به دلیل تمایل زیاد آن به VDR، شکل فعال در نظر گرفته می‌شود. این بخش دو اثر سلامتی 1,25(OH)2D را که در زمینه چاقی بسیار مرتبط هستند برجسته می‌کند: اول، رابطه با التهاب و دوم، اثر بر ترشح آدیپوکین. با توجه به اثرات ضد التهابی 1,25(OH)2D، سیگنال دهی NFkB به عنوان یک مکانیسم بالقوه مطرح شده است، زیرا گزارش شده است که ویتامین D بیان NFkB را کاهش می‌دهد و انتقال NFkB به هسته را مسدود می‌کند، بنابراین رونویسی سایتوکاین‌های پیش التهابی را کاهش می‌دهد.


24،25-دی هیدروکسی ویتامین D (24،25(OH)2D)
ترکیب 24,25(OH)2D یک محصول پاکسازی در آبشار متابولیک ویتامین D است. نسبت 24،25(OH)2D به 25(OH)D به عنوان یک نشانگر جایگزین برای وضعیت ویتامین D پیشنهاد شده است. این نسبت متابولیسم ویتامین D و حلقه‌های بازخورد را در نظر می‌گیرد و به سطح DBP وابسته نیست. هنگام ارزیابی سایر ترکیبات ویتامین D، محققان ارزش پیش بینی 24،25(OH)2D را برای پاسخ به مکمل ویتامین D توصیف کردند. در این بررسی‌ها، نسبت 24,25(OH)2D/25(OH)D پاسخ به مکمل ویتامین D را پیش بینی نمی‌کرد، که با پیشنهادات قبلی 24،25(OH)2D/25(OH)D که یک بهبود یافته بود در تناقض است. 


C-3 اپیمرهای ترکیبات ویتامین D
در متابولیسم ویتامین D، یک مسیر موازی C-3 epimerisation ترکیبات ویتامین D اضافی را معرفی می‌کند. مهمترین آن‌ها ایزومر C-3α 25(OH)D است که از معکوس شدن پیکربندی استریوشیمیایی گروه –OH در C-3 (3β→3α) ناشی می‌شود. اندازه گیری این ترکیب به دو دلیل مهم است. اولاً، گزارش شده است که اپیمر 3α در صورت عدم جداسازی مناسب منجر به تخمین بیش از حد وضعیت ویتامین D با روش‌های تشخیص فعلی، مانند سنجش ایمنی و سنجش MS می‌شود.


اندازه گیری ترکیبات ویتامین D در بافت چربی انسان با LC-MS/MS
ترکیبات ویتامین D معمولاً با استفاده از روش‌های ایمونواسی یا طیف سنجی جرمی (MS) اندازه گیری می‌شوند. در حالی که ایمونواسی خودکار و سریع هستند و هزینه آنالیز در مقایسه با سایر تکنیک‌های ابزاری پایین است، گاهی اوقات فاقد انتخاب‌پذیری هستند و امکان آنالیز چند ترکیب ویتامین D را به طور همزمان فراهم نمی‌کنند. سنجش MS در حال حاضر روش "استاندارد طلایی" است زیرا اندازه گیری ترکیبات ویتامین D متعدد را به طور همزمان، با گزینش پذیری بالا و محدودیت‌های کمی بسیار کم (LOQ) فراهم می‌کند. اما آماده‌سازی نمونه، به‌ویژه هنگام تجزیه و تحلیل بافت چربی، سخت‌تر است.
ترکیبات ویتامین D، مانند 1,25(OH)2D، ویتامین D آزاد و اپیمر 3α 25(OH)D، علاوه بر نشانگر وضعیت 25(OH)D، گزارش شده است که سلامت خارج از اسکلتی مختلف دارند. اثراتی که در زمینه افزایش چاقی بسیار مرتبط هستند. بررسی غلظت ویتامین D در بافت چربی انسان ممکن است نقش ویتامین D را با توجه به التهاب بافت چربی روشن کند. همچنین نشان داده شده است که ویتامین D بر سطوح آدیپوکین تأثیر می‌گذارد، که می‌تواند یک رویکرد مهم برای تعدیل سلامت متابولیک باشد. ویتامین D، اگرچه تنها عامل مؤثر بر ایجاد التهاب در بافت چربی نیست، اما احتمالاً نقش مهمی را ایفا می‌کند، از جمله در سنتز آدیپوکین و زیست شناسی چربی. بنابراین، یک رویکرد جامع به این فرآیندها برای درک تأثیر عوامل فردی مانند ویتامین D مورد نیاز است.
پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه