تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 اسفند 1402
پروفایل هموستاتیک نوزادان با محدودیت رشد داخل رحمی: ارزیابی با استفاده از روش NATEM در نمونه‌های خون بند ناف
یادداشت

  پروفایل هموستاتیک نوزادان با محدودیت رشد داخل رحمی: ارزیابی با استفاده از روش NATEM در نمونه‌های خون بند ناف

محققان پروفایل هموستاتیک نوزادان با محدودیت رشد داخل رحمی را با استفاده از روش NATEM در نمونه‌های خون بند ناف مورد آنالیز قرار دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) با عوارض هموراژیک و ترومبوتیک در دوران پری ناتال همراه است. در این جمعیت ترومبوسیتوپنی، اختلال عملکرد پلاکتی و آزمایشات استاندارد انعقادی طولانی مدت مشاهده می‌شود. هدف از این مطالعه بررسی مشخصات هموستاتیک نوزادان IUGR با استفاده از روش غیر فعال شده (NATEM) در نمونه‌های خون بند ناف می‌باشد. نتایج این مطالعه حاکی از این موضوع بوده که نوزادان IUGR حالت هیپوانعقادی با مقادیر کمتری نسبت به گروه کنترل نشان می‌دهند. با استفاده از رگرسیون خطی چندگانه، IUGR را به‌عنوان یک عامل مستقل مؤثر بر تمام پارامترهای NATEM به جز CT و LI30تعیین شد که نمایه‌های هیپوفیبرینولیتیک و انعقادپذیر را نشان می‌دهد. 
  مقدمه
محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) با ناتوانی جنین در دستیابی به پتانسیل رشد تعیین شده ژنتیکی مشخص می‌شود و یک آسیب شناسی رایج بارداری است که 10 درصد از بارداری‌ها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. IUGR توسط عوامل مختلف ژنتیکی، مادری، جفتی و جنینی ایجاد می‌شود و با مرده زایی، عوارض نوزادی و مرگ و میر همراه است، به خصوص زمانی که با نارس بودن همراه باشد. چندین عارضه کوتاه مدت و بلندمدت بر نوزادان دارای محدودیت رشد تأثیر می‌گذارد که از دوره نوزادی تا بزرگسالی را شامل می‌شود.
رشد داخل رحمی
مشخصات هموستاتیک نوزادان IUGR مورد توجه گسترده‌ای است، زیرا آن‌ها در طول دوره نوزادی عوارض خونریزی دهنده و همچنین ترومبوتیک را تجربه می‌کنند، مانند خونریزی ریوی و گوارشی، سکته مغزی هموراژیک نوزادی، و انعقاد داخل عروقی منتشره.  در حاملگی‌های IUGR، نارسایی جفت نتیجه تشکیل ترومب، اندوتلیوم معیوب، فعال شدن پلاکت داخل جفتی و مصرف آن است که منجر به جفت‌های کوچک و ترومبوسیتوپنی نوزادی می‌شود. محدودیت رشد و متعاقب آن محرومیت از اکسیژن و مواد مغذی در رحم منجر به افزایش سلول‌های پیش‌ساز اریتروئید و کاهش متعاقب مگاکاریوسیت‌ها می‌شود، زیرا هر دوی آن‌ها از یک سلول پیش‌ساز منشأ می‌گیرند و منجر به ترومبوسیتوپنی کم‌بازسازنده می‌شوند. هیپواکسیژناسیون نیز به دلیل توزیع مجدد جریان خون و اثر حفظ مغز بر عملکرد کبد تأثیر می‌گذارد. اختلال در عملکرد کبد نه تنها باعث ترومبوسیتوپنی می‌شود، زیرا خون‌سازی جنین عمدتاً در کبد اتفاق می‌افتد، بلکه سنتز فاکتورهای انعقادی را نیز مختل می‌کند و در نتیجه آزمایش‌های انعقادی استاندارد را طولانی می‌کند.
سنجش غیرفعال (NATEM)
در سنجش غیر فعال(NATEMs)، انعقاد بدون افزودن هیچ معرف غیر از کلسیم فعال می‌شود. از این نظر، دقیقاً سیستم انعقاد را در داخل بدن منعکس می‌کند. به نظر می‌رسد نسبت به فعال کننده‌های انعقادی درون زا، مانند بیماران مبتلا به DIC یا فاکتور بافتی که در مونوسیت‌های در حال گردش در موارد عفونت یا سپسیس بیان می‌شود، حساس تر است. علاوه بر این، در تشخیص هر گونه آسیب شناسی مربوط به فیبرینولیز دقیق به نظر می‌رسد. مطالعات in vitro همچنین NATEM را به عنوان یک ابزار مفید در تشخیص آسیب اندوتلیال نشان می‌دهد. مطالعات مربوط به NATEM عمدتاً بر روی بزرگسالان بوده که شامل، ارزیابی پروفایل انعقادی در بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما، پره اکلامپسی، هموفیلی A ، سیروز همراه با ترومبوز ورید پورتال غیر نئوپلاستیک و اخیراً بیماران COVID-19  تا آنجا که به جمعیت نوزادان مربوط می‌شود. 
در طول دوره مطالعه جاری، 101 نوزاد IUGR و 189 نوزاد شاهد AGA انتخاب شدند. روش زایمان به طور قابل توجهی متفاوت است، با سزارین روش انتخابی در مورد نوزادان IUGR (80.2٪ در مقابل 61.38٪، p: 0.001). سن حاملگی و وزن هنگام تولد نیز به طور قابل توجهی متفاوت است. میانگین سن حاملگی نوزاد IUGR 38 هفته در مقابل 39 هفته برای AGA است (38 در مقابل هفته 39 بارداری، p: 0001/0 <). میانگین وزن هنگام تولد گروه IUGR 2540 در مقابل 3330 برای گروه AGA است.
نتایج بررسی‌های خون بندناف
در گروه IUGR متشکل از 101 نوزاد، محققین ارتباط سن حاملگی، وزن هنگام تولد، pH، تعداد پلاکت و هموگلوبین بند ناف را با پارامترهای NATEM با استفاده از ضرایب همبستگی اسپیرمن، ارزیابی کردند. pH همبستگی منفی با LI30 و LI60 و سن حاملگی با LI30 و LI60 همبستگی مثبت دارد. به نظر می‌رسد وزن هنگام تولد با LI60 همبستگی مثبت ضعیفی دارد. تعداد پلاکت‌ها با A5، A10، A20، MCF، زاویه آلفا و MCE همبستگی مثبت و با CFT همبستگی منفی دارد. هموگلوبین با A5، A10، A20، MCF، زاویه آلفا و MCE همبستگی منفی و با CFT همبستگی مثبت دارد.
وضعیت هموستاتیک نوزادان
نوزادان محدود به رشد با کمبود اکسیژن و مواد مغذی در رحم مشخص می‌شوند که منجر به وزن کم هنگام تولد می‌شود. اگرچه IUGR به خودی خود نشانه‌ای برای سزارین نیست، اما هنگامی که با وضعیت غیر اطمینان بخش جنین مانند یافته‌های داپلر غیرطبیعی اولیه، الیگوهیدرآمنیوس و نارسی شدید همراه شود، سزارین اولیه یا اورژانس روش انتخابی زایمان است. همانطور که داده‌های جاری نشان می‌دهد، گروه مورد مطالعه IUGR دارای مقادیر pH پایین‌تری در بند ناف است که نشان‌دهنده استرس پری ناتال و وضعیت غیر اطمینان‌بخش جنین است که منجر به درصد بالایی از نیاز به سزارین می‌شود. دیابت (نوع دوم یا حاملگی)، فشار خون بالا، پره اکلامپسی و چاقی مادر از عوامل اصلی ایجاد محدودیت در رشد مادر هستند که مطابق با جمعیت مطالعه جاری است. به خطر افتادن جنین و احتمال مرده زایی منجر به زایمان زودرس و احتمال نارس شدن بیشتر می‌شود. محدودیت‌های رشد به‌ویژه زمانی که با نارس بودن همراه باشد، منجر به شانس بیشتری برای بستری شدن در NICU می‌شود، با عوارض شایع پس از زایمان هیپوگلیسمی و RDS، که با یافته‌های ما همخوانی دارد.
سیستم هموستاتیک نوزاد
سیستم هموستاتیک نوزاد یک سیستم در حال رشد است و نه تنها از نظر کیفیت، بلکه از نظر کمیت لخته شدن و عوامل فیبرینولیتیک دخیل به طور قابل توجهی با سیستم بزرگسالان متفاوت است. با این وجود، هموستاز در یک نوزاد سالم از نظر عملکردی متعادل است، نه مستعد ترومبوتیک و نه مستعد هموراژیک، تعادلی که در شرایط پاتولوژیک مختل می‌شود. همانطور که در مطالعه جاری نشان داده شد، نوزادان IUGR در مقایسه با گروه کنترل AGA با مقادیر A5، A10، A20، MCF و MCE کمتر ظاهر شدند. MCF، همانطور که با حداکثر دامنه در سنجش NATEM نشان داده شده است، حداکثر استحکام لخته را نشان می‌دهد که در طول آزمایش به دست آمده است و عمدتاً به تعداد و عملکرد پلاکت‌ها، غلظت فیبرین و پلیمریزاسیون، فعالیت فاکتور XIII و کلوئیدها بستگی دارد. A5، A10 و A20 که دامنه سفتی لخته را به ترتیب در 5، 10 و 20 دقیقه به تصویر می‌کشند، با MCF همبستگی دارند. آن‌ها در عمل روزمره زمانی که باید تصمیم گیری سریع در مورد وضعیت هموستاتیک بیمار انجام شده، استفاده می‌شود. MCE حداکثر انعطاف پذیری لخته را منعکس می‌کند و اگرچه با MCF مرتبط است، مؤلفه پلاکتی استحکام لخته را بیان می‌کند.
در نهایت، نوزادان IUGR با مشخصات کاهش انعقاد، که با کاهش استحکام و کشش لخته نشان داده می‌شود، مراجعه می‌کنند. درجه و مدت ترومبوسیتوپنی با صدک وزن هنگام تولد و اختلالات جریان داپلر، مانند شاخص ضربان شریانی نافی (UA-PI) و عدم وجود سرعت پایان دیاستولیک (AEDV) در ارتباط است. علاوه بر تعداد پلاکت، اختلال عملکرد پلاکتی نیز در نوزادان IUGR گزارش شده است. 
نتایج این مطالعه احتمالاً می‌تواند به اختلال عملکرد پلاکتی نسبت داده شود، زیرا ترومبوسیتوپنی تأیید نشده است. علاوه بر این، همانطور که در بالا ذکر شد، MCF به غلظت فیبرین و پلیمریزاسیون نیز وابسته است. داده‌های مربوط به سطوح فیبرینوژن در نوزادان IUGR متناقض و کمیاب است. چندین مطالعه فیبرینوژن کمتری را در نوزادان IUGR گزارش کردند، اگرچه دیگران این مشاهدات را تأیید نکردند. 
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه