تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 اسفند 1402
ایمنی‌زایی واکسن‌های تجویز شده برای زنان باردار مبتلا به HIV
یادداشت

  ایمنی‌زایی واکسن‌های تجویز شده برای زنان باردار مبتلا به HIV

استفاده از واکسن‌ها برای زنان باردار مبتلا به HIV بی‌خطر است، اما کاهش پاسخ ایمنی را نشان می‌دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ایدز (AIDS) یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، نوعی بیماری است که با ورود ویروس و حمله به دستگاه ایمنی توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می‌شود. ویروس نقص ایمنی انسانی، نوعی ویروس آهسته‌گستر (ویروس پسگرد با سرعت تکثیر پایین) و عامل بیماری ایدز است که به سلول‌های حیاتی دستگاه ایمنی بدن از جمله لنفوسیت تی کمک‌کننده (CD4+ T)، ماکروفاژ‌ها و سلولهای دندرتیک حمله و باعث نقص دستگاه ایمنی بدن انسان می‌شود. به تازگی در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله eClinicalMedicine منتشر شده است، محققان یک متاآنالیز بر روی ایمنی زایی و ایمنی واکسن‌ها برای زنان باردار مبتلا به عفونت‌های ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) (PWLWH) انجام دادند و اثر ایمنی زایی آن‌ها را با افراد بدون عفونت HIV (PWWH) مقایسه کردند. افزایش دسترسی به درمان ترکیبی ضدرتروویروسی مادام العمر (cART) به طور قابل توجهی به کاهش جهانی انتقال HIV از مادر به کودک کمک کرده است. نوزادان آلوده به HIV (HEU) بار بیشتری از بیماری‌های عفونی نسبت به افراد آلوده به HIV و غیر آلوده (HUU) دارند. ایمن سازی افراد PWLWH می‌تواند به طور بالقوه شدت بیماری‌های عفونی را در اوایل دوران نوزادی کاهش دهد. با این حال، گزارش‌های قبلی نشان می‌دهد که واکسن‌های مادری که به PWLWH داده می‌شود ممکن است نسبت به واکسن‌هایی که برای PWWH تجویز می‌شوند، ایمنی کمتری داشته باشند. اکثر کودکان HEU در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند، به ویژه  در کشورهای جنوب صحرای افریقا (SSA)، جایی که بار HIV بالاترین است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) واکسن کزاز را برای بارداری توصیه می‌کند و شواهد به دست آمده از آزمایشات بالینی از ایمنی و ایمنی زایی سایر واکسن‌های مادر پشتیبانی می‌کند. با این حال، اطلاعات در مورد ایمنی و ایمنی زایی در زنان باردار کمیاب است.

درباره مطالعه

در متاآنالیز حاضر، محققان ایمنی و ایمنی واکسن‌ها را برای زنان باردار در معرض HIV بررسی کردند. این تیم پایگاه‌های اطلاعاتی Embase، MEDLINE، Web of Science، Cochrane و Virtual Health Library را از ابتدای مطالعه تا 31 ژانویه 2022 جستجو کرد و جستجو را بدون محدودیت زبان بین 1 فوریه 2022 و 6 سپتامبر 2023 دوباره اجرا کرد. علاوه بر این، آن‌ها منابع مطالعات مربوطه را برای شناسایی سوابق اضافی جستجو کردند. این مطالعه شامل مطالعات مشاهده‌ای و کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی شده بود که واکسن‌هایی را برای زنان در انتظار مبتلا به عفونت HIV و گروه‌هایی از زنان غیر آلوده به HIV تجویز می‌کرد. آن‌ها مطالعات حیوانی، بررسی‌ها، چکیده کنفرانس‌ها و سری موارد را حذف کردند. دو محقق به طور مستقل عناوین و چکیده‌ها را غربال کردند و محقق سوم اختلاف نظرها را حل کرد. محققان دستورالعمل‌های گزارشگری ترجیحی برای بررسی‌های سیستماتیک و متاآنالیز (PRISMA) را برای تجزیه و تحلیل دنبال کردند. آن‌ها از مقیاس نیوکاسل-اتاوا (NOS) برای ارزیابی کیفیت روش شناختی کارآزمایی‌های کنترل شده غیرتصادفی استفاده کردند. سه محقق خطرات سوگیری مربوط به ایجاد توالی‌های تصادفی، پنهان‌سازی تخصیص، کورکردن پرسنل و شرکت‌کنندگان، کور کردن ارزیابی نتیجه، گزارش‌دهی انتخابی و داده‌های ناکافی پیامد را ارزیابی کردند. آن‌ها سوگیری انتشار را بر اساس عدم تقارن نمودار قیف ارزیابی کردند. این تیم مدل‌سازی اثرات تصادفی را برای متاآنالیزها انجام داد و تیترهای میانگین هندسی (GMT) را برای محاسبه اندازه اثر با استفاده از روش وزن‌دهی واریانس معکوس و گزارش آن به عنوان تفاوت میانگین انجام داد. آن‌ها از آماره I2 برای ارزیابی ناهمگنی مطالعه استفاده کردند. آن‌ها تجزیه و تحلیل‌های طبقه بندی شده گروهی، از جمله وضعیت HIV و زیرگروه‌های واکسن را انجام دادند.

نتایج

جستجوی داده‌های اولیه 96160 رکورد به دست آورد که 75 مورد تحت غربالگری متن کامل قرار گرفتند و 12 مورد واجد شرایط متاآنالیز بودند که شامل 3744 زن در انتظار بود که از این تعداد 1714 مورد PWLWH بودند. آن‌ها سه واکسن، یعنی واکسن‌هایی برای استرپتوکوک‌های گروه B (GBS)، ویروس آنفولانزا و پنوموکوک را در این مطالعه شناسایی کردند. آن‌ها خطر سوگیری کلی را کم ارزیابی کردند، اما سوگیری مرتبط با کورکننده ارزیابی نتیجه را نامشخص ارزیابی کردند. پنج مطالعه، از جمله 3,456 زن PWLWH، پیامدهای ایمنی را گزارش کردند، بدون هیچ افزایشی در رویدادهای نامطلوب گزارش شده در PWLWH در مقایسه با .PWWH افزایش GMT از ابتدای شروع به هفته‌های 28-35 پس از واکسیناسیون در واحدهای HA بین 12 و 239 بود.  میانگین هندسی تفاوت در تیترهای مهار هماگلوتیناسیون (HAI) پس از واکسیناسیون آنفلوآنزا 56 بود. افزایش در PWLWH در مقایسه با PWWH کمتر بود: −142. این تیم مهم ترین تفاوت را در زنان دریافت کننده سویه‌های B (166-)  و ناچیزترین تفاوت را در بین زنان دریافت کننده واکسن A/H3N1 (112-)  مشاهده کردند. یک مطالعه یک یا چند واکنش موضعی شدید را در چهار درصد از PWLWH ثبت کرد، در حالی که 19 درصد یک یا چند واکنش سیستمیک شدید در هفته پس از واکسیناسیون داشتند. در مقایسه با PWWH، پنج درصد یک یا چند واکنش موضعی شدید و 15 درصد یک یا چند واکنش شدید سیستمیک را گزارش کردند. یک مطالعه افزایش فراوانی از عوارض جانبی ناحیه تزریق را با دوز دوز واکسیناسیون آنفولانزا در میان زنان باردار مبتلا به عفونت HIV ثبت کرد. شایع ترین عارضه جانبی جدی، تولد زودرس بود، با نرخ بالاتر در میان زنان باردار مبتلا به HIV در مقایسه با همتایان غیر آلوده خود. پنج مطالعه ایمنی‌زایی واکسن‌های پنوموکوک، آنفولانزا و GBS را ارزیابی کردند که همگی افزایش تیتر آنتی‌بادی را پس از چهار هفته واکسیناسیون در بین PWLWH در مقایسه با پایه گزارش کردند. با این حال، تیتر آنتی بادی در مقایسه با PWWH کمتر بود. سه مطالعه در مورد واکسیناسیون آنفولانزا دارای اطلاعات مقایسه ای کافی برای تحقیقات متاآنالیتیک طبقه بندی شده بر اساس زیرگروه‌های واکسن (ویروس A/H1N1، ویروس A/H3N2، ویروس B/Victoria، و ویروس B/Yamagata) بود. میانگین تفاوت در تیتر آنتی بادی 28 تا 35 روز پس از واکسیناسیون آنفلوانزا در PWLWH به طور قابل توجهی بیشتر از PWWH بود.

نتیجه گیری

 به طور کلی، یافته‌های این مطالعه نشان داد که اطلاعات محدودی در مورد ایمنی‌زایی و ایمنی واکسن‌های تزریق شده به زنان باردار مبتلا به HIV وجود دارد. هیچ تفاوتی در ایمنی واکسن بین PWLWH و PWWH در مورد واکسن‌های آنفلوانزا، پنوموکوک و GBS آزمایشی وجود نداشت، اما افزایش معنی‌داری در تیتر آنتی‌بادی چهار هفته پس از واکسیناسیون وجود داشت. با این حال، افزایش در PWLWH در مقایسه با PWWH کمتر بود. یافته‌ها بر چالش‌های بالقوه برای سیاست واکسن در کشورهای دارای بار HIV بالا و نیاز به گنجاندن PWLWH در آزمایش‌های واکسن مادری برای ارتقای اعتماد به واکسن تاکید می‌کند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه