تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 اسفند 1402
مقاومت در برابر قارچ کش
یادداشت

  مقاومت در برابر قارچ کش

یک تهدید جهانی برای سلامت انسان، حیوانات و گیاهان.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، قارچ‌ها می‌توانند هم در انسان، هم در حیوانات و هم در گیاهان‌ ایجاد بیماری کنند. هر ساله 1.5 میلیون نفر بر اثر عفونت‌های قارچی جان خود را از دست می‌دهند و حملات قارچی در محصولات غذایی تولید مواد غذایی را تهدید می‌کند. برای محافظت از خود، ما عوامل شیمیایی را، به شکل دارو یا آفت کش، ساخته‌ایم که قارچ‌های مضر را از بین می‌برد. موثرترین دارو در برابر عفونت‌های قارچی گروهی از مواد است که در مجموع به نام آزول شناخته می‌شوند.‌ ایدا اسکار، محقق ارشد موسسه دامپزشکی نروژ می‌گوید:" بسیار مهم است که آزول‌هایی که ما در برابر قارچ‌های بیماری زا استفاده می‌کنیم تأثیر خوبی داشته باشند."  آزول‌ها در واقع به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان دارو برای انسان‌ها و حیوانات، برای جلوگیری از بیماری‌های قارچی در محصولات غذایی و زمین‌های گلف، برای حفظ چوب، برای جلوگیری از کپک زدن در پیاز گل و سیلو، و برای حفظ گیاهان زینتی...، این لیست طولانی است. ‌این استفاده مکرر باعث نگرانی محققان می‌شود زیرا قارچ مضر مقاومت‌ ایجاد می‌کند.

موضوعی که کمی‌بررسی شده است

مقاومت آنتی بیوتیکی موضوعی شناخته شده است که نگرانی بسیاری را در پی دارد. در مقایسه، مقاومت به قارچ کش موضوعی است که کمی ‌بررسی شده، اما بسیار مرتبط است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در میان سایر موجودات، قارچ آسپرژیلوس فومیگاتوس (A. fumigatus) را به عنوان قارچی که می‌تواند تهدیدی برای سلامتی در‌آینده باشد، معرفی کرده است. آسپرژیلوس فومیگاتوس یک قارچ رایج است که در همه جا یافت می‌شود و تهدید کمی‌ برای افراد سالم است. برای افرادی که سیستم ‌ایمنی ضعیفی دارند، می‌تواند باعث عفونت‌هایی شود که نیاز به درمان دارند. در چنین مواردی بسیار حیاتی است که دارویی که معمولاً بر پایه آزول است، مؤثر باشد. اسکار می گوید: " آسپرژیلوس فومیگاتوس که به آزول‌ها مقاوم است، یک مشکل جهانی فزاینده است. ما نمی‌دانیم وضعیت در نروژ چگونه است، اما با آب و هوای مرطوب و گرمتر که احتمالاً در‌اینده می‌توانیم انتظار داشته باشیم، مشکل بیشتر خواهد شد. دانش در مورد وضعیت نروژ کاملا ضروری است. ما باید فعال باشیم و قبل از‌اینکه مشکل خیلی جدی شود، دانش لازم را داشته باشیم. از جمله موارد دیگر، باید بدانیم که چقدر مقاومت داریم، به چه طریقی قارچ مقاومت ایجاد می‌کند، و در آن محیط‌هایی که احتمالاً مقاومت‌ایجاد می‌شود (به اصطلاح‌ هات اسپات)."

سلامت عمومی،  همه چیز به هم متصل است

اسکار پروژه ناواسلیک را رهبری می‌کند که هدف آن ترسیم و درک توسعه مقاومت آزول در نروژ است. ‌این دانش برای اتخاذ تصمیمات عاقلانه برای پایین نگه داشتن سطح مقاومت تا حد امکان لازم است.‌ این امر مستلزم همکاری بین بخش‌های مختلف است.اسکار گفت:" مقاومت آزول به چندین بخش مربوط می‌شود. بنابراین باید دیدگاه سلامت عمومی (One Health) را هنگام کار با آن در نظر داشته باشیم .‌این بدان معنی است که ما باید ارتباط مهم بین سلامت انسان، سلامت حیوانات و محیط اطراف را بپذیریم. ما باید همه کاربردها را در نظر بگیریم." ‌این محقق ارشد توضیح می‌دهد: " مناطقی از آزول‌ها، و نقاط داغ برای توسعه مقاومت و چگونگی گسترش بیشتر مقاومت را بررسی کنید."

به دنبال مقاومت در قارچ‌های ساکن خاک

یک نقطه بالقوه برای توسعه مقاومت، استفاده از آفت کش‌های مبتنی بر آزول در کشاورزی است. در‌این پروژه، NIBIO با‌این موضوع کار خواهد کرد. آندریا فیک محققی از NIBIO است که با بیماری‌های قارچی در غلات کار می‌کند. او توضیح می‌دهد که چگونه یک مزرعه غلات می‌تواند کانونی برای توسعه مقاومت باشد. او گفت":  آسپرژیلوس فومیگاتوس یک قارچ خاکی است که در مزرعه نیز وجود دارد. در کشاورزی متداول، محصولات را در برابر بیماری‌های قارچی مختلف سمپاشی می‌کنند و بسیاری از قارچ کش‌ها بر پایه آزول‌ها هستند. برخی از قارچ کش‌ها در خاک ختم می‌شوند. می‌تواند آسپرژیلوس فومیگاتوس را تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که استفاده زیاد از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به‌ایجاد مقاومت باکتری‌ها شود، قرار گرفتن منظم در معرض آزول‌ها می‌تواند منجر به مقاومت در آسپرژیلوس فومیگاتوس شود. بنابراین، در‌این پروژه، محققان می‌خواهند بررسی کنند که آیا آسپرژیلوس فومیگاتوس مقاوم در مزارع غلاتی که با قارچ‌کش‌های مبتنی بر آزول پاشیده شده‌اند، پیدا کرده‌اند یا خیر، و‌ایا ارتباطی بین توسعه مقاومت در قارچ‌های بیماری‌زا گیاهی و توسعه مقاومت در آسپرژیلوس فومیگاتوس وجود دارد. فیک توضیح می‌دهد: " ما دو قارچ را که باعث بیماری لکه برگ سپتوریا (Zymoseptoria tritici) و لکه سپتوریا نودوروم (Parastagonospora nodorum) می‌شوند، مطالعه می‌کنیم.‌ این بیماری‌ها می‌توانند منجر به از دست دادن قابل توجه محصولات شوند." فیک 10-12 سال است که روی بیماری‌های لکه برگی در غلات کار می‌کند. وی در‌این سال‌ها افزایش نگران کننده‌ای در مقاومت به قارچ کش‌ها مشاهده نکرده است. تاکنون، گروه تحقیقاتی اسکار نیز آسپرژیلوس فومیگاتوس مقاوم در مزارع پیدا نکرده است. با‌این حال،‌ این بدان معنا نیست که ما می‌توانیم روی موفقیت‌های خود استراحت کنیم.

کار پیشگیرانه مهم است

فیک می‌گوید: " در نروژ، ما بسیار خوش شانس هستیم که مشکلات عمده‌ای با مقاومت در برابر قارچ‌کش‌ها در محصولات نداریم" اگرچه اسکار در محیط‌های مختلف نروژی مقاوم‌تر از حد انتظار آسپرژیلوس فومیگاتوس را پیدا کرده است، او همچنین معتقد است که‌این مشکل در نروژ نسبتاً کوچک است. او می‌افزاید: " لازم نیست قبل از جدی‌تر شدن وضعیت، فراتر از دانمارک بروید". هر دو محقق بر اهمیت تمرکز بر‌این موضوع در نروژ تاکید دارند. "تلاش‌های پیشگیرانه‌ای که انجام می‌دهیم بسیار مهم است. ما باید میزان مشکل در نروژ را درک کنیم و باید اقداماتی را انجام دهیم که می‌تواند توسعه مقاومت را کاهش دهد. استفاده از مدیریت یکپارچه آفات با کاهش موارد غیرضروری نقش مهمی‌در‌این امر‌ایفا می‌کند. استفاده از قارچ کش‌ها. علاوه بر‌این، باید در نظر داشت که در چه شرایطی باید از قارچ کش‌ها استفاده کرد. اسکار نتیجه گیری می‌کند: "نروژ در اجتناب از استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک‌ها برتر است و ما باید به همان اندازه روی اجتناب از استفاده غیر ضروری از قارچ کش‌ها تمرکز کنیم. وقتی مقاومت به درستی ‌ایجاد شود، ریشه کن کردن آن بسیار دشوار است. بنابراین، ما باید فعال باشیم."

قارچ‌ها چگونه مقاومت‌ایجاد می‌کنند؟

در تمام جمعیت‌های قارچی، تنوع ژنتیکی خاصی وجود دارد.‌این تنوع می‌تواند برخی از افرادرا در برابر قرار گرفتن در معرض قارچکش‌ها بیشتر از دیگران تحمل کند. هنگامی‌که جمعیت در معرض قارچ کش‌ها قرار می گیرد،‌این افراد زنده می‌مانند و می‌توانند تولید مثل کنند. مقاومت به قارچ کش‌ها ژنتیکی و در نتیجه ارثی است. جهش‌های تصادفی نیز می‌تواند در DNA قارچ رخ دهد و آن را مقاوم کند. به‌این ترتیب، استفاده از همان نوع قارچ کش در مدت طولانی، قارچ‌هایی را انتخاب می‌کند که به طور فزاینده‌ای مقاوم هستند. هر چه قارچ‌ها سریعتر تولید مثل کنند، مقاومت سریعتری ‌ایجاد می‌شود. قارچ کش‌های مختلف استراتژی‌های مختلفی برای کشتن یا مهار قارچ‌ها دارند. فردی که در برابر یک نوع قارچ کش مقاومت ‌ایجاد کرده است، لزوماً در برابر قارچ کشی که به روشی متفاوت عمل می‌کند مقاوم نیست. بنابراین، اجتناب از استفاده یک طرفه از قارچ کش‌ها با همان شیوه عمل بسیار مهم است. علاوه بر‌این، در تولید گیاهی باید از مدیریت تلفیقی آفات (IPM) برای کاهش نیاز به قارچ کش‌ها (و سایر آفت کش‌ها) استفاده کرد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه