تاریخ انتشار: یکشنبه 27 اسفند 1402
یافته‌هایی درباره آلرژی در کودکان
یادداشت

  یافته‌هایی درباره آلرژی در کودکان

یک مطالعه در اطفال نشان می‌دهد که دارو واکنش‌های خطرناک به غذاهای محرک آلرژی را محدود می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان،  بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشکده پزشکی استنفورد انجام شد، یک دارو می‌تواند با جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک خطرناک به مقادیر کم غذاهای محرک آلرژی، زندگی کودکان مبتلا به آلرژی غذایی را ایمن‌تر کند. این تحقیق در 25 فوریه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر خواهد شد. یافته‌ها حاکی از آن است که استفاده منظم از داروی آمالیزوماب می‌تواند افراد را در برابر واکنش‌های آلرژیک شدید، مانند مشکل تنفس، در صورت خوردن تصادفی مقدار کمی از غذایی که به آن حساسیت دارند، محافظت کند. نویسنده ارشد این مطالعه، شارون چینتراجا، MD، دانشیار پزشکی  و مدیر موقت مرکز تحقیقات آلرژی و آسم شان ان. پارکر در پزشکی استنفورد گفت: "من هیجان زده هستم که ما یک درمان جدید امیدوارکننده برای بیماران آلرژیک به چند غذا داریم. این رویکرد جدید واکنش‌های بسیار خوبی را برای بسیاری از غذاهایی که آلرژی آن‌ها را تحریک می‌کند، نشان داد.". دکتر رابرت وود، استاد اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه جان‌هاپکینز و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت:" بیمارانی که تحت تأثیر آلرژی‌های غذایی قرار می گیرند، روزانه با تهدید واکنش‌های تهدید کننده زندگی به دلیل قرار گرفتن در معرض تصادفی مواجه می‌شوند. این مطالعه نشان داد که آمالیزوماب می‌تواند لایه‌ای از محافظت در برابر قرار گرفتن در معرض کوچک و تصادفی باشد."  آمالیزوماب، که سازمان غذا و دارو در اصل آن را برای درمان بیماری‌هایی مانند آسم آلرژیک و کهیر مزمن تایید کرده بود، به آنتی بادی‌هایی که باعث بسیاری از بیماری‌های آلرژیک می‌شوند متصل می‌شود و آن‌ها را غیرفعال می‌کند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری ‌شده در مطالعه جدید، FDA ، آمالیزوماب را برای کاهش خطر واکنش‌های آلرژیک به غذاها در 16 فوریه تایید کرد. همه شرکت کنندگان در مطالعه به شدت به بادام زمینی و حداقل دو غذایی دیگر حساسیت داشتند. پس از چهار ماه تزریق ماهانه یا دوماهانه آمالیزوماب، دو سوم از 118 شرکت کننده‌ای که این دارو را دریافت کردند، مقادیر کمی از غذاهای محرک آلرژی خود را با خیال راحت خوردند. قابل ذکر است که 38.4 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه کمتر از 6 سال سن داشتند، گروهی سنی که در معرض خطر بالای مصرف تصادفی غذاهای محرک آلرژی قرار داشتند.

آلرژی، مشکلی شایع

آلرژی غذایی حدود 8 درصد از کودکان و 10 درصد از بزرگسالان را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می‌دهد. به افراد مبتلا به آلرژی شدید توصیه می‌شود که کاملاً از غذاهای حاوی محرک‌های آلرژی خودداری کنند، اما آلرژن‌های رایج مانند بادام‌زمینی، شیر، تخم‌مرغ و گندم را می‌توان در مکان‌های زیادی پنهان کرد که فعالیت‌های روزمره مانند شرکت در مهمانی‌ها و غذا خوردن در رستوران‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. چینتراجا گفت: " آلرژی‌های غذایی تأثیرات اجتماعی و روانی قابل توجهی دارد، از جمله تهدید واکنش‌های آلرژیک در صورت قرار گرفتن در معرض تصادفی، که برخی از آن‌ها می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد." او افزود که خانواده‌ها همچنین با اثرات اقتصادی ناشی از خرید غذاهای گران تر برای جلوگیری از آلرژن‌ها مواجه هستند. در بهترین درمان موجود برای آلرژی‌های غذایی، به نام ایمونوتراپی خوراکی، بیماران برای ایجاد تحمل، دوزهای کوچک و تدریجی از غذاهای محرک آلرژی را تحت نظارت پزشک مصرف می‌کنند. اما ایمونوتراپی خوراکی خود می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند، حساسیت زدایی به آلرژن‌ها ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد، و این فرآیند به‌ویژه برای افرادی که چندین آلرژی غذایی دارند طولانی است، زیرا معمولاً برای یک آلرژی در یک زمان درمان می‌شوند. هنگامی‌که آن‌ها نسبت به یک آلرژن حساسیت زدایی می‌کنند، بیماران نیز باید به خوردن غذا به طور منظم ادامه دهند تا تحمل خود را نسبت به آن حفظ کنند، اما مردم اغلب غذاهایی را که برای مدت طولانی مجبور به اجتناب از آن‌ها بودند، دوست ندارند. چینتراجا گفت: "نیاز واقعی برای درمان وجود دارد که فراتر از هوشیاری است و گزینه‌هایی را برای بیماران آلرژیک غذایی ما ارائه می‌دهد." آمالیزوماب یک آنتی بادی تزریقی است که همه انواع ایمونوگلوبین E یا IgE را که مولکول ایجاد کننده آلرژی در خون و سلول‌های ایمنی بدن است، متصل و غیرفعال می‌کند. تا کنون، به نظر می‌رسد آمالیزوماب قادر به تسکین چندین آلرژن غذایی به طور همزمان باشد. چینتراجا گفت: " ما فکر می‌کنیم که بدون توجه به اینکه چه غذایی است، باید همان تأثیر را داشته باشد."

تزریق از واکنش‌های شدید جلوگیری می‌کند

این مطالعه شامل 177 کودک با حداقل سه آلرژی غذایی هر کدام بود که 38 درصد از آن‌ها 1 تا 5 سال، 37 درصد 6 تا 11 سال و 24 درصد 12 سال یا بیشتر بودند. آلرژی‌های غذایی شدید شرکت‌کنندگان با آزمایش پوستی و چالش‌های غذایی تأیید شد. آن‌ها به کمتر از 100 میلی گرم پروتئین بادام زمینی و کمتر از 300 میلی گرم از غذای یکدیگر واکنش نشان دادند. دو سوم از شرکت کنندگان به طور تصادفی برای دریافت تزریق آمالیزوماب، و یک سوم یک دارونما تزریقی تقسیم شدند. تزریق در طول 16 هفته انجام شد. دوزهای دارو بر اساس وزن بدن و سطح IgE هر شرکت کننده تنظیم شد و بسته به دوز مورد نیاز، هر دو یا چهار هفته یک بار تزریق شد. شرکت‌کنندگان بین هفته‌های 16 تا 20 مجدداً مورد آزمایش قرار گرفتند تا ببینند چه مقدار از هر غذای محرک آلرژی را می‌توانند با خیال راحت تحمل کنند. پس از آزمایش مجدد، 79 بیمار (66.9٪) که آمالیزوماب مصرف کرده بودند، می‌توانستند حداقل 600 میلی گرم پروتئین بادام زمینی را تحمل کنند، این مقدار در دو یا سه بادام زمینی، در مقایسه با تنها چهار بیمار (6.8٪) که دارونما مصرف کرده بودند. نسبت‌های مشابهی از بیماران در واکنش‌های خود به سایر غذاهای مورد مطالعه بهبود یافتند. حدود 80 درصد از بیمارانی که آمالیزوماب مصرف می‌کردند می‌توانستند مقادیر کمی از حداقل یک غذای محرک آلرژی‌زا را بدون ایجاد واکنش آلرژی‌زا مصرف کنند، 69 درصد بیماران می‌توانستند مقادیر کمی از دو خوراکی‌ها آلرژی‌زا و 47 درصد می‌توانند مقادیر کمی از هر سه غذای آلرژی‌زا را مصرف کنند.. آمالیزوماب بی خطر بود و به غیر از برخی موارد واکنش‌های جزئی در محل تزریق، عوارض جانبی ایجاد نکرد. این مطالعه اولین بار است که ایمنی آن در کودکان زیر 1 سال ارزیابی شده است.

سوالات بیشتر

به گفته محققان، تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر اینکه چگونه آمالیزوماب می‌تواند به افراد مبتلا به آلرژی غذایی کمک کند، مورد نیاز است. چینتراجا گفت:"ما سوالات بی پاسخ زیادی داریم، بیماران چه مدت باید این دارو را مصرف کنند؟ آیا سیستم ایمنی بدن را به طور دائم تغییر داده‌ایم؟ چه عواملی پیش بینی می‌کند که کدام افراد قوی ترین پاسخ را خواهند داشت؟ ما هنوز نمی‌دانیم." این تیم در حال برنامه‌ریزی مطالعاتی برای پاسخ به این سؤالات و سؤالات دیگر است، مانند یافتن نوع نظارتی که برای تعیین اینکه چه زمانی بیمار نسبت به غذای محرک آلرژی تحمل می‌کند، مورد نیاز است. چینتراجا خاطرنشان کرد بسیاری از بیمارانی که آلرژی غذایی دارند، سایر شرایط آلرژیک تحت درمان با آمالیزوماب را نیز تجربه می‌کنند، مانند آسم، رینیت آلرژیک (تب یونجه و آلرژی به محرک‌های محیطی مانند کپک، سگ یا گربه، یا کنه گرد و غبار) یا اگزما. او گفت: "یک دارویی که می‌تواند همه شرایط آلرژیک آن‌ها را بهبود بخشد دقیقاً همان چیزی است که ما به آن امیدواریم." او افزود که این دارو می‌تواند به ویژه برای کودکان خردسال مبتلا به آلرژی‌های غذایی شدید مفید باشد، زیرا آن‌ها تمایل دارند چیزهایی را در دهان خود بگذارند و ممکن است خطرات آلرژی خود را درک نکنند. این دارو همچنین می‌تواند درمان بیماران مبتلا به آلرژی غذایی را برای پزشکان جامعه ایمن‌تر کند، زیرا نمی‌تواند واکنش‌های آلرژیک خطرناکی ایجاد کند، همانطور که ایمونوتراپی خوراکی گاهی اوقات انجام می‌دهد. چینتراجا گفت: "این چیزی است که جامعه آلرژی غذایی ما مدت‌ها منتظر آن بوده است. این یک رژیم دارویی آسان برای اجرای در یک عمل پزشکی است، و بسیاری از متخصصان آلرژی در حال حاضر از آن برای سایر شرایط آلرژیک استفاده می‌کنند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه